Wifi funkar på telefon + ipad men inte datorn

Permalänk
Medlem

Wifi funkar på telefon + ipad men inte datorn

Hej!
Jag har som rubriken antyder ett problem med att koppla datorn mot wifi. Det funkar klockrent med både mobil och iPad men datorn vill inte. Har testat startat om ett antal gånger och hållt på med massa inställningar och grejer (med hjälp av både stället som har själva internet och där jag köpte routern)men utan resultat. Datorn funkar när jag är hemma hos mina föräldrar, på skolan eller i biblioteket, det är bara i min egen lägenhet det krånglar. Vad kan felet vara? Är det datorn, routern eller något annat?
Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Ser du ssidt i datorn eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Routern som kanske enbart skickar ut ssid på 5ghz bandet och din dator är lite äldre med stöd för enbart 2.4ghz?

Permalänk
Medlem

Vet ej om du bor i en ny bostadsrätt där varje lägenhet har en egen fiberkonverterare "CTS". Har själv haft samma problem som dig men kontaktade Comhem för att de skulle skicka ut en tekniker för att kontrollera den enheten. Alternativa lösningen du kan köra på just nu är att ha två routrar hemma då det löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem

Gå in i wifi inställningar, ta ”hantera kända nätverk” eller något sånt och ”glöm” ditt nätverk. Testa ansluta om efter det. Om det inte funkar så testa att avinstallera och installera om drivrutinerna till nätverkskortet.

Skickades från m.sweclockers.com