Permalänk
Medlem

Någon som testat RasPlex?

Tjena,
Jag har i flera år streamat Plex, Netflix osv via Chromecasts. Äger i dagsläget en av varje modell där en Ultra sitter inkopplad till hemmabion. Tidigare har jag sällan haft problem, men på senare tid har ljudet strulat en hel del. Jag får bara stereo när det är 5.1 titt som tätt, ibland hjälper en omstart av Chromecasten, ibland inte. Jag börjar bli trött på att starta om den hela tiden, mecka i profilen i Plex osv.

Så går i tankar att byta ut spelaren till något som är mer pålitligt. En Shield verkar vara det absolut bästa, men den är samtidigt dyr. Hittade då RasPlex som kanske kan vara något, men skulle vilja veta hur den presterar och speciellt vilka ljudcodecs som stöds.

Så, är det någon som testat RasPlex?

Permalänk
Medlem

Du har inte appar i TVn då? Jag kör Netflix och Plex klienter direkt i TVn (androidbaserad)
Eller kan du inte få ut ljudet till anläggningen då?

Permalänk
Medlem

Plex har en egen version till pi, fungerar galant

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag har kört rasplex sen starten och är väldigt nöjd, kan inte påminna mig att jag har haft problem med ljudcodecs som inte stöds, kanske nåt riktigt gammalt märkligt format men inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Du har inte appar i TVn då? Jag kör Netflix och Plex klienter direkt i TVn (androidbaserad)
Eller kan du inte få ut ljudet till anläggningen då?

Jag kör projektor, så några appar är inte att tala om. Ljud får jag alltid ut, men det är ofta endast stereo och inte EAC3 osv.

Permalänk
Medlem

rasplex kör väl opht? kör den på min mac mini, fungerar super.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Jag har kört rasplex sen starten och är väldigt nöjd, kan inte påminna mig att jag har haft problem med ljudcodecs som inte stöds, kanske nåt riktigt gammalt märkligt format men inte annars.

Oftast är det EAC3 eller DCA som strular. Tycker att många serier numera kör EAC3.

Permalänk
Medlem

ATV med Plexklient?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Fungerar ok på en Raspberry sålänge du inte behöver avkoda h265 eller titta på 4K material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ATV med Plexklient?

Då är man väl uppe i samma pris som en Shield ungefär?

Skrivet av enterthewoid:

Fungerar ok på en Raspberry sålänge du inte behöver avkoda h265 eller titta på 4K material.

4K är i dagsläget inte aktuellt, men h265 däremot börjar ju komma. Då känns det inte särskilt framtidssäkert ifall det inte finns stöd i hårdvaran för det.

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om Kodi? Om det är ett alternativ så rekommenderar jag starkt Plexkodiconnect som addon i Kodi. Då får du plexbiblioteket native i Kodis databas. Sen kan du installera addons för olika playtjänster, twitch, YouTube etc.

Vad gäller ljud så har jag svårt o tro att det finns bättre saker än Kodi. Jag äger en 5.1 setup av Sonos. Då har man bara Dolby stöd. Kodi livetranscodar DTS till Dolby/AC3 och det låter riktigt bra! Har du en receiver med stöd för allt så är det ännu bättre. Dessutom får din Plex server jobba mindre då Kodi spelar upp allt! Installera på en h265 4K kompatibel enhet så är det slutbekymrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Då är man väl uppe i samma pris som en Shield ungefär?

4K är i dagsläget inte aktuellt, men h265 däremot börjar ju komma. Då känns det inte särskilt framtidssäkert ifall det inte finns stöd i hårdvaran för det.

1800 kr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.