Presentationstråd för nya (och gamla) medlemmar

Permalänk

Jag har ofta kommit till forumet för att läsa och ta del av problemlösningar så jag kände väl att det var dags för en signup till slut.

Har pysslat med datorer sedan mitten av 80-talet då jag började som väldigt ung. Jag har på senare år utvecklat ett stort intresse för cybersäkerhet och cyberkrigsföring. Spelar datorspel på ledig tid där favoriten just nu är spelet "Ready or Not" som även har viss bäring på vad jag sysslar med när jag inte sitter vid tangentbordet.

Ser fram emot att fortsätta läsa här och dela med mig av en tanke eller två när jag känner att jag har något.

Visa signatur

-- R 3 T R O P U N K
Security is not a product but a process.

Permalänk
Medlem

Hej hej
Har hängt på Sweclockers i minst 5 år nu. Kände det var dags att ta steget och bli medlem.
Om detta kommer att bli mitt enda inlägg återstår att se då jag är väldigt dålig på att egentligen använda och skriva av mig i sociala medier.

Är en gamer men har aldrig ägt en konsol i hela mitt liv. Spelar enbart dator och då blir det mest RPG och ett och annat spel med bra story.

Tycker oxå det är kul att bygga och fixa med datorer och annan elektronik även om det inte blivit så mycket då det endast är på fritiden.

Hoppas vi ses i forumet! (hänger på mig nu🙂)

Permalänk
Medlem

Tja Heter Jan har hänt å läst fram å till back runt 1 bit till back då jag bugade bygga mer med datorer å bränna mer å mer Pengar på det inträdet =D annars är vär stora inträdet äfter PC Njuta av olika Mat rätter å testa nya saker/ibland dumma saker lol .
Jag har Katt å hade hund men Gick tyvärr bort i vintras T.T men men så Nice att se er eller prata då man har frågor eller fri tid =D

ps förlåt för den Dåliga stavningen -.-

Permalänk

Chernobyl_Hero?

Tjena jag är en kvinna på 27 år ung! Förlovad med en helt underbar person! Jag älskar när det kommer till redigera videos och streaming! Men inte så ofta min dator klara det så försöker att uppdatera den lite pö om pö. Jag designar även olika loggor osv ^^

Mitt namn är Alex och jag har hittat dom flesta svar jag behövt på denna sidan så kände att det var dags att bli medlem nu

Permalänk
Medlem

Hej. Jag heter Tomasz ,45. Jag gillar olika delar av tekniken bl.a. nya saker tekniska lösningar. Jag brukar jobba inom ekonomi hemifrån så dator är min viktigaste verktyg. Jag byggde eller ändrade mina datorer själv. Sista är köpta men jag tänker igen att bygga dator som passar till mina behöv. Jag vill tar erfarenhet av här i forum, ev. sälja och köpa dator delar till min dator. Fotografering eller film redigering program behöver starka datorer så jag är på väg att klara dator.

Visa signatur

Mvh
Tomasz Fryziel

Permalänk
Medlem

Hello everyone, my name is Richard, 38 years old.
I moved from China couple of years ago and one of the few "valuable" things I brought from China was my gaming PC:P
It took me long time to eventually find this awsome website where people with same interests can share thoughts and stuff.

One thing I learned in Sweden is that everything is so expensive... particularly the price of PC components -- compares to China.
But it does not stop me to continue enjoying the fun of building PC, achievements so far in Sweden:
- one ITX for my son for simple streaming and gaming
- one ITX (if Fractal Design Torrent Nano can be called ITX...) for my wife for light gaming & productivity
- 3 PC for my lovely Swedish neighbors who didn't know anything about PC DIY

I will come around more often, looking forward to see more interesting topics here!

Permalänk

Någon info om mig 😄

Robin är mitt valda namn och varit intresserad av allt inom teknikensvärld så gott jag kan minnas. Dock kan den gå lite för fort gällande vissa varor/tjänster tycker jag tyvärr. Sjukpensionär inom kort hoppas jag få 6 års operationer med sjukpenning varit oroande! Har två härliga katter så mycket surfande, letande och letar alltid nya intressanta forum, idéer osv. Tack för mig, hoppas detta blev på rätt sätt

Visa signatur

alexander.tb

Permalänk
Medlem

Hej! Jag heter Michael! Har följt Sweclockers ett bra tag nu, men blivit extra aktiv på senaste tiden då jag planerar bygga en dator runt årsskiftet, har annars bara min plugg-laptop just nu Håller även på med Blender som hobby och såg att det finns en pågående tävling i just 3D för Sweclockers, så skapade även kontot nu utifall det blir något deltagande Kul att se så många aktiva! Ser fram emot att interagera lite mer på trådarna framöver

Permalänk
Medlem

Ny medlem

Jag heter Emma
Gravt synskadad o multisjuk

Gillar teknik telefon dator o viss del skärmläsare o förstoringsprogram zoomtext med tal
Bloggar

Gillar o pyssla på med det mesta.

Facebooka o har pers ass

§ 9 raderat. // MOD
Permalänk

Nämen hallå! Mitt namn är Oliver och är 24 år gammal!

Jag är en snubbe som älskar teknik och datorer FRAMFÖRALLT gaming/streaming datorer. Så kände att de va dags att komma med i detta community och lära mig ännu mer om min stora hobby. Brukar även också pilla mycket med VR och sådan typ av teknik också.

Jätte kul att få vara med här och hoppas att vi ses inom kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillollettv:

Nämen hallå! Mitt namn är Oliver och är 24 år gammal!

Jag är en snubbe som älskar teknik och datorer FRAMFÖRALLT gaming/streaming datorer. Så kände att de va dags att komma med i detta community och lära mig ännu mer om min stora hobby. Brukar även också pilla mycket med VR och sådan typ av teknik också.

Jätte kul att få vara med här och hoppas att vi ses inom kort!

Välkommen Oliver.

Permalänk

Men jo!
Pär-Erik heter jag 44 år på söndag men kallas för Smed-Pelle / Järn-Pär. Mångsysslare men utbildad El/Tele tomte, smed, kock och piercare.

Från Karlskrona men körde fel i rondellen efter jag kom hem från USA i början 2000-talet och hamnade i norrland. Där bor jag nu med min cirkus (fru, barn och alldeles för mycket djur). Drivit eget dom senaste 10 åren inom lantbruk men sadlade om 2019 och jobbade fram till september -22 med högspänning och vindkraftverk. Å nu fritids professor med examen i navelpill! Nej men hankar mig fram på min smedja och gör lite småjobb samt en hel del knivar och yxor på beställning. Samt sköter gård, skog, djur och barn, å bara det tar ganska mycket tid.

Alltid hängt runt sweclockers för tips mm till min något turbulenta gaming karriär. Så tänkte att nu är det väl ändå dags att bli medlem.

Sist men inte minst en liten hatten av till alla er aktiva i forum, marknad mm. Trevliga, hjälpsamma och ärliga! Det är en ren fröjd att vända sig hit för hjälp eller ett bra köp.

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Men jo!
Pär-Erik heter jag 44 år på söndag men kallas för Smed-Pelle / Järn-Pär. Mångsysslare men utbildad El/Tele tomte, smed, kock och piercare.

Från Karlskrona men körde fel i rondellen efter jag kom hem från USA i början 2000-talet och hamnade i norrland. Där bor jag nu med min cirkus (fru, barn och alldeles för mycket djur). Drivit eget dom senaste 10 åren inom lantbruk men sadlade om 2019 och jobbade fram till september -22 med högspänning och vindkraftverk. Å nu fritids professor med examen i navelpill! Nej men hankar mig fram på min smedja och gör lite småjobb samt en hel del knivar och yxor på beställning. Samt sköter gård, skog, djur och barn, å bara det tar ganska mycket tid.

Alltid hängt runt sweclockers för tips mm till min något turbulenta gaming karriär. Så tänkte att nu är det väl ändå dags att bli medlem.

Sist men inte minst en liten hatten av till alla er aktiva i forum, marknad mm. Trevliga, hjälpsamma och ärliga! Det är en ren fröjd att vända sig hit för hjälp eller ett bra köp.

Varmt välkommen!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Hej Joachim 39år här!
Bestämde mig för att skaffa en hobby som håller mig inomhus efter att ha flyttat tilbaka till sverige (Värmland) från frankrike 2018 med min nu 13-åriga hund. Om ni får ett PM med J+R är det jycken som gläfsar med.

Har byggt några system nu, reparerar laptops och läser av överdrivet många temperatur indikatorer i mitt vattenkylda skåp när jag har tid

Äter gärna och mycket, blodigt ankbröst gillar både jag och jycken.

Inte bra på sociala medier men läser många trådar för tips och tricks.

Kul att vara med i något gäng på nätet.

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Helge var namnet bor i villa, har en stor förtjusning i stora lurviga katter, god mat samt alt mekaniskt som flyger. Hobby är modellflyg arbetar som bilmekaniker. Är 53 år och har familje på 6 samt 3 barnbarn

Permalänk

Som för många andra så har Sweclockers varit en av de sidor man kolalr angående support och problemlösning när de kommer till PC och annat.

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Jag googlar ofta, och då kommer sweclockers upp. Denna gång kände jag att nu är det dags att bli medlem efter flera år.

Jag är en matlagare på professionell nivå, har en förkärlek för Volvo och ser fotboll så gott det går.
Försöker balansera teknik med skogen.

Det ska bli trevligt att hänga mer på detta forum.

Permalänk

Tjenare!

Micke heter ja.
Varit i läst i forumet under några år
Gillar ny teknik o e lite av en spwknörd..

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bane:

Jag googlar ofta, och då kommer sweclockers upp. Denna gång kände jag att nu är det dags att bli medlem efter flera år.

Jag är en matlagare på professionell nivå, har en förkärlek för Volvo och ser fotboll så gott det går.
Försöker balansera teknik med skogen.

Det ska bli trevligt att hänga mer på detta forum.

Skrivet av Darkblue66:

Tjenare!

Micke heter ja.
Varit i läst i forumet under några år
Gillar ny teknik o e lite av en spwknörd..

Välkomna!

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Välkomna!

Tackar 😀

Permalänk

Hallå där!

Är en man på 28 år, fick tips om sweclockers för många år sedan av en kompis och har använt sidan för att lära mig lite om datordelar och liknande. Vill gärna bli bättre på datorer, både hårdvara och mjukvara. Jag hade problem under båda av mina enda två datorbyggen, så att bygga datorer känns mest som ett ångestmoment. Men, ju mer jag lär mig, desto bättre kan jag hantera problemen.

Har fått för mig sedan någon månad tillbaka att jag vill köpa en laptop och möjligtvis ett GPU, och upptäckte att det fanns en marknad på sidan. Förhoppningsvis finns det någon som vill sälja till mig fastän jag är ny

Permalänk

Tja nu här

Jag har fått dillen på att tweaka mitt nätverk hemma, och känns lite ibland omöjligt även med guider, för där dyker det ständigt upp nya uttryck och fraser som inser, nähä den grejen fanns inte på mina prylar.

Men häromdan funka ingenting haha. Jag har haft en “vpn” gratis från proton och det funkar så långt att jag tas som amerikan online men så jag private relay från Apple, går via icloud och man ska tydligen bli bra osynlig. Dem varna att vissa hemsidor kunde sparka bakut när du helt utan IP och ja så kan det nog va 🤣

Jag testade bara utan att ändra nåt och såhär i efterhand så kan jag säga att det gick väldigt bra i 30min sen va det precis dött men jag stod som coneccted men inte nåt alls hände; skulle nog ha stängt av vpn.

Hej på er

Permalänk
Medlem

Hej everyone, I wanted to try this in Swedish, but I still suck at speaking and writing because:
I am working as Software Engineer, currently in a gaming company, though I can't share what I am working on, tech companies are very diverse in backgrounds so I have not been catching a lot of Swedish.
I am born in April 1988 in The Netherlands, and currently live close to nature in a house here in Sweden little bit north west of Stockholm.
I moved here together with my two cats and my Girlfriend.
I am currently building my next PC when all parts will arrive, going for a first time installing Arch Linux (I think) to mostly do gaming, but maybe a bit of coding in the future.
Besides techy things I like DIY (building a new Altan at the moment) brewing beer and cycling!

Permalänk
Medlem

Har nu varit medlem här i snart ett år men har inte presenterat mig. Kommer närmast från eforum där jag hängt i ett par decennier. Men den lades ner så jag hittade hit istället. Det som drog mig hit var att sweclockers är lite mer hårdvarufokuserad och att det finns många kunniga inom den sfären hör. Och oftast trevliga även när man ställer för de mer kunniga "dumma" frågor.

Är 60 år fyllda och har hållit på med datorer sen 1993 då jag köpte min första dator, en IBM med hela 25Mhz på processorn, 1Mb RAM och 50Mb hårddisk. Eller ja, jag köpte en Commodore 64 i mitten av 1980-talet men sålde den två veckor efteråt då det här med datorer var obegripligt. Men sen blev jag i början av 90-talet arbetslös, men fick ett hyggligt avgångsvederlag som jag använde till att köpa datorn för. Tänkte att det här med datorer är nog något man behöver förstå i framtiden. Hade då under några månader mer tid att sätta mig in i det, och sen dess har jag varit fast.

Första decenniet av 2000-talet tyckte jag det var intressant med säkerhetsprogram och beta-testade mycket i Windows (brandväggar, HIPS, antivirus osv) men lärde mig efterhand att dessa program var kraftig overkill för en annan (lyckades aldrig hitta några "smittor" med dem) och kom till insikten att det för den vanliga dödliga som en annan räckte med att inte köra som administratör i Windows. Så jag började titta på Linux istället, eftersom där var den tanken inbyggd från början vilket jag fann intressant, och där är jag fast sen dryga decenniet tillbaka (med ett litet återfall på ett par år när Windows 10 kom). Dock spelar jag i Windows fortfarande, än så länge. Efter att jag hamnat här så blev jag lite mer intresserad och inspirerad av hårdvara än vad jag varit förut.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Hittade swclockers för tråden deals, 45 år ung norrlänning linux fan boy.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Har varit en "tittar in och ser om det hänt något roligt i hemdatorvärlden" sedan Sweclockers startade.
Byggde min första "dator" som 8åring. (EE-lådorna, ni som hade dom ni minns)
Som mitt alias "ZX81" säger så var det där det började(Sinclair ZX81) . Har därefter tragglat igenom VIC20, C64, Amiga, lite olika ABC-modeller och sedan var det PC som gällde.
Elektronikingenjör med inriktning mot telekom, men läste även mikrodatorteknik samtidigt.
Arbetat inom support till tekniker, säljare, kunder, etc.
Aldrig strävat efter hög status eller hög lön, det viktigaste har alltid varit att gilla det jag gör. Efter 25 år har jag betat av alla lån och är fri.
Nu är jag 55 fyllda och ledig, hinner läsa mer här och om jag kan så hjälper jag gärna en vilsen själ.

Permalänk

Magnus
haft intresse för datorer i över 30 år men kan typ nada om dem.
älskar krigshistoria, tennfigurer, samlande på krigs figurer och militära saker.
målar så gott som allt jag har lagt vantarna på, figurer, modeller, byggnader, civilt och militärt.
har ett udda intresse där jag studerar historiska slagfält och försöker att tänka strategiskt för att komma fram till något som jag hade kunnat göra annorlunda för att vinna slaget som befälhavaren förlorade, typ som att spela schack mot sig själv.
styrke tränar sen 14 år tillbaks och fick nyligen "jobb" som PT på stargym här i sundsvall.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Heter **** och har hängt här på swec en stund (över 2 decennier).
Älskar allt som har med vetenskap och teknik att göra!
Jobbar med utveckling och tillverkning av elektronik (klass 3 och klass 3a produkter).
hoppas alla nya känner sig välkomna här 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag är en medelålders tekniker som började min programmeringskarriär på att programmera spel på miniräknare. Det gick sedan över till mikrodatorer som blev mitt stora intresse, jag riktigt argumentera för assembler för länge sedan. Karriär inom mikrodatorer var dock inte så stor i sverige så jag jobbar med annat, jag vill mig för att jobba med det mesta och då inte bli riktigt bra på något. Och med det mesta så menar jag även mekanik, fordon m.m

Den stora utmaningen nu är att tiden rusar iväg. T.ex. att jag inte äger en 3D skrivare kan låtas konstigt, speciellt när man får en "superbra" för 10 000kr. Men det stora problemet är hur tusan ska jag få tid att skapa modeller? Det blir att jag snabbt skapar ihop det jag behöver på andra sätt, ofta i mina tillämpningar så är varken vikt eller utseende det viktigaste.
T.ex. snygga fäste för hydraulslangar man kan göra med 3D-skrivaren, men det går snabbt att bocka till några järnstänger.

Nyligen byggde jag ihop en testlåda som imponerar på alla som har sett den, folk säger vad cool den hade blivit med en 3D skrivare. Jag själv ser dock hur mycket som helst som elektronisk kan förbättra testlådan, otroligt långt senare kommer höljet till den.

Det som kännetecknar mig är att jag bygger vissa saker som folk säger, en sådan borde man ha, men det kommer jag aldrig få tid att bygga. -Som min låda ovanför, minst 50 000 personer i landet vet direkt vad testlådan gör och varför den är bra, men typ bara 1st person är dum nog att offra fritid på att bygga den.

Permalänk
Medlem

Började besöka Sweclockers runt millennieskiftet, var med på blåa tiden om jag inte missminner mig. Mitt gamla konto var från februari 2002 men kan eventuellt ha haft ett ännu äldre som försvann vid kraschen. Kom som många andra då hit tack vare dator och spelintresse.
Hade nästan 20 år senare tröttnat på forumet och samtalsklimatet som var i slutet av 2021 och bad om kontoradering/inaktivering. Men i början av 2023 insåg jag att jag faktiskt saknade forumet mer än jag trodde och bad om återaktivering, vilket inte gick så blev ett nytt konto med samma gamla användarnamn helt enkelt.

Normalt jobbar jag som konstruktör men har även CAD-frågor och ansvar. För tillfället behandlas jag mot cancer vilket nog också gör mig lite mer aktivare i forumet, när ork och intresse finns förstås. Normalt sett idag försöker jag inte att lägga för mycket av min tid här, nästan 20 år "räcker" lite som jag ser det.

Har som sagt nämnt att intresset som anknyter till forumet är just datorer och spel. Vi har haft en sjukt spännande utveckling de senaste 20 åren, både på gott och ont, branschen är inte som den ändå varit. Roligare förr att pyssla med hårdvara men nog händer det att man snubblar över något spännande även idag. Likaså med spelen, tänk vad mycket fantastiska spel vi fått bara under 2000-talet så här långt. Och allt vi har framför oss. Manor Lords våren 2024 är ett av de spel jag ser fram emot mest nu, likaså när vi får börja se vad som efterträder Witcher 3. Haunted Chocolatier likaså, som gammal Stardew Valley-missbrukare. För att inte tala om skiftet från x86 till kanske ARM i PC-världen. Nästa generations grafikkort och de teknologier som kommer driva framtida grafikkort.

Tack för mig!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...