Myt - Kan en fläkt generera tillräckligt med ström för att förstöra moderkortet?

Permalänk
Medlem

Myt - Kan en fläkt generera tillräckligt med ström för att förstöra moderkortet?

Hej,

Jag fick idag höra av en kompis att flera moderkort blivit förstörda av fläktar som är kopplade till moderkortet när man städar dator med lufttryck. Enligt honom kan en fläkt generera tillräckligt med ström när den får luft på sig så att den kan bränna moderkortet den är kopplad till?

Vad tänker ni om detta, är det möjligt?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Fram med multimetern, skapa YT kontot och börja filma ditt test

(Personligen aldrig sett eller hört det, och tekniskt sett har jag väldigt svårt att se en fläkt driva en dator med högspänning, men jag ser gärna testet på det).

Det du kan göra dock är att skada lagren på fläkten om de spinner för fort, eller trycks i sidled, men även det är sällsynt och svårt att lyckas med om du har vettiga kullagrade fläktar.

Permalänk
Medlem

I teorin ja då den elmotor även fungerar som en generator men fläktstyrningen är transistorstyrd på moderkortet och fungerar då även som en diod. Så det bör inte gå att bränna något med den lilla strömmen en fläkt kan alstra

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Låter inte särskilt troligt, tror också att de flesta fläktar faktiskt inte släpper någon spänning ut/baklänges när de roteras och även om de gör så tror jag inte att de skulle kunna förstöra hela moderkortet, kanske själva fläktstyrningen om man har riktig otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

I teorin ja då den elmotor även fungerar som en generator men fläktstyrningen är transistorstyrd på moderkortet och fungerar då även som en diod. Så det bör inte gå att bränna något med den lilla strömmen en fläkt kan alstra

Inte ens transistorn?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fisken92:

Hej,

Jag fick idag höra av en kompis att flera moderkort blivit förstörda av fläktar som är kopplade till moderkortet när man städar dator med lufttryck. Enligt honom kan en fläkt generera tillräckligt med ström när den får luft på sig så att den kan bränna moderkortet den är kopplad till?

Vad tänker ni om detta, är det möjligt?

Teoretiskt är det absolut möjligt. Motorer och generatorer är byggda likadant så blåser du på en fläkt och denna kommer upp i långt högre varvtal än vid vanlig drift så kan denna också generera högre spänning än vad den vanligen matas med.
I praktiken då?
Mycket bra fråga. Det är inte orimligt att man satt dioder som begränsar att man skickar ut ström åt fel håll iaf. Vilka skydd som är inbyggda i vilka fläktar vet jag inte. Kanske är det standard att det finns lite skydd här.
Det skulle inte förvåna mig om man testar ett gäng fläktar att alla kan ha skydd inbyggt för detta, men det skulle inte heller förvåna mig om det visar sig vara ovanligt med skydd.

Kan tryckluften från en burk varva upp en fläkt så högt då? Ja jag skulle inte säga att det är uteslutet iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt så kan man råka bränna fläktkontrollern, dock inte hela moderkortet. Men då måste det vara en fläkt som kan generera högre effekt än kontrollern är byggd för, och sen vet jag inte heller om problemet kanske inte längre existerar, dvs om fläktkontrollers har skydd mot detta nuförtiden.

Störst risk borde väl dock vara att sabba fläktlagren, som @Paddanx säger.

För säkerhets skull sätter jag alltid ett finger på fläkten (eller blockerar rotationen på annat sätt, t.ex. med en tandpetare genom gallret för nätaggsfläktar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Låter inte troligt, men inte heller omöjligt. Sätt ett finger på fläkten när du blåser helt enkelt, så slipper du onödigt slitage

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Minns jag rätt så kan man råka bränna fläktkontrollern, dock inte hela moderkortet. Men då måste det vara en fläkt som kan generera högre effekt än kontrollern är byggd för, och sen vet jag inte heller om problemet kanske inte längre existerar, dvs om fläktkontrollers har skydd mot detta nuförtiden.

Störst risk borde väl dock vara att sabba fläktlagren, som @Paddanx säger.

För säkerhets skull sätter jag alltid ett finger på fläkten (eller blockerar rotationen på annat sätt, t.ex. med en tandpetare genom gallret för nätaggsfläktar).

Hmm. Har ändå svårt att se en generera mer än 12V med en 12V fläkt om du inte vrider på utan... H.
Men i teorin kanske PWM styrningen om du driver den fel håll, få diod-bryggan i transistorn att slå över. Det måste dock kräva en satans spinn för att generera så mycket, då det mesta av de 12V blir ju värme, inte rörelse. Motorn/Generatorn är ju inte ens nära 100% effektiv.

Look at that voltage.

Det intressant är dock att fläkten drivs bakåt, då han suger luft upp, och den normalt blåser ner, så frågan är om den spänning han mäter verkligen är rätt, eller över en diod bakspänning. Men en sak att tänka på... för att bränna moderkortet måste du ha effekt också, inte bara spänning. Moderkort idag skulle ju annars dö av 20V ESD... och de designas att klara flera 1000V.

Mao, jag tror ESD laddningen från handen lär 99.99% döda fler kort än någon fläkt som drivs av luft, för om den dör av 20V från fläkten, lär all ESD döda den.

EDIT såg lite fel i videon
Permalänk
Hedersmedlem

Då är det fastställt. Fläkten på just den originalkylaren för intel verkar vara säker åt ena hållet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Myten kanske uppstod bland folk som använde dammsugare och misstog ESD för EMP !?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Myten kanske uppstod bland folk som använde dammsugare och misstog ESD för EMP !?

Fast... myt är kanske lite tidigt att säga.
Läget är väl snarare... okänt i nuläget. Belägg saknas, men teorin är väl egentligen sund.
Frågan är hur utbrett det är att man satt en enkel diod som backskydd samt om man på andra hållet kan ställa till det om man matar in för höga spänningar?
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kopplar man några förgrenare och feta Delta-fläktar kan du nog bränna en fläktkontakt, men det har inget med magnetiska fält att göra

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Just call Mythbusters
Så tar dom säker fram en redig hollywoodfläkt för att få snurr på datorfläkten.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Men rent teoretiskt skulle en låg effekt kunna skapa en (relativt) stor spänning om inte strömmen har någon stans att gå. Jag vet att vissa LED lampor jag har inte har något skydd mot bakspänning så om moderkortet inte klarar bakspänning och om fläkten inte har en diod så borde i alla fall fläktkontrollern kunna brännas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Har ändå svårt att se en generera mer än 12V med en 12V fläkt om du inte vrider på utan... H.
Men i teorin kanske PWM styrningen om du driver den fel håll, få diod-bryggan i transistorn att slå över. Det måste dock kräva en satans spinn för att generera så mycket, då det mesta av de 12V blir ju värme, inte rörelse. Motorn/Generatorn är ju inte ens nära 100% effektiv.

Look at that voltage.

Det intressant är dock att fläkten drivs bakåt, då han suger luft upp, och den normalt blåser ner, så frågan är om den spänning han mäter verkligen är rätt, eller över en diod bakspänning. Men en sak att tänka på... för att bränna moderkortet måste du ha effekt också, inte bara spänning. Moderkort idag skulle ju annars dö av 20V ESD... och de designas att klara flera 1000V.

Mao, jag tror ESD laddningen från handen lär 99.99% döda fler kort än någon fläkt som drivs av luft, för om den dör av 20V från fläkten, lär all ESD döda den.

Nej, det är en lövblås han använder, som blåser. Titta på fläktbladen vid 0:20 när de börjar snurra

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Jag har i min ungdom dammsugit rent massor av fläktar i diverse datorer, har aldrig lyckats att förstöra någon komponent i datorerna inte något jag rekommenderar att man testar dock!

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nej, det är en lövblås han använder, som blåser. Titta på fläktbladen vid 0:20 när de börjar snurra

Och det lilla faktumet att multimetern blåser iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Sett till det fina YouTube-klippet, nu får ni gärna rätta mig om jag har fel, men. När han ställer in miltimetern på 200 mV, är inte det max den kan mäta.

Dvs han mäter på intervallet 0 till 0.2V dettta borde resultera i att mätningen blir knas och inte ge något resultat om fläkten skulle generera en spänning på mer än 0.2 V.

Har för mig jag har gjort precis denna blunder tidigare någongång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nej, det är en lövblås han använder, som blåser. Titta på fläktbladen vid 0:20 när de börjar snurra

Skrivet av kabex:

Och det lilla faktumet att multimetern blåser iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Doh.. okej, då är det framspänning... my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Sett till det fina YouTube-klippet, nu får ni gärna rätta mig om jag har fel, men. När han ställer in miltimetern på 200 mV, är inte det max den kan mäta.

Dvs han mäter på intervallet 0 till 0.2V dettta borde resultera i att mätningen blir knas och inte ge något resultat om fläkten skulle generera en spänning på mer än 0.2 V.

Har för mig jag har gjort precis denna blunder tidigare någongång...

Ska försöka gräva fram en 120-fläkt och leka lite med multimeter och tryckluft på jobbet imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Men rent teoretiskt skulle en låg effekt kunna skapa en (relativt) stor spänning om inte strömmen har någon stans att gå. Jag vet att vissa LED lampor jag har inte har något skydd mot bakspänning så om moderkortet inte klarar bakspänning och om fläkten inte har en diod så borde i alla fall fläktkontrollern kunna brännas.

Både ja och nej.

Du kan säkert skapa en hög spänning, men om spänningen blir hög, kommer ju fläkten att "starta" mot det som blåser också. Om du har säg 100V "uppladdat" och slänger det på 12V linan, kommer ju fläkten spinna uta H pga detta också. Så du måste göra negativ laddning för att ens kunna riskera något fel. Och då har du ju skyddsdioder även i moderkortet (mot ESD bla) på jord-planet, samt energin du laddar upp kommer ju inte bli mycket när det väl kommer in till moderkortet.

Så jag kan inte se något sätt att lyckas "ladda upp" spänningen, tillräckligt skadlig, om du inte medvetet sätter en högspännings kondensator på fläkten och sedan "kopplar in den" när den är laddad. All energi kommer laddas ut på ena eller andra sättet.

Jag ser gärna ett test som visar mig fel om du kan dock, för teorin kan bara visa så mycket. Men multimetern i det fallet ovan har troligen i skalan 1-10MOhm inre resistans, och ändå kunde bara 0.1V ca laddas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Sett till det fina YouTube-klippet, nu får ni gärna rätta mig om jag har fel, men. När han ställer in miltimetern på 200 mV, är inte det max den kan mäta.

Dvs han mäter på intervallet 0 till 0.2V dettta borde resultera i att mätningen blir knas och inte ge något resultat om fläkten skulle generera en spänning på mer än 0.2 V.

Har för mig jag har gjort precis denna blunder tidigare någongång...

8.10 i videon gör han just det, han mäter 12v och ställer den på 200mv. Så han är nog inte alls fel ute.

Visa signatur

=)

Permalänk
Lego Master

@katsuaki93:
Kolla till slutet på videon, där demonstrerar han hur multimetern reagerar på 200mV-inställningen om han matar den med 12V; det blir en overload-kod, "1". Så det hade märkts om den fick för mycket volt för inställningen under fläkttestet.

EDIT: Pucktvåa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... myt är kanske lite tidigt att säga.
Läget är väl snarare... okänt i nuläget. Belägg saknas, men teorin är väl egentligen sund.
Frågan är hur utbrett det är att man satt en enkel diod som backskydd samt om man på andra hållet kan ställa till det om man matar in för höga spänningar?
Eller?

Allt är myt idag, så jag spelade bara med för husfridens skull. Men ja, du sätter ord på vad jag tänkte kunde vara den bakomliggande orsaken till vad man nu ska kalla det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

@Dr.Mabuse: Ahaa!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men att lagren kan skära på en fläkt genom att snurra bladen snabbare än vad den är designad för är ingen myt. Efter ett visst varvtal/min så kommer friktionen bli så hög att det blir varmt. Lagren i en fläkt brukar inte vara kullager. Han skulle ha provat med med tryckluft från en kompressor eller liknande istället för den där lövblåsen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Kopplar man några förgrenare och feta Delta-fläktar kan du nog bränna en fläktkontakt, men det har inget med magnetiska fält att göra

Med just Delta är det tvärt om.
Efter som de snurrar snabbare vid samma spänning så kommer de att generera mindre än långsamtgående fläktar vid samma varvtal.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Hej,

Jag fick idag höra av en kompis att flera moderkort blivit förstörda av fläktar som är kopplade till moderkortet när man städar dator med lufttryck. Enligt honom kan en fläkt generera tillräckligt med ström när den får luft på sig så att den kan bränna moderkortet den är kopplad till?

Vad tänker ni om detta, är det möjligt?

Man kan ju fråga vart han tar luften ifrån. Jag brukar köpa luft på burk avsedd för elektronik så man vet att det är "ren" luft som elektronik tål. Så jag tror att det är mer troligt att det är "skitig" luft eller esd skador.

Skickades från m.sweclockers.com