Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

För att kompensera för uteblivna intäkter från Android-enheter avgiftsbelägger nu Google operativsystemet i Europa, där licenskostnaderna kan landa på motsvarande 450 kronor.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017

Inte för att jag blir påverkad personligen men TACK EU för att ni gör produkten dyrare för slutkunden! /s

iMac - Xbox One S - iPad - iPhone 7+ - Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SR388
Registrerad
Mar 2010

Det blir en prisökning med minst 450 kr för oss konsumenter med andra ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Reklam i applikationerna har till stor del skapat intäkterna från operativsystemet, varför tillverkare inte behövt betala licensavgifter.
...
en pixeltäthet över 500 ppi resulterar i en avgift på 40 USD, motsvarande omkring 450 kronor inklusive moms.

Intressant. Betyder detta att reklam till _en enskild person_ med en high-end-telefon värderas till <en stor del av> 450 kronor? Det låter rätt mycket, nästan lite för mycket. Det måste vara något annat som motiverar den stora summan.

edit: Det kan vara så att de vill låsa in användaren i deras trädgård (Google Play). Detta kan nog motiveras rätt så högt för köpstarka grupper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Vad är det för ekonomisk apokalyps som företag verkar förbereda sig för? Så många stora företag som satsar stenhårt på att öka vinsten enormt senaste åren. (ta inte detta helt seriöst, men kul/läskigt att tänka i dom banorna)

Dator 1: Asus P8Z77-i Deluxe | 3770k | GTX780 | 16GB RAM | Samsung 840PRO 128GB | Bitfenix Prodigy | CX600
Ljud: ODAC | Garage1217 Project Horizon | Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Nätälskare:

Inte för att jag blir påverkad personligen men TACK EU för att ni gör produkten dyrare för slutkunden! /s

Om nu domen baserade sig på något vettigt så är ju detta rätt. Vi ska ju inte få subventionerade produkter från företag som använder sig av fula metoder.

Att produkten nu är 450kr billigare betyder ju bara att Google har (såvida den tidigare domen är vettig som sagt) subventionerat den för att de har fått in samma summa pengar (i slutändan från _dig_ som kund) från ett annat håll. I detta fall från ett olagligt håll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Metroid:

Det blir en prisökning med minst 450 kr för oss konsumenter med andra ord.

Nej, det blir mer reklam och förinstallerade appar så är det fixat.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Nätälskare:

Nej nej.
Det är inte EU som böjat ta betalt för Googles appar utan det är helt och och hållet Googles egna beslut att ta betalt för sin mjukvara ;).

Google har delat in Europaområdet i ett gäng olika zoner där de tänkt ta olika mycket betalt för sina appar beroende på hur kapitalstarka vi är i respektive område helt enkelt.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Och sen lägger vi väl lite rolig svensk hittepåskatt på det hela också så är vi uppe i 1000kr extra. Iofs så spelar ju det ingen roll. Det är ju en droppe i havet för alla 10k+ mobiler som kommer dyka upp oftare och oftare. Snart ligger standardpris för en toppmodell på 15k.

Dessa avgifter hit och dit gör mig så jävla less på allt och alla.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Ucsh avskyr Google, jobbar på att sluta använda deras produkter helt!

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W - EKWB Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Haziza:

Varför avskyr du dem, om man får fråga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg/Bromma
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Haziza:

Så du ska sluta kolla YouTube också? Då får du ju inte se Jonas presentera nästa dröm-chassi

CPU: i7 6700K @4.5Ghz 1.248V GPU: ASUS ROG Strix 1080Ti RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
ASUS ROG Strix Z270G Gaming Kylning: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Mini C
PSU: EVGA G3 650W SSD1: Samsung 950 Pro M.2 NVMe 256GB SSD2: Samsung 840 Pro 256GB
SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Satan, Google blir mer och mer likt Apple för var dag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

256GB telefon = 768 spänn till copyswede, 450 till google, en peng till staten för kemikalier, moms.

Börjar närma sig bensin/diesel för telefoner

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Så går det när det för många bara finns en enda mobiloperativsystem som de kan acceptera. Kanske leder detta till något bra som att Ubuntu Phone liknande operativsystem blir större?
Microsoft försökte ta sin in på marknaden men android och iPhone var för stora.

Kortsiktigt är detta skit. Jag har dock svårt att förstå mig på Googles affärsmodell, men det handlade väl om det de blev stämda för.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Lika bra att fortsätta med iOS då.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 | Alphacool Eisbaer LT 120 | Asus ROG Strix Vega56 8GB | 32GB DDR4 | Samsung 960 EVO 500GB | Toshiba 3TB | Asus Xonar Essense STX | Phanteks Eclipse P300 | Corsair RM650x | Acer XF270HU | Corsair K70 | Corsair Sabre RGB | Sennheiser 280 Pro | Logitech G920 | Edifier R1600T III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Json_81:

256GB telefon = 768 spänn till copyswede, 450 till google, en peng till staten för kemikalier, moms.

Börjar närma sig bensin/diesel för telefoner

Var du tvungen att ta upp Copyswede? Här hade jag en trevlig lördagskväll...

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av NickyNiclas:

Vad är det för ekonomisk apokalyps som företag verkar förbereda sig för? Så många stora företag som satsar stenhårt på att öka vinsten enormt senaste åren. (ta inte detta helt seriöst, men kul/läskigt att tänka i dom banorna)

Den kommande lågkonjukturen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av FredrikMH:

Dessutom borde det namnet vara censurerat, det kan finnas minderåriga som läser tråden och nu kommer ha mardrömmar i natt bara för det hemska nämndes..

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Mycket vill ha mer.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Asus
Plats
Hägersten
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Söderbäck:

Nej nej.
Det är inte EU som böjat ta betalt för Googles appar utan det är helt och och hållet Googles egna beslut att ta betalt för sin mjukvara ;).

Google har delat in Europaområdet i ett gäng olika zoner där de tänkt ta olika mycket betalt för sina appar beroende på hur kapitalstarka vi är i respektive område helt enkelt.

mja, det var väl ett resultat av efter att dem vart bötfällda för att gett bort Android subventionerat i utbyte mot att Chrome och Google Search är förvalt.
Så istället för att Android e "gratis" blir det nu avgift på det men att vi inte kommer ha lika mycket för-installerat. Eller missförstår jag?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/google-doms-till-miljardbo...

//
Använder just nu: ROG Gladius II Origin, ROG Strix Flare, ROG Strix Edge, ROG Strix Fusion 500, Chromebook Flip C302

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

Har full förståelse för Googles agerande.
EU har bötfällt dem för att de agerat på ett icke OK sätt, "enligt EU".
Så nu blir det pang på rödbetan istället. Kunden får betala direkt.
Jag hade föredragit att slippa de 450kr, men EU ville ha in ännu mera pengar. Har ni sett schabraken nere i Bryssel. Pampigt så det förslår. Men det är inte gratis att varken bygga eller hålla i drift. Nu har Google betalat underhållet för nästkommande år!
Jag skall inte ens gå in på vad damerna och herrarna i EU parlamentet tjänar. Klart man måste klämma åt någon, så det finns klirr i kassan!

Att telefonerna bara blir dyrare och dyrare, nya modeller kommer ut oftare och oftare, beror på att det finns en marknad för dem. Sluta köpa ny telefon varje år! Sluta köpa 15'000kr telefonen, så slutar de kosta så mycket. Vad kan man göra med en 15'000kr telefon, som en 5-6'000kr telefon inte klarar?

Att priserna har blivit helt absurda, beror på att vi har blivit helt absurda!

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

De måste ju få tillbaka bötespengarna de betalade till EU på något sätt.

Bytt nick från Defcon till Eazy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av FredrikMH:

Sorry, jag är fortfarande lite bitter över hur mycket pengar de fick av mig när jag köpte telefon nyligen och vill dela med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002

Tack EU för allt bra ni gör................

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Turbonisse:

Att telefonerna bara blir dyrare och dyrare, nya modeller kommer ut oftare och oftare, beror på att det finns en marknad för dem. Sluta köpa ny telefon varje år! Sluta köpa 15'000kr telefonen, så slutar de kosta så mycket. Vad kan man göra med en 15'000kr telefon, som en 5-6'000kr telefon inte klarar?

Att priserna har blivit helt absurda, beror på att vi har blivit helt absurda!

Vad kan du göra med en 20k dator som du inte kan göra med en 10k dator?

Eller TV, bil, brödrost, etc.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Jag var lite såld på en ubuntu phone det snackades om för ett par år sedan eller när fan det var eller mobil med en riktig linux distro vilket hade varit trevligt som alternativ till android och tiden kanske är inne nu

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Asus.David:

mja, det var väl ett resultat av efter att dem vart bötfällda för att gett bort Android subventionerat i utbyte mot att Chrome och Google Search är förvalt.
Så istället för att Android e "gratis" blir det nu avgift på det men att vi inte kommer ha lika mycket för-installerat. Eller missförstår jag?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/google-doms-till-miljardbo...

Jag vill mest understyka att det här inte var EUs beslut att börjat ta betalt för någon mjukvara.
Det fanns inget krav från EU att Google skulle börja ta betalt. Det här har google själva valt.

Kravet var att mobiltillverkarna ska kunna välja bort en del av googles app-paket. Vill de ha med google play så måste de inte också ha med google music, gmail, maps, youtube, google search och allts sånt google vill bundla med.
Men att börja ta betalt för apparna, det är faktiskt inte EU inblandade i utan den delen har Google kommit på själva.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Json_81:

Vad kan du göra med en 20k dator som du inte kan göra med en 10k dator?

Eller TV, bil, brödrost, etc.

Exakt min poäng!
Och nu blev +80% av telefoner i Sverige ännu dyrare!

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Mikaelmannen:

Tack EU för allt bra ni gör................

Här är det Google själv, inte EU som valt att börja ta betalt för sin mjukvara.

📱 → Oneplus6