Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

Permalänk
Melding Plague

Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

För att kompensera för uteblivna intäkter från Android-enheter avgiftsbelägger nu Google operativsystemet i Europa, där licenskostnaderna kan landa på motsvarande 450 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag blir påverkad personligen men TACK EU för att ni gör produkten dyrare för slutkunden! /s

Permalänk
Medlem

Det blir en prisökning med minst 450 kr för oss konsumenter med andra ord.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Reklam i applikationerna har till stor del skapat intäkterna från operativsystemet, varför tillverkare inte behövt betala licensavgifter.
...
en pixeltäthet över 500 ppi resulterar i en avgift på 40 USD, motsvarande omkring 450 kronor inklusive moms.

Intressant. Betyder detta att reklam till _en enskild person_ med en high-end-telefon värderas till <en stor del av> 450 kronor? Det låter rätt mycket, nästan lite för mycket. Det måste vara något annat som motiverar den stora summan.

edit: Det kan vara så att de vill låsa in användaren i deras trädgård (Google Play). Detta kan nog motiveras rätt så högt för köpstarka grupper.

Permalänk
Medlem

Vad är det för ekonomisk apokalyps som företag verkar förbereda sig för? Så många stora företag som satsar stenhårt på att öka vinsten enormt senaste åren. (ta inte detta helt seriöst, men kul/läskigt att tänka i dom banorna)

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Inte för att jag blir påverkad personligen men TACK EU för att ni gör produkten dyrare för slutkunden! /s

Om nu domen baserade sig på något vettigt så är ju detta rätt. Vi ska ju inte få subventionerade produkter från företag som använder sig av fula metoder.

Att produkten nu är 450kr billigare betyder ju bara att Google har (såvida den tidigare domen är vettig som sagt) subventionerat den för att de har fått in samma summa pengar (i slutändan från _dig_ som kund) från ett annat håll. I detta fall från ett olagligt håll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

Det blir en prisökning med minst 450 kr för oss konsumenter med andra ord.

Nej, det blir mer reklam och förinstallerade appar så är det fixat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Inte för att jag blir påverkad personligen men TACK EU för att ni gör produkten dyrare för slutkunden! /s

Nej nej.
Det är inte EU som böjat ta betalt för Googles appar utan det är helt och och hållet Googles egna beslut att ta betalt för sin mjukvara ;).

Google har delat in Europaområdet i ett gäng olika zoner där de tänkt ta olika mycket betalt för sina appar beroende på hur kapitalstarka vi är i respektive område helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Och sen lägger vi väl lite rolig svensk hittepåskatt på det hela också så är vi uppe i 1000kr extra. Iofs så spelar ju det ingen roll. Det är ju en droppe i havet för alla 10k+ mobiler som kommer dyka upp oftare och oftare. Snart ligger standardpris för en toppmodell på 15k.

Dessa avgifter hit och dit gör mig så jävla less på allt och alla.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ucsh avskyr Google, jobbar på att sluta använda deras produkter helt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Ucsh avskyr Google, jobbar på att sluta använda deras produkter helt!

Varför avskyr du dem, om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ucsh avskyr Google, jobbar på att sluta använda deras produkter helt!

Så du ska sluta kolla YouTube också? Då får du ju inte se Jonas presentera nästa dröm-chassi

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Satan, Google blir mer och mer likt Apple för var dag

Permalänk
Medlem

256GB telefon = 768 spänn till copyswede, 450 till google, en peng till staten för kemikalier, moms.

Börjar närma sig bensin/diesel för telefoner

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Så går det när det för många bara finns en enda mobiloperativsystem som de kan acceptera. Kanske leder detta till något bra som att Ubuntu Phone liknande operativsystem blir större?
Microsoft försökte ta sin in på marknaden men android och iPhone var för stora.

Kortsiktigt är detta skit. Jag har dock svårt att förstå mig på Googles affärsmodell, men det handlade väl om det de blev stämda för.

Permalänk
Inaktiv

Lika bra att fortsätta med iOS då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

256GB telefon = 768 spänn till copyswede, 450 till google, en peng till staten för kemikalier, moms.

Börjar närma sig bensin/diesel för telefoner

Var du tvungen att ta upp Copyswede? Här hade jag en trevlig lördagskväll...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Vad är det för ekonomisk apokalyps som företag verkar förbereda sig för? Så många stora företag som satsar stenhårt på att öka vinsten enormt senaste åren. (ta inte detta helt seriöst, men kul/läskigt att tänka i dom banorna)

Den kommande lågkonjukturen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Var du tvungen att ta upp Copyswede? Här hade jag en trevlig lördagskväll...

Dessutom borde det namnet vara censurerat, det kan finnas minderåriga som läser tråden och nu kommer ha mardrömmar i natt bara för det hemska nämndes..

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nej nej.
Det är inte EU som böjat ta betalt för Googles appar utan det är helt och och hållet Googles egna beslut att ta betalt för sin mjukvara ;).

Google har delat in Europaområdet i ett gäng olika zoner där de tänkt ta olika mycket betalt för sina appar beroende på hur kapitalstarka vi är i respektive område helt enkelt.

mja, det var väl ett resultat av efter att dem vart bötfällda för att gett bort Android subventionerat i utbyte mot att Chrome och Google Search är förvalt.
Så istället för att Android e "gratis" blir det nu avgift på det men att vi inte kommer ha lika mycket för-installerat. Eller missförstår jag?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/google-doms-till-miljardbo...

Permalänk
Medlem

Har full förståelse för Googles agerande.
EU har bötfällt dem för att de agerat på ett icke OK sätt, "enligt EU".
Så nu blir det pang på rödbetan istället. Kunden får betala direkt.
Jag hade föredragit att slippa de 450kr, men EU ville ha in ännu mera pengar. Har ni sett schabraken nere i Bryssel. Pampigt så det förslår. Men det är inte gratis att varken bygga eller hålla i drift. Nu har Google betalat underhållet för nästkommande år!
Jag skall inte ens gå in på vad damerna och herrarna i EU parlamentet tjänar. Klart man måste klämma åt någon, så det finns klirr i kassan!

Att telefonerna bara blir dyrare och dyrare, nya modeller kommer ut oftare och oftare, beror på att det finns en marknad för dem. Sluta köpa ny telefon varje år! Sluta köpa 15'000kr telefonen, så slutar de kosta så mycket. Vad kan man göra med en 15'000kr telefon, som en 5-6'000kr telefon inte klarar?

Att priserna har blivit helt absurda, beror på att vi har blivit helt absurda!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

De måste ju få tillbaka bötespengarna de betalade till EU på något sätt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Var du tvungen att ta upp Copyswede? Här hade jag en trevlig lördagskväll...

Sorry, jag är fortfarande lite bitter över hur mycket pengar de fick av mig när jag köpte telefon nyligen och vill dela med mig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack EU för allt bra ni gör................

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Att telefonerna bara blir dyrare och dyrare, nya modeller kommer ut oftare och oftare, beror på att det finns en marknad för dem. Sluta köpa ny telefon varje år! Sluta köpa 15'000kr telefonen, så slutar de kosta så mycket. Vad kan man göra med en 15'000kr telefon, som en 5-6'000kr telefon inte klarar?

Att priserna har blivit helt absurda, beror på att vi har blivit helt absurda!

Vad kan du göra med en 20k dator som du inte kan göra med en 10k dator?

Eller TV, bil, brödrost, etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag var lite såld på en ubuntu phone det snackades om för ett par år sedan eller när fan det var eller mobil med en riktig linux distro vilket hade varit trevligt som alternativ till android och tiden kanske är inne nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

mja, det var väl ett resultat av efter att dem vart bötfällda för att gett bort Android subventionerat i utbyte mot att Chrome och Google Search är förvalt.
Så istället för att Android e "gratis" blir det nu avgift på det men att vi inte kommer ha lika mycket för-installerat. Eller missförstår jag?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/google-doms-till-miljardbo...

Jag vill mest understyka att det här inte var EUs beslut att börjat ta betalt för någon mjukvara.
Det fanns inget krav från EU att Google skulle börja ta betalt. Det här har google själva valt.

Kravet var att mobiltillverkarna ska kunna välja bort en del av googles app-paket. Vill de ha med google play så måste de inte också ha med google music, gmail, maps, youtube, google search och allts sånt google vill bundla med.
Men att börja ta betalt för apparna, det är faktiskt inte EU inblandade i utan den delen har Google kommit på själva.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad kan du göra med en 20k dator som du inte kan göra med en 10k dator?

Eller TV, bil, brödrost, etc.

Exakt min poäng!
Och nu blev +80% av telefoner i Sverige ännu dyrare!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Tack EU för allt bra ni gör................

Här är det Google själv, inte EU som valt att börja ta betalt för sin mjukvara.
#17603258

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled