Ps2 utgång ej fungerande

Permalänk
Medlem

Ps2 utgång ej fungerande

Jag har en gammal burk från 1994 som jag hittat utslängd från ett företag. När jag testade den fungerade allt förutom tangent bordet. Jag provade med alla ps2 tangentbord som jag hade, men den hittade inget tangentbord. Kan utgången vara sönder?

Permalänk
Medlem

Är det en Compaq? Jag hade en nämligen en Compaq-server som enbart fungerade tillsammans med tangebordet som följde med den.

Permalänk

har den usb? testa isf något generic usbtangentbord kan va så enkelt att det saknas drivare till ps2 porten även om jag finner det ganska otroligt.

sen om du har möjlighet testa ett tangentbord som är PS/2 endast dvs inga usb till ps/2 adaptrar för det skiljer lite i hårdvaran på de som går att köra med adapter och de som inte går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

ja det är en compaq. nej den har inte USB den är from 1994.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mevaa07:

ja det är en compaq. nej den har inte USB den är from 1994.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det mycket möjligt att även din dator behöver ett speciellt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla BIOS-inställningarna. Ibland kan man stänga av PS/2-porten därifrån. Något av en högoddsare att man skulle gjort det på en dator som förmodligen använts med just ett PS/2-tangentbord, men man vet aldrig.

Edit: kom att tänka på att det kanske är lite trassligt att göra detta utan tangentbord, men du kan ju alltid testa att rycka strömmen till datorn och plocka ur CMOS-batteriet, säg 20-30 minuter eller så för att vara på säkra sidan, och därmed nolla BIOS-inställningarna. Tryck på powerknappen medans du har batteriet ur, för att riktigt ladda ur kretsarna också. Default bör vara att porten är igång. Det kan också vara värt att testa utan CMOS-batteri, eller byta ut det, har råkat ut för datorer som burit sig jäkligt konstigt åt när detta är halvdåligt.

Öppna datorn och checka eventuella elektrolytkondensatorer på moderkortet i närheten av PS/2-porten (goggla om du inte vet hur sådana ser ut). Ser någon/några av dem "svullna" ut? Ovansidan av dem ska vara absolut plan. Har det läckt ut elektrolyt (brukar vara en brunaktig gegga)? Kolla även efter andra komponenter där i närheten som ser brända/trasiga ut. Ta gärna högupplösta, skarpa foton och posta om du ser något konstigt men är osäker på din sak.

Givet att allt ser okej ut; har du något riktigt gammalt tangentbord, som är exklusivt PS/2-anslutet att testa med? Moderna tangentbord brukar ha möjlighet att köra båda protokollen med en "dum" adapter, de känner av huruvida de är anslutna via PS/2 eller USB, och väljer protokoll därefter. Den KVM-switch jag använder med mina retroburkar vägrar kännas vid sådana tangentbord, den måste köras med exklusiva PS/2-tgb. Håller inte för omöjligt att det skulle kunna vara likadant med din dator.

Har datorn någon AT-port? Med lite tur använder den inte samma ingångar på controllern. AT pch PS/2 är elektriskt och protokollmässigt kompatibla, och det går förmodligen att ebaya hem en adapter för en struntsumma. Annars är det en smal sak, och ett bra första lödprojekt, att bygga en egen. Har du multimeter kan du mäta dig till hur de är anslutna, annars kan du kanske följa kopparbanorna på moderkortet om de ligger i ett ytligt lager, och försöka utröna hur det ligger till.

Med det sagt, så kan jag tillägga att det faktiskt är väldigt möjligt att döda en PS/2-controller. PS/2-interfacet är exempelvis inte tänkt för hotplugging, och man kan paja det genom att koppla i/ur tangentbordet när datorn är igång, särskilt så när det kommer till gamla datorer som inte har inbyggda skydd. Ibland delar också PS/2 och AT-portar ingångar på controllern, och då kan det vara katastrofalt att försöka koppla in båda sortens tangentbord samtidigt, vilken någon kan ha gjort.

Det brukar gå att ebaya hem ny controller/andra skadade komponenter och byta ut, men det kräver som du säkert förstår ett visst handlag.

Föregående skribent har också en poäng. Inte för att jag själv råkat ut för det med vanliga persondatorer, men Compaq var nog näst efter Dell absolut jobbigast med det där att köra proprietär skit med kontaktdon som ser precis ut som standardgrejor. Det är ingen omöjlighet att det är på det viset...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

CMOS batteriet e slut. Allt på moderkortet ser ut att må bra. Jo jag har en Model m och en liknande från den tiden. Tack för hjälpen! BTW funkar musen men inte tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com