Hjälp! Jag tror att jag har haft ihjäl min processor

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag tror att jag har haft ihjäl min processor

Så jag tänkte att jag skulle prova på det här med överklockning då jag på något sätt hade fått intrycket att det var jättelätt och att alla gör det numera. Det var roligt till och börja med - jag fick upp min 2600k-processor till 4,5ghz med ok temps, men vid 4,6 tog det stopp. Jag kom inte in i Windows från bootsekvensen utan att datorn hängde sig/fick blåskärmar. Jag provade att höja volten i små steg, som det står att man ska göra i guider, utan resultat. Efter att ha suttit och stirrat på bootningsekvens efter bootningsekvens under en tid räckte inte mitt tålamod längre och i ett ögonblick av galenskap satte jag volten för CPU:n till max (först Offset Voltage till 0.635 och sen även Manual Voltage till 1.990). Bara för att se vad som skulle hända.

Det som hände var att, efter några varningsmeddelanden och blåskärmar under uppstart, datorn inte längre kommer in i någon bootsekvens. Lampan på min skärm lyser ständigt orange istället för blått som den gör när den får kontakt med datorn.

Jag har testat att montera av min koloss till CPU-kylare för att se efter om det går att se några spår av synlig skada på själva CPU:n eller moderkortets socket. Allt ser normalt ut, men den kan vara sönderfräten invärtes vad vet jag. Jag har dessutom testat att göra en CMOS-clear med jumper-saken på moderkortet.

Jag antar att jag får försöka hitta bra klipp på nya komponenter under rean nästa vecka? Dvs nytt moderkort, CPU och minnen. Eller vad säger ni som har mer erfarenhet än mig inom detta område?

Permalänk
Medlem

1.99 Vcore!? Herrejösses, ja, det garanterar med största säkerhet ett dött chip

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Snälla säg att du inte trollar!
Alltså, denna tråd kan bli en klassiker känner jag redan nu.

Berätta mer om dina tankar och känslor innan du maxade volten, har du någonstans läst att det är en bra ide eller tänkte du att du knäckt överklockningskoden genom att vrida mätaren till 11?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte letade efter en ursäkt att köpa nytt?

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Vill minnas att 1.52V är maximal 'säker' vcore enligt intels egna dokument... och att 1.45 är maximal rekommenderad.
Det du beskriver är rätt långt utanför säkerhetsramarna, så om du lyckats mata den med 1.99 + offset, så är den nog rätt död...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ditt chip är nog dessvärre ganska dött. Lider med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Efter att ha suttit och stirrat på bootningsekvens efter bootningsekvens under en tid räckte inte mitt tålamod längre och i ett ögonblick av galenskap satte jag volten för CPU:n till max (först Offset Voltage till 0.635 och sen även Manual Voltage till 1.990). Bara för att se vad som skulle hända.

Hahah detta gjorde min kväll!!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@ohnoyo: du har ju varit medlem i sc sen -11... du måste veta bättre än såhär?

Permalänk
Medlem

Allså, jag hoppas för din skull att det är trolling... men djävulen i mig önskar att det är lite sant åtminstone för det är nästan för bra för att vara sant...

Ingen aning om minneskorten skulle ryka eller vad som händer. Moderkorten kanske också har klarat sig? Nåja... nu har du en ursäkt för att handla nytt åtminstone! Lite som när en hårddisk gick sönder på min gamla dator och jag inte ville felsöka den utan sa "nu har min cpu dött, dags för nytt allså" och köpte nytt för typ 25K... I see what you did there!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

1.99 Vcore!? Herrejösses, ja, det garanterar med största säkerhet ett dött chip

RIP 2011-2018

Skrivet av Panzerfister:

Snälla säg att du inte trollar!
Alltså, denna tråd kan bli en klassiker känner jag redan nu.

Berätta mer om dina tankar och känslor innan du maxade volten, har du någonstans läst att det är en bra ide eller tänkte du att du knäckt överklockningskoden genom att vrida mätaren till 11?

I dunno. Klockan var typ 3 på natten och jag behövde nog sova. Jag kan vara lite impulsiv. Jag är så van med att det kommer upp varningsskyltar för det minsta lilla i vår nutida digitala värld så i brist på såna kan det bli farligt när man släpper lös någon som mig att härja fritt i moderdatorns BIOS.

Skrivet av Arotica:

Är du säker på att du inte letade efter en ursäkt att köpa nytt?

Undermedvetet måste jag ha gjort det. Jag försöker rättfärdiga mitt beteende på något sätt.

Permalänk
Inaktiv

Ska vi ha en tyst minut?

Att reseta biosen innan hade kunnat lösa problemet innan du valde att sätta in nådastöten på 1.990V.

Sedan är det en väldigt liten skara som överklockar sin cpu av två anledningar. Förr i tiden klockade ej cpuerna upp och ner sig och de hade en extrem säkerhetsmarginal, det fanns då väldigt mycket att hämta. Folk idag gör viktiga saker med datorn de måste ha en dator som de kan lita på. Det handlar inte om megatstora fel som skapar korrupta filer som ej går att öppna, utan att en enda bit någonstans i en fil skulle kunna bli fel och att detta ej upptäcks.

Nå mitt råd, 2600k säljs ofta väldigt billiga på tradera, blocket och kanske forumets annonssida. Det behöver ej bli så dyrt. Sedan är en ny system såklart bättre men räkna på runt 7000kr för cpu+ram+moderkort.

Permalänk
Medlem

herrejäklar 1.99V! trodde jag var galen när jag satte min i7 8700k på 1.56V

Visa signatur

Build | CASE - Fractal Design Define r6 | CPU - 5800x3d | MOBO - ASUS Rog b550-a | GPU - 6800XT Reference | RAM - G.Skill Trident Z DDR4 3600Mhz cl14 32GB | PSU - Corsair RM850X 80+ GOLD | Open Loop WC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ohnoyo:

RIP 2011-2018

I dunno. Klockan var typ 3 på natten och jag behövde nog sova. Jag kan vara lite impulsiv. Jag är så van med att det kommer upp varningsskyltar för det minsta lilla i vår nutida digitala värld så i brist på såna kan det bli farligt när man släpper lös någon som mig att härja fritt i moderdatorns BIOS.

Undermedvetet måste jag ha gjort det. Jag försöker rättfärdiga mitt beteende på något sätt.

Alltså gode tid som jag skrattade efter ditt sista svar tummen upp för dig nu kan man sova med ett leende på läpparna

Skrivet av CloudM:

herrejäklar 1.99V! trodde jag var galen när jag satte min i7 8700k på 1.56V

förmodar du kör vatten kylt system ? känner mig svettig är jag går upp på 1.43 volt :/

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

1,99 volt?! Mitt moderkort vägrade spara min inställning när jag försökte gå till 1,6 volt på min gamla 2500k. Hur högt satte du VCore innan du gick bananas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

förmodar du kör vatten kylt system ? känner mig svettig är jag går upp på 1.43 volt :/

Kör en kraken x62 i push/pull i ett över ventilerat chassi

Visa signatur

Build | CASE - Fractal Design Define r6 | CPU - 5800x3d | MOBO - ASUS Rog b550-a | GPU - 6800XT Reference | RAM - G.Skill Trident Z DDR4 3600Mhz cl14 32GB | PSU - Corsair RM850X 80+ GOLD | Open Loop WC

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@ohnoyo: du har ju varit medlem i sc sen -11... du måste veta bättre än såhär?

Det är en rimlig åsikt som jag själv kan hålla med om. Men jag hänger extremt sällan här då jag inte riktigt har tålamodet eller intresset för att hänga med i teknikutvecklingen (eller i överklockningsvärlden i synnerhet). Jag tittar runt här när jag ska köpa någon ny komponent, vilket inträffar ungefär var 3:e år eller så.

Skrivet av Weestman:

Allså, jag hoppas för din skull att det är trolling... men djävulen i mig önskar att det är lite sant åtminstone för det är nästan för bra för att vara sant...

Ingen aning om minneskorten skulle ryka eller vad som händer. Moderkorten kanske också har klarat sig? Nåja... nu har du en ursäkt för att handla nytt åtminstone! Lite som när en hårddisk gick sönder på min gamla dator och jag inte ville felsöka den utan sa "nu har min cpu dött, dags för nytt allså" och köpte nytt för typ 25K... I see what you did there!

Nej det är ju sant, men om CPU:n är död och jag ska skaffa en ny vill jag gärna ha en som är av den senaste standarden. Det innebär dessutom nytt moderkort med kompatibel socket som i sin tur kräver nya DDR4-minnen (om jag är med på noterna). Jösses vad RAM är dyrt numera förresten!!! Jag köpte 16gb DDR3-minnen för knappt en femhundring när jag byggde min första dator (som nu verkar gå i graven).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CloudM:

Kör en kraken x62 i push/pull i ett över ventilerat chassi

Okej. Vad får du för temps ?

Ledsen TS om jag kapade din tråd med mina fårgor

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Okej. Vad får du för temps ?

När jag kör 1.56V så har jag höga 80s men jag gör det bara när jag benchar, i vardaglig användning kör jag 5.3 med 1.4V, då får jag 65-70. Har du delidat din CPU?

Glömde en sak
Visa signatur

Build | CASE - Fractal Design Define r6 | CPU - 5800x3d | MOBO - ASUS Rog b550-a | GPU - 6800XT Reference | RAM - G.Skill Trident Z DDR4 3600Mhz cl14 32GB | PSU - Corsair RM850X 80+ GOLD | Open Loop WC

Permalänk
Rekordmedlem

Kylde du inte cpun med flytande Helium är den nog uppeldad (eller kanske nån ann del i strömförsörjningen han gå sönder först...)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CloudM:

När jag kör 1.56V så har jag höga 80s men jag gör det bara när jag benchar, i vardaglig användning kör jag 5.3 med 1.4V, då får jag 65-70. Har du delidat din CPU?

Ja den är delidad och kör den i 5.0 på 1.28 volt. 51 på 1.35 och 5.2 på 1.44 stabilt minst 6 timmar i 4 olika stress program.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk

Haha 1.99 v lär ju ha blivit ett mindre fyrverkeri i burken.... 1.5 är tokmycket, och du fläskar på med 1.99

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Så jag tänkte att jag skulle prova på det här med överklockning då jag på något sätt hade fått intrycket att det var jättelätt och att alla gör det numera. Det var roligt till och börja med - jag fick upp min 2600k-processor till 4,5ghz med ok temps, men vid 4,6 tog det stopp. Jag kom inte in i Windows från bootsekvensen utan att datorn hängde sig/fick blåskärmar. Jag provade att höja volten i små steg, som det står att man ska göra i guider, utan resultat. Efter att ha suttit och stirrat på bootningsekvens efter bootningsekvens under en tid räckte inte mitt tålamod längre och i ett ögonblick av galenskap satte jag volten för CPU:n till max (först Offset Voltage till 0.635 och sen även Manual Voltage till 1.990). Bara för att se vad som skulle hända.

Det som hände var att, efter några varningsmeddelanden och blåskärmar under uppstart, datorn inte längre kommer in i någon bootsekvens. Lampan på min skärm lyser ständigt orange istället för blått som den gör när den får kontakt med datorn.

Jag har testat att montera av min koloss till CPU-kylare för att se efter om det går att se några spår av synlig skada på själva CPU:n eller moderkortets socket. Allt ser normalt ut, men den kan vara sönderfräten invärtes vad vet jag. Jag har dessutom testat att göra en CMOS-clear med jumper-saken på moderkortet.

Jag antar att jag får försöka hitta bra klipp på nya komponenter under rean nästa vecka? Dvs nytt moderkort, CPU och minnen. Eller vad säger ni som har mer erfarenhet än mig inom detta område?

Jävlar du gick loss. Du skulle stannat vid 4,5 när det inte var stabilt vid 4,6.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Hehe måste erkänna att det var undehållande läsning
Snacka om högt siktat för 100MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Underhållande läsning, fick du igång den igen eller vart de nytt?😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenduvet:

Underhållande läsning, fick du igång den igen eller vart de nytt?😉

Skickades från m.sweclockers.com

Han är fortfarande död. Använder min bärbara för tillfället och försöker hitta bra komponenter men tycker det är svårt att bestämma sig vad man ska ha för något. Nu när jag ändå ska köpa nytt moderkort, CPU och minnen blev jag sugen på att uppgradera typ allt annat också.

Ryzen eller Intel? Rtx eller Gtx? Behöver jag ny SSD och isf 2,5 tum eller m.2? Vill ha en ny och fin skärm, men velar fram och tillbaka över vilken typ jag egentligen behöver. Har länge velat ha ett mekaniskt tangentbord, så har börjat titta på det också men det är inte helt oväntat en djungel med brytare och olika former osv. Ju mer jag läser på ju mer förvirrad blir jag!!!!

Ni kan antagligen förvänta er att se trådar dyka upp här och var från mig fyllda med jobbiga frågor under veckan.

Permalänk

Ja föredrar intel. Beställde nu ny pcie hårddisk nu när det är rätt bra priser

https://www.komplett.se/product/1004639/datorutrustning/lagri...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jäklar ja! kanske är hårddisken som styrkit med på kuppen? det är ju den som är hjärtat i modermodemet?!

skämt åsido, men skulle nog fan kunna tänka mig donera en 2500k bara för att se vad den skulle klara

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Moderkort kan ha en knapp eller så måste man kortsluta två pins på moderkortet så återställs BIOS. Om det inte finns så kan man dra ut moderkortsbatteriet i några minuter. Kolla i manualen och om det inte finns där googla runt på the world wide webb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenduvet:

Ja föredrar intel. Beställde nu ny pcie hårddisk nu när det är rätt bra priser

https://www.komplett.se/product/1004639/datorutrustning/lagri...

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, har sneglat på den disken. Kanske blir en sån. Däremot funderar jag på att överge Intel för AMD då Ryzen verkar mer prisvärd. Intel är väl ett givet val om man tycker om att överklocka men tror jag ska lugna mig lite i det området.

Skrivet av Farthinder:

jäklar ja! kanske är hårddisken som styrkit med på kuppen? det är ju den som är hjärtat i modermodemet?!

skämt åsido, men skulle nog fan kunna tänka mig donera en 2500k bara för att se vad den skulle klara

Har sparat på mig rätt så mycket på mina hårddiskar genom åren så detta hoppas jag verkligen är ett skämt!!

Skrivet av DPI-Gamer:

Moderkort kan ha en knapp eller så måste man kortsluta två pins på moderkortet så återställs BIOS. Om det inte finns så kan man dra ut moderkortsbatteriet i några minuter. Kolla i manualen och om det inte finns där googla runt på the world wide webb

Tack, men redan provat detta!