Kinesiska myndigheter uppges ha bevis på kartellbildning bland minnestillverkare

Permalänk
Moderator, Testpilot

Detta loopar ju typ vart tionde år. Problemet är att de hinner tjäna mer pengar än de får i böter så det är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

10% av Samsung's NetWorth 2017 borde väll i runda slängar bli ca 265.5 miljarder SEK.
Riktig jävla käftsmäll jämnfört med ca 22miljarder o "aja bajja"...

Nu gav jag bara ett exempel. Meningen med procentualla straffet är att företag alltid ska vara rädda när de håller på med skit. Men som sagt innan med foliehatten tror jag det finns en stor korruption bakom det hela och det är det som hållt staffen låga.

Permalänk
Medlem

Med tanke på historien så kommer Samsung hålla sig ett par år för att göra om det. Detta skulle bli femte gången Samsung åker dit för samma sak de senaste 20 åren. Det är alltså en dom i snitt var fjärde år.

Skrivet av DJache:

Det sak definitivt vara fängelsestraff för sådana här förseelser, några år i ett kinesiskt fängelse torde göra dem ödmjuka.

Det var väl BMWs VD som fortfarande sitter i häktet sedan det kom fram att de fuskat med utsläppsregistrering (eller vad det nu var) och härom veckan dömdes någon chef på tetra och en av deras norska kunder till fängelse korruption.

Tidigare domar har lett till fängelsestraff för ansvariga personer. Vore underligt om det inte hände denna gång också.

Skrivet av Frispel:

Eller så beror det på oväntat hög efterfrågan och svårigheter/tröghet i att öka produktionen med kort framförhållning. Jag skulle tro att det är väldigt få här i forumet som har någon direkt djupare insikt i detta. Med det sagt utesluter jag inte på något sätt att det finns kartellverksamhet som knuffat upp priserna, jag säger bara att man inte ska blanda ihop vad man tycker/anser med vad man faktiskt vet

Samtidigt verkar många här tro att nuvarande nivåer automatiskt innebär att det är en kartell bakom, dvs priserna har gått upp = "någon djälvas med oss!" snarare än att det kanske behövdes en prisökning för att få verksamheterna att gå runt. Det är tänkbart att nuvarande nivåer faktiskt ÄR de nivåer som i längden behövs för att producera minnen. Nu tror jag personligen att sanningen ligger någonstans i mitten, men var är det ingen som vet. De flesta är nog av uppfattningen att om priserna går ner så är det marknaden och konkurrensen som åstadkommer det och om priserna går upp så är den någon som är girig och suger ut oss konsumenter när det lika gärna kan vara ökad efterfrågan som är svårt att kompensera för.

Fyra gånger tidigare har t.ex. Samsung blivit dömda för kartellbildningar. Med andra ord. Oddsen är inte direkt höga att det skedde även denna gång. Det verkar liksom finnas i Samsungs väggar..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vore ju perfekt läge för en ny mindre aktör att kliva in och roffa åt sig kakan med 40% lägre priser nu.

Det är ju det som är problemet inom datorkomponenter säg den mindre aktör som har råd att gå in med ett par miljarder dollar i R&D och fabriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med tanke på historien så kommer Samsung hålla sig ett par år för att göra om det. Detta skulle bli femte gången Samsung åker dit för samma sak de senaste 20 åren. Det är alltså en dom i snitt var fjärde år.

Tidigare domar har lett till fängelsestraff för ansvariga personer. Vore underligt om det inte hände denna gång också.

Fyra gånger tidigare har t.ex. Samsung blivit dömda för kartellbildningar. Med andra ord. Oddsen är inte direkt höga att det skedde även denna gång. Det verkar liksom finnas i Samsungs väggar..

Problemet är bara att det krävs flera för att man ska kunna skapa en kartell. Det räcker inte med att Samsung vill dra upp priserna, det gäller att de andra aktörerna inte bara tar över marknaden om Samsung ökar sina priser

Permalänk
Inaktiv

@Xyborg: Never forget "HUR KAN WISH HA MAGE NOG ATT TA BORT REAKODERNA VI MISSBRUKAT DET HÄR ÄR OLAGLIGT OCH SKA STRAFFAS"

/thread

Permalänk
Medlem

Det är ju förhållandevis lite produktion som sker i just Kina(Bortsett från DRAM), större delen är belagd i Taiwan och Japan. Personligen tycker jag att det luktar lite om detta, jag ifrågasätter inte kartellbildning i sig utan snarare storleken på utsagda böter.
Detta vore ett ypperligt tillfälle för kinesiska aktörer som SMIC och liknande att ta sig en större del av kakan. Samsung och SK Hynix från Sydkorea medan Micron är från USA, detta ligger väl i linje med kinesiska idéer om att "återta" produktion i sitt land. Förmodligen är dessa böter så pass låga för att det finns en annan överenskommelse vid sidan om.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Med tanke på historien så kommer Samsung hålla sig ett par år för att göra om det. Detta skulle bli femte gången Samsung åker dit för samma sak de senaste 20 åren. Det är alltså en dom i snitt var fjärde år.

Tidigare domar har lett till fängelsestraff för ansvariga personer. Vore underligt om det inte hände denna gång också.

Fyra gånger tidigare har t.ex. Samsung blivit dömda för kartellbildningar. Med andra ord. Oddsen är inte direkt höga att det skedde även denna gång. Det verkar liksom finnas i Samsungs väggar..

En amerikansk domare skall ha sagt att folket från Ericsson inte kunde ljuga om man så höll en pistol mot huvudet på dom. Folket från Samsung sa han att dom inte kunde låta bli att ljuga om man så höll en pistol mot huvudet på dom.

Permalänk
Medlem

Ingen fara. En brand eller översvämmning så löser det sig sade kärringen som sket i slasken.

Är ju helt omöjligt att vara liten aktör med tillverkning av kretsar. Massproduktion är det enda som ger ekonomi i den businessen. Eller, det ger mindre kostnad per ic.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En amerikansk domare skall ha sagt att folket från Ericsson inte kunde ljuga om man så höll en pistol mot huvudet på dom. Folket från Samsung sa han att dom inte kunde låta bli att ljuga om man så höll en pistol mot huvudet på dom.

Bra att veta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att alla former av böter ändå hamnar hos slutkund..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

"skulle kunna leda till böter på upp till 2,5 miljarder USD för Samsung, SK Hynix och Micron"

Om det har pågått ett tag så lär de ha tjänat mer pengar på kartellverksamheten än vad böterna kommer kosta.

Hela dram marknaden total försäljning ligger på ca. 50mrd usd. Inga småpengar som kina påstår sig ha rätt att plocka ut.

De koreanska dram tillverkarna har mycket makt. Skulle man sluta sälja till kina skulle försäljningen gå på en enorm smäll särskilt med tanke på att annan tillverkning och försäljnimg garanterat skulle straffas, men samtidigt skulle hela kinas mobil och pc tillverkningsindustri braka samman.

Med 25% tullar mot usa hade det varit dödsstöten för att tillverkningindustrin skulle flytta till ett annat land och aldrig komma tillbaks. En oersättlig förlust för kina. Så visst har de lite bargaining chips att komma med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aholman:

Problemet är ju att alla former av böter ändå hamnar hos slutkund..

Ingenting alls behöver hamna hos slutkund. Det kan mycket väl bli ägarna, löntagarna eller landet i stort som får stå för kostnaden, på ena eller andra sättet, i långa loppet. Minskad utdelning. Lägre aktiekurs. Lägre lönehöjningar. Färre anställda. Uteblivna investeringar. Lägre tillväxt.

Ett bötfällt företag kan inte bara höja priserna så där utan vidare. Försäljningen kommer rimligen att sjunka. Hade dom kunnat höja priserna så hade dom säkert gjort det utan att man behövde pengarna för att betala böter, man har säkert fler hål att stoppa pengarna i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du måste väl ändå förstå att det folk reagerade på var förstås hur du påstod att "många har nog mått dåligt" av det förhöjda priset.

Mår man dåligt att dyrare RAM så är det inte priserna som är det största problemet.

Det beror på vilket perspektiv man har. Större delen av mitt liv så har elektronik blivit billigare och billigare med åren och man har vant sig vid att kunna lägga pengar på andra saker. Men om man vill bibehålla sin konsumtion och sitt intresse så är det ju en naturlig konsekvens att det blir mindre kvar i plånboken och det är klart att man inte mår bra av att man har mindre pengar kvar som en konsekvens av företagens girighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mirialia:

Istället för fasta böter eller en viss % av vinsten borde straffen bli att företagen styckas upp i lika stora bolag om 5-10st/företag + hela vinsten senaste 3 åren och fängelse i 5 år för ledningen.

Det ska kosta att vara kriminell.

Nu sitter ju iofs halva Samsungs styrelse i fängelse redan, om vi ska vara petiga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ozzed:

Det beror på vilket perspektiv man har. Större delen av mitt liv så har elektronik blivit billigare och billigare med åren och man har vant sig vid att kunna lägga pengar på andra saker. Men om man vill bibehålla sin konsumtion och sitt intresse så är det ju en naturlig konsekvens att det blir mindre kvar i plånboken och det är klart att man inte mår bra av att man har mindre pengar kvar som en konsekvens av företagens girighet.

Om du lagt samma energi på att göra karriär som du lagt på att åma dig över minnespriser hade det nog gått jämnt ut för dig i köpkraft kontra komponentpriser.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Om du lagt samma energi på att göra karriär som du lagt på att åma dig över minnespriser hade det nog gått jämnt ut för dig i köpkraft kontra komponentpriser.

Om jag så tjänade lika mycket som Zlatan så hade inte det betytt att jag på något magiskt sätt börjat tycka att det varit bra pris på komponenterna för det. Om något är dyrt eller ovärt att köpa jämfört med vad det kostar handlar inte om vad man tjänar. Jag hade tyckt och uttryckt mig på exakt samma sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Samsung är ett företag från Sydkorea och inte Kina så finns det begränsade möjligheter för straff från Kinas sida. Det är nog inte heller intressant att ta i för mycket och riskera att dessa aktörer flyttar sin produktion från landet och gör tusentals kineser arbetslösa.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem

Fake news

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neras:

Med tanke på att Samsung är ett företag från Sydkorea och inte Kina så finns det begränsade möjligheter för straff från Kinas sida. Det är nog inte heller intressant att ta i för mycket och riskera att dessa aktörer flyttar sin produktion från landet och gör tusentals kineser arbetslösa.

För företag kommer ju verkligen att byta land så länge som det är lukerativt att ha sina industrier i landet. Mhmm...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De minnen jag köpte kostade 1390Kr när de var som billigast, och nu kostar de 2749. Det är nära hundra procent i prisskillnad. Det är inte acceptabelt. Det är ju liksom.. Ett likadant kit till, eller rätt många plattor bärs.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3470963

Behövde du gå i terapi för att priserna gick upp? Eller på vilket sätt menar du att många mått dåligt? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För företag kommer ju verkligen att byta land så länge som det är lukerativt att ha sina industrier i landet. Mhmm...

Det är det som är poängen. Med tanke på att den övriga produktionen inte är belägen i Kina så finns det alltså incitament från kinesisk sida att bibehålla produktionen i landet. Genom att inte bli bestraffade speciellt hårt finns det alltså ingen anledning till att lämna landet av ekonomiska skäl med tanke på vad en ny fabrik skulle kosta. Med en liten bot som denna får Kina spänna musklerna lite och Samsung kommer undan billigt, win-win.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror på vilket perspektiv man har. Större delen av mitt liv så har elektronik blivit billigare och billigare med åren och man har vant sig vid att kunna lägga pengar på andra saker. Men om man vill bibehålla sin konsumtion och sitt intresse så är det ju en naturlig konsekvens att det blir mindre kvar i plånboken och det är klart att man inte mår bra av att man har mindre pengar kvar som en konsekvens av företagens girighet.

Det vi pratar om är lyxkonsumtion, inga basvaror.

Jag håller med om att priserna är för höga, men sätt det i perspektiv för fan. Det finns miljoner saker att må dåligt över i världen, att betala en femhundring extra för minnen ett par gånger per decennium är inte en av dessa.

Om det är till någon tröst så inser jag mitt eget hyckleri då jag själv har onödigt starka känslor om sådant som egentligen inte borde spela någon roll. Det ändrar dock inte sanningen i det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det vi pratar om är lyxkonsumtion, inga basvaror.

Jag håller med om att priserna är för höga, men sätt det i perspektiv för fan. Det finns miljoner saker att må dåligt över i världen, att betala en femhundring extra för minnen ett par gånger per decennium är inte en av dessa.

Om det är till någon tröst så inser jag mitt eget hyckleri då jag själv har onödigt starka känslor om sådant som egentligen inte borde spela någon roll. Det ändrar dock inte sanningen i det jag skriver.

Fast nu så tonar du väl ner betydelsen rätt rejält?
Även om det inte är vår undergång så är korruption på den skalan inte ett särintresse. Jag påstår att produktionen av RAM är extremt viktigt för vårt samhälle och att deras missbruk av makt borde vara av ett större allmänt intresse. Det vara en lyxvara för oss, men överlag så är datorer mer ett grundläggande behov i dagens samhälle. Det är inte bara DDR3/4-stickor det gäller heller, utan RAM i allmänhet (inkl. VRAM). Det är därmed inte bara PCs som drabbas utan allt som behöver RAM på något sätt.

Det går också att argumentera för att detta har hänt flera gånger av samma aktörer, samt att de aktörerna är enorma bolag som gör mer än bara RAM. Upprepade kartell-bildningar är knappt något som kan ske utan att bolagsstyrelsen känner till det och om de är ok med det så vad är det som säger att de andra avdelningarna gör något liknande?

La till stycke två
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Fast nu så tonar du väl ner betydelsen rätt rejält?
Även om det inte är vår undergång så är korruption på den skalan inte ett särintresse. Jag påstår att produktionen av RAM är extremt viktigt för vårt samhälle och att deras missbruk av makt borde vara av ett större allmänt intresse. Det vara en lyxvara för oss, men överlag så är datorer mer ett grundläggande behov i dagens samhälle. Det är inte bara DDR3/4-stickor det gäller heller, utan RAM i allmänhet (inkl. VRAM). Det är därmed inte bara PCs som drabbas utan allt som behöver RAM på något sätt.

Det går också att argumentera för att detta har hänt flera gånger av samma aktörer, samt att de aktörerna är enorma bolag som gör mer än bara RAM. Upprepade kartell-bildningar är knappt något som kan ske utan att bolagsstyrelsen känner till det och om de är ok med det så vad är det som säger att de andra avdelningarna gör något liknande?

Du har rätt, det är ett unket beteende av företagen, utan tvekan.

Men det var inte riktigt det jag pratade om

Permalänk
Inaktiv

Kommunist Sverige

@krigelkorren: För att inte nämna övervakningen, censuren i kommunist Sverige via FRA m.fl. DDR var bara amatörer i jämförelse. Svenskar är numera mera övervakade än vad DDR medborgarna någonsin var. Censuren är stenhård i Sverige, säger man "fel" saker, kan man få sparken från sitt jobb och till och med bli satt i fängelse !

Lade till litet och rättade ett fel med kommatecken
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284586:

@krigelkorren: För att inte nämna övervakningen, censuren i kommunist Sverige via FRA m.fl. DDR var bara amatörer i jämförelse. Svenskar är numera mera övervakade än vad DDR medborgarna någonsin var. Censuren är stenhård i Sverige, säger man "fel" saker, kan man få sparken från sitt jobb och till och med bli satt i fängelse !

Lol, jag trodde jag var paranoid. Klart att du kan få sparken från ditt jobb om du säger något dumt och det är precis så det ska vara. Har inget med censur att göra, utan det är något som har med din relation till din arbetsgivare att göra.

Dags att dra fram denhär igen tror jag: https://xkcd.com/1357/

Edit: Sedan att stå och skrika "censuren i kommunist Sverige" (särskrivning BTW), är väl lite löjligt när i princip hela det politiska spektrumet har samma tråkiga syn på massövervakning (inte samma sak som censur BTW).

Permalänk
Medlem

@anon284586:

Storebror hälsar att han såg det där, och att du kan vänta dig besök av dels din chef men också storebrors kamrater idag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284586:

@krigelkorren: För att inte nämna övervakningen, censuren i kommunist Sverige via FRA m.fl. DDR var bara amatörer i jämförelse. Svenskar är numera mera övervakade än vad DDR medborgarna någonsin var. Censuren är stenhård i Sverige, säger man "fel" saker, kan man få sparken från sitt jobb och till och med bli satt i fängelse !

Rent struntprat. Censur kan bara staten genomdriva och det är inte staten som sparkar folk. Och att man säger fel saker åker man inte heller i fängelse för eftersom det är sällan ett grovt brott nog. Då menar jag olaga hot, hets mot folkgrupp etc.

En annan sak som är uppenbart är att du inte verkar veta vad kommunism är eller hur bevakade DDRs innevånare var. Sverige är inte i närheten av DDR där DDRs säkerhetspolis hade hundratusentals anställda.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |