Primär & sekundär SSD. Sata?

Permalänk
Medlem

Primär & sekundär SSD. Sata?

Hej,

Både HDD och SSD har ju en lång SATA och en kort SATA på baksidan (Det jag kallar den "långa" kommer från PSU, den "korta" är en enskild kabel).

Mina frågor är;

1: Om jag har en primär SSD och en annan SSD som sekundär, vilka kablar skall användas för respektive?
2: Om jag har en primär SSD och en HDD som sekundär, vilka kablar skall använda för respektive?
(Förtydligar: Primär - OS, Sekundär - Lagring)

Om ni behöver att jag förtydligar mina frågor så säg gärna till, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varje SATA-enhet behöver en datakabel (smala kontakten) till moderkortet (eller ett separat kontrollerkort om man så vill) och strömförsörjning (breda kontakten) från nätagget. Detta är helt oberoende av hur du blandar enheter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det är inte som den gamla goda tiden med PATA där man kunde sätta två enheter på samma data kabel. Som ovan så gäller en Sata-Data kabel per enhet, men kan sätta flera enheter på samma strömkabel (om flera kontakter sitter längs kabeln vill säga)

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Okej, tack:)