Uppgradera MacBook Pro 2011

Permalänk
Medlem

Uppgradera MacBook Pro 2011

Jag köpte en begagnad MacBook Pro 15" får någon vecka sen.

MacBook Pro 8,2 (15 tum, sent 2011)
Core i7 2860QM CPU @ 2.5GHz, 8MB L3 ("configure-to-order" configuration)
Minne: 8GB 1067MHz DDR3
Lagring 500GB SATA-Enhet
Enhetens namn: APPLE HDD HTS545050A7E362

Om jag söker på disken så verkar det vara en Hitachi Travelstar 2.5" HDD med 5400rpm rotationshastighet.

Jag tänkte om jag kunde byta hårddisken mot en SSD så kanske den blir lite rappare.
Hade tänkt mig något runt 500GB.
Funkar vilken 2.5" SATA enhet som helst?
Eller är det något annat man måste tänka på?
Maximal höjd? Fungerar vissa märken/modeller bättre/sämre med MacBooks ?

Om/när man byter hårddisken, hur gör man med Mac OS ?
Måste man klona den gamla disken till den nya enheten eller kan man installera om Mac OS X ?
Jag har inte haft datorn så länge och har inget viktigt på den just nu, förutom operativsystemet. Så ren installation funkar för mig.
Kan man ladda ner Mac OS X någonstans? Bränna på CD/DVD skiva/skivor? Installera från USB minne?

Så ja det är i första hand det jag undrar. Köptips på SSD, samt hur man gör med Mac OS X.
Jag tänker mig en SSD som är snabb och har bra kvalité, Men som är prisvärd.
Har funderat lite på en Samsung 860 Pro verkar både vara snabb för en SATA SSD och hög kvalité. Men över 2000kr för en 512GB tycker jag är lite mycket.
Vill helst köpa en SSD för under 2000kr, men som fortfarande har bra kvalité och hastighet.

Jag har även DDR3 minne (oöppnad förpackning) som jag hade tänkt att installera i en NUC.
Kingston HX316LS9IBK2/16
Hyper X 16GB DDR3L - 1600 CL9 204 - Pin SODIMM Kit (2x8GB)

Jag undrar om jag kan installera dessa minnen i MacBooken istället?

Jag ser 10st små kryss-skruvar på undersidan. Räcker det att man har en skruvmejsel som passar till dessa. Eller är det några special skruvar inuti? Behöver man något ifixit kit eller dylikt?

Är det dumsnålt att ta 500GB SSD eller bör man satsa på 1TB SSD istället?
Jag är sugen på att skaffa Final Cut Pro X för att använda för hobby bruk.
Datorn har
One Thunderbolt port (up to 10 Gbps), one FireWire 800 port (up to 800 Mbps), two USB 2.0 ports (up to 480 Mbps), SDXC card slot
Så extern hårddisk kan funka om man inte behöver tillgång till allting alltid.

Jag funderar även på "Laptop kylare". Att man har datorn på någon platta med fläkt(ar) med låg ljudnivå.
Finns det någon modell som är bra till en MacBook Pro 15" 2011 till vettigt pris ?

Tack på förhand för (seriösa) svar!

Permalänk
Medlem

Disken kan jag svara på, det är fritt fram. Jag har gjort det på flera Macbooks helt utan hänsyn till modell och det går alldeles utmärkt. RAM däremot är jag inte 100% på att du kan ta vad som helst, men minnesmodulerna på 2011 Macbooks är skitlätta att komma åt så det tar dig inte många minuter att prova och se.

Angående disken är den lättaste lösningen såklart att koppla in den disken du vill byta till externt, migrera till den och sen byta ut dem fysiskt så du får den gamla som extern HDD om du behöver en sån till något. Ett sånt USB-enclosure för SSD/2,5'' kostar ett par hundralappar, ingen stor grej under omständigheterna.

Och angående kylplatta till Macbooken har jag förvisso ingen erfarenhet av det till just den modellen men till andra aluminium notebooks som jag ägt har det gjort exakt noll signifikant skillnad och bara varit en meningslös gimmick med bra tanke. Det känns mest vettigt för de som vägrar ha laptopen i knäet för att de är rädda om sin pung, typ.

Provade även att ta en kylplatta och ghettomodda om den själv med två stycken 140mm-fläktar från mitt gamla datorchassi, gav ingenting vettigt. Designen på de här datorernas kylning ser inte riktigt ut på det sättet att fläktar för luft in gör en vettig skillnad så skit i det IMHO.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Disken kan jag svara på, det är fritt fram. Jag har gjort det på flera Macbooks helt utan hänsyn till modell och det går alldeles utmärkt. RAM däremot är jag inte 100% på att du kan ta vad som helst, men minnesmodulerna på 2011 Macbooks är skitlätta att komma åt så det tar dig inte många minuter att prova och se.

Angående disken är den lättaste lösningen såklart att koppla in den disken du vill byta till externt, migrera till den och sen byta ut dem fysiskt så du får den gamla som extern HDD om du behöver en sån till något. Ett sånt USB-enclosure för SSD/2,5'' kostar ett par hundralappar, ingen stor grej under omständigheterna.

Och angående kylplatta till Macbooken har jag förvisso ingen erfarenhet av det till just den modellen men till andra aluminium notebooks som jag ägt har det gjort exakt noll signifikant skillnad och bara varit en meningslös gimmick med bra tanke. Det känns mest vettigt för de som vägrar ha laptopen i knäet för att de är rädda om sin pung, typ.

Provade även att ta en kylplatta och ghettomodda om den själv med två stycken 140mm-fläktar från mitt gamla datorchassi, gav ingenting vettigt. Designen på de här datorernas kylning ser inte riktigt ut på det sättet att fläktar för luft in gör en vettig skillnad så skit i det IMHO.

Tack för ditt svar!

Ja då kanske man ska ha ett sånt USB enclosure också.
Tänkte inte på det. En grej till att kika efter.
Se om man hittar några bra reor nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Maxa minnet. En ssd kommer ge STOR skillnad. Jag skulle köpt en 256gb och en extrrn tb-hårddisk för din video. Kanske en lacie tough raid? För 2011an har väl inte usb3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

Maxa minnet. En ssd kommer ge STOR skillnad. Jag skulle köpt en 256gb och en extrrn tb-hårddisk för din video. Kanske en lacie tough raid? För 2011an har väl inte usb3?

Det blev en Samsung SSD 860 EVO 500GB.
En mindre rabatt så fick den för 949kr.
Det är väl ett bra pris ändå. Verkar som det funnits bättre priser på 860 Evo tidigare i veckan "Black week", men att de blivit slutsålda till de lägre priserna innan fredagen.

Jag tog en sån här också för att kunna sätta den gamla disken i.
Deltaco kabinett 2,5" SATA - USB3.0 Svart

Nej tyvärr har 2011an inte USB 3.
Det kom med 2012 modellerna.
Problemet var att 2012 var också övergången till de icke uppgraderingsbara modellerna.
Det fanns både mid 2012 som var uppgraderingsbara och mid 2012 som inte var uppgraderingsbara.
Det gör begagnat köp lite svårare, speciellt med tanke på att många knappt vet vad de har.
13" med dualcore är också vanligare än 15" med quadcore. Gäller även 2011orna.
Kombinationen gör det ännu svårare att köpa rätt 2012a.

Det finns en Firewire 800 port och en Thunderbolt port. Samt Gigabit Ethernet. Så det är åtminstone möjligt att ha extern lagring snabbare än USB 2.
Går att komplettera med senare.