Bethesda utlovar förbättringar efter problemfylld lansering av Fallout 76

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför folk valde att köpa spelet efter dom testat "betan" där man redan då såg att spelet var inte ens i närheten av färdigställt, FOV inställning saknades, ingen push to talk, spring fortare beroande på din fps osv osv..

väljer man att köpa spelet för 600!!!! kr då ja då får man nog skylla sig själv.

skärper dom sig inte tills starfield/es6 då är det kört för dom.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

@sKRUVARN: Det betyder att de kan copy pasta Fallout 4 istället för att behöva skriva ny kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är ju inte konstigt egentligen, de har levererat succé efter succé med den motorn. Är väl självklart att från ett management perspektiv att det uppenbarligen fungerar att leverera spel som säljer bra även med den gamla saken, så att de hellre bara kör vidare än att byta ut den är inte superkonstigt. För det är ingen liten process för dom att försöka byta ut den, Bethesda gör rätt speciella/komplexa spel så man kan liksom inte använda vilken motor som helst. De andra som sysslar med större openworld spel kör också inhouse motorer som de har slipat på i runt 10år för att nå dagens nivå (t ex CDPR och Rockstar). Vi kan ju kolla på Starcitizen för hur det ser ut att försöka ta en spelmotor och sen arbeta om den för att kunna förverkliga sina visioner.

Nej, det är inte det minsta konstigt eftersom de säljer bättre och bättre. Hade man haft en chefsposition i företaget så vill man förstås inte byta ut den då det är en lång och komplex process som resulterar i kraftigt ökade kostnader.

Jag är inte så känslig som många andra är när det kommer till spel, jag tycker att Skyrim och Fallout 3/New Vegas är en nivå som är acceptabel för det man får. Ja, det finns massor med buggar och det är inte den mest moderna grafiken (och var inte ens när det kom) men det är ett bra sätt att föra fram det som jag tycker är viktigt, nämligen storyn och upplevelsen. Jag hade lätt köpt ett nytt TES/Fallout även i samma motor. Det jag tycker är tråkigt är när man försöker göra en cash grab på det sättet som man gjorde nu och särskilt när det blir pinsamt uppenbart att motorn inte lämpar sig alls för detta.

Men från ett företagsperspektiv gör de helt rätt, precis som Volvo gjorde på den tiden då deras designavdelning bestod av fyra linjaler och en penna.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är ju inte konstigt egentligen, de har levererat succé efter succé med den motorn. Är väl självklart att från ett management perspektiv att det uppenbarligen fungerar att leverera spel som säljer bra även med den gamla saken, så att de hellre bara kör vidare än att byta ut den är inte superkonstigt. För det är ingen liten process för dom att försöka byta ut den, Bethesda gör rätt speciella/komplexa spel så man kan liksom inte använda vilken motor som helst. De andra som sysslar med större openworld spel kör också inhouse motorer som de har slipat på i runt 10år för att nå dagens nivå (t ex CDPR och Rockstar). Vi kan ju kolla på Starcitizen för hur det ser ut att försöka ta en spelmotor och sen arbeta om den för att kunna förverkliga sina visioner.

Motorn i sig är dock inte hela problemet. Precis som du säger så behöver de en extremt komplex sådan.

Men det är ett lapp-jobb på lapp-jobb som är problemet. Man kunde tagit isär den till grunden, gjort om dens fysik (60 FPS till högre nivå tex, bortkopplat från FPS), man kunde ändrat grunden på hur den hanterar texturer så den inte kräver 1080Ti för texturer från 2008, och ändra hur den kan använda moderna system. De har ju redan delvis byggt om multiplayer biten, även om den är... lite halv-synkad, kräver online servrar, och nu inte ens har single player öht.

En intressant aspekt med FO4:

Dold text

Notera... 7700k har samma prestanda som 8600k och 8700k. Och 5775, en 3,5Ghz CPU, ligger dem hack i häl... Motorn är inte ens i närheten optimerad för dagens CPUer. Och Ryzen, som troligen kommer vara nästa gen konsol är löjligt efter, då spelet är extremt beroende på låg latens och hög bandbredd till RAM.

Så hade Bethesda spenderat 10 år på att faktiskt slipa.. inte lappa, faktiskt optimera, inte ösa på denna motorn, kunde den nog varit en bra lösning idag. Men som den är nu, är den så överlastad att du behöver en special-maskin optimering, för att ens få hyfsat med prestanda, och då med grafik som är 5-10 år gammal, utom på exakt de bitarna man valt att polera om.

Och Starcitizen gjorde en gigantisk miss... de siktade på att göra FO3, NV, 4, och 76... på en gång. Hade de släppt det spelet med vettig grund, och sedan jobbat upp grafiken och detaljerna när grunderna varit klara, hade det varit en annan historia. Men problemet är att de har polerat så mycket i detaljerna, att minsta lilla fel syns... och motorn man använder hinner bli gammal innan man ens är klar med spelet.

Så bethesda har gjort en helt annan typ av miss här. Man har mjölkat och snålat på bygget så långt man kan, och sitter nu med sörjan som är FO76. I Starcitizen satsade man så mycket på allt och alla detaljer, att tiden sprang om dem.

De som lyckas, släpper nytt spel med jämna mellanrum, där man faktiskt har en bra grund och är noga med att sköta den motorn som driver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag förstår inte varför folk valde att köpa spelet efter dom testat "betan" där man redan då såg att spelet var inte ens i närheten av färdigställt, FOV inställning saknades, ingen push to talk, spring fortare beroande på din fps osv osv..

väljer man att köpa spelet för 600!!!! kr då ja då får man nog skylla sig själv.

skärper dom sig inte tills starfield/es6 då är det kört för dom.

Även om jag skulle önska det så är jag inte helt säker på att det där är sant. Samma sak har sagts om Bethesda i många år. Det har dessutom sagts om Call of Duty varenda år men nya Black Ops sålde för över en halv miljard dollar de första dagarna.

Det finns ett problem här med vad man ser som vinst. Företagen ser framförallt vinst som pengar och ökade försäljningssiffror medan vi spelare ser en vinst som ett välgjort spel som kan spelas i flera år framöver.

Så jag är helt övertygad om att det inte kommer vara kört på något sätt, även om det kanske "borde" vara det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Även om jag skulle önska det så är jag inte helt säker på att det där är sant. Samma sak har sagts om Bethesda i många år. Det har dessutom sagts om Call of Duty varenda år men nya Black Ops sålde för över en halv miljard dollar de första dagarna.

Det finns ett problem här med vad man ser som vinst. Företagen ser framförallt vinst som pengar och ökade försäljningssiffror medan vi spelare ser en vinst som ett välgjort spel som kan spelas i flera år framöver.

Så jag är helt övertygad om att det inte kommer vara kört på något sätt, även om det kanske "borde" vara det.

Tyvärr... har du rätt.

https://www.geek.com/games/fallout-shelter-is-making-millions...
på E3 detta år var det också orden Todd sa... att FO Shelter är det spel de tjänat mest på, av alla FO spel.

Så... är det bara $$$ är det tydligen sånt spel vi ska ha. Välkommen till gratis spel och mikroköp... skiten.
Personligen ser jag hellre att man lägger ner Fallout då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tyvärr... har du rätt.

https://www.geek.com/games/fallout-shelter-is-making-millions...
på E3 detta år var det också orden Todd sa... att FO Shelter är det spel de tjänat mest på, av alla FO spel.

Så... är det bara $$$ är det tydligen sånt spel vi ska ha. Välkommen till gratis spel och mikroköp... skiten.
Personligen ser jag hellre att man lägger ner Fallout då.

Jag håller med. Helst skulle jag se ett isometriskt Fallout eller ett nytt Fallout 3/NV, men jag är en old school fan boy också.

Jag är inte naiv nog att tro att spel "förr" inte drevs av jakten på pengar (vilket en hel del verkar tro) men det är svårt att komma ifrån att även om den bredare marknaden medfört stora fördelar så finns det också vissa nackdelar. Bland annat att aktieägare inte sällan är viktigare för slutprodukten än utvecklare och spelare vilket är en tråkig utveckling.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Cashgrab och riktigt taskigt mot dom som betalade fullpris för 2 veckor sedan, nu ligger det runt 350kr.
Jag kör moddat fallout 4 där tatueringar och sådant är gratis och inte kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Betyder att det är dyrt och tidskrävande att byta motor för de behöver väldigt mycket inhouse/custom verktyg för att skapa denna typen av spel effektivt.

Möjligtvis, men jag ser inte att det är billigare att lägga massa arbetstimmar för att skrapa fram ett buggigt, fult monster. Känns som pengarna i sjön, recensionerna och allmänna mottagandet säger väl det mesta. Tror de sköt sig själva i foten med beslutet att mjölka sönder sina fans ännu en gång. Det är ju enbart die hard fans som är/var intresserade av detta. Finns ju ingen som inte varit intresserad av Fallout sedan tidigare som rimligtvis kan bli det minsta upphetsad av detta?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tycker Angry Joe tar upp det mesta. Blir rätt uppenbart att det princip är en "copy paste" av Fallout 4 när ett flertal buggar som fanns i Fallout 4 även finns i Fallout 76 ... trots att det blivit fixat av icke-oficiella patchar.

https://www.youtube.com/watch?v=SjrDbSgB9IU

Jissess, jag har inget intresse av ett onlinespel i FO-verse överhuvudtaget så jag har inte köpt det. Men det där är ju oförsvarligt att släppa som skarp release. Dom kunde ha försökt kränga det som early access på steam för en hundring men det där ser ju bara för jävligt ut

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan dom inte använda sig av någon annan motor som redan finns? Unreal, cryengine mfl. Kan ju knappadt bli sämre så slipper dom bygga helt nytt från grunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Såg nån som sa att Fallout 76 är det tråkigaste dyra spelet han köpt på år och dar. Tydligen katastrofdåligt ska det vara! Så nej tror nog det är kört denna lansering är katastrof rakt igenom. Tror inte de kan rädda detta sjunkande skepp eller ska vi säga att strålningen nu nått dödliga nivåer...

Spelet borde vara på fysisk kopia och ha en komplimentär Stimpak så man orkar med alla buggar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

jag förstår inte varför folk valde att köpa spelet efter dom testat "betan" där man redan då såg att spelet var inte ens i närheten av färdigställt, FOV inställning saknades, ingen push to talk, spring fortare beroande på din fps osv osv..

väljer man att köpa spelet för 600!!!! kr då ja då får man nog skylla sig själv.

skärper dom sig inte tills starfield/es6 då är det kört för dom.

Testa betan, gillade spelet men åksjuka tillsammans med en ofärdig produkt så blev det inget köp.
sen levlar folk för fort, lev 50 bör ta ca 6 månader och lev 100 3 månader till.
När man ser en L76 efter 4 dagars spelande så är innehållet i grunden skräp.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

fattar inte varför folk stödjer dessa utvecklare som gång på gång släpper helt ofärdiga spel...Varför köper ni spelet när ni vet att det är en buggfest?

Brukar köpa 1-2 år efter release när jag vet att de fixat de värsta buggarna och det finns en massa goa´mods. Men håller med om att färre borde köpa deras spel på release, så de lär sig att buggtesta. Känns som det har blivit lite "fansen fixar buggarna i creation kit ändå"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Jag håller med. Helst skulle jag se ett isometriskt Fallout eller ett nytt Fallout 3/NV, men jag är en old school fan boy också.

Jag är inte naiv nog att tro att spel "förr" inte drevs av jakten på pengar (vilket en hel del verkar tro) men det är svårt att komma ifrån att även om den bredare marknaden medfört stora fördelar så finns det också vissa nackdelar. Bland annat att aktieägare inte sällan är viktigare för slutprodukten än utvecklare och spelare vilket är en tråkig utveckling.

Självklart drivs dessa företag av jakten på pengar. Problemet är ju att folk fick mer för pengarna då. Idag är allt för ofta prio på grafiken (som i Starcitizen tex), och snabba budget fix som FO76 blivit. Har inget emot att ge dem en hög pengar för något bra.... men när får jag det?

Hade som sagt FO76 kommit som ett DLC för säg 250kr och inte haft tonvis med buggar så hade det nog varit helt okej. Då hade man fått vad man förväntat sig av vad som är eller mindre känns som en FO4 "mod". Titta bara på hur mycket detaljer och jobb som gick in i FO1-2 quests, deras val av vägar du kunde lösa dem på. Detta var också i min old school fan boy vad fallout var, och borde vara.

Titta på FO3... du fick val, som hade konsekvenser. Och de mer eller mindre i både FO1 och FO3 tjatades till möjligheten att fortsätta efter "slutet" på dessa, då folk ville ha mer av dem. FO NV hyllades pga balansen mellan konsekvenser och val, gjorde skillnad, inte bara för lik på golven, utan hur hela storyn spelades.

Hur i FO76 kan du få hela populationen att räddas? Att överleva? Genom att nuka dem?
Vad är moraliskt... om du ska skicka bomben på en okänd person, eller en du känner? Är det hela konsekvensen av spelet? något "forth-wall braking" skit där syftet nu är att jävlas med någon människa?

Och vad sker sen... ?

Det mest komiska dock är... de har tagit grafik, motor och grund från 175 år framåt i spelets tid... och bara.. antar att det ser likadant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Möjligtvis, men jag ser inte att det är billigare att lägga massa arbetstimmar för att skrapa fram ett buggigt, fult monster. Känns som pengarna i sjön, recensionerna och allmänna mottagandet säger väl det mesta. Tror de sköt sig själva i foten med beslutet att mjölka sönder sina fans ännu en gång. Det är ju enbart die hard fans som är/var intresserade av detta. Finns ju ingen som inte varit intresserad av Fallout sedan tidigare som rimligtvis kan bli det minsta upphetsad av detta?

Fast detta spel har ju tjänat in mer pengar än något tidigare FO. Så din analys brister lite i det här fallet.

Sen kan man önska att företag utvecklade roliga saker för spelares skull, men tyvärr är det pengar som styr. Tur att vi har en indie scen idag för att väga upp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast detta spel har ju tjänat in mer pengar än något tidigare FO. Så din analys brister lite i det här fallet.

Sen kan man önska att företag utvecklade roliga saker för spelares skull, men tyvärr är det pengar som styr. Tur att vi har en indie scen idag för att väga upp

Säker på det? Hade tydligen ca 82% sämre försälningssiffror än fallout 4 i england tror jag det var?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är ju det som det är också. Utvecklarna fick extremt liten budget att fixa det på, för man förväntades återanvända nästan allt från FO4. Det man gjort är att ta isär motorn, byta ut delarna som var designade för single player, lappa ihop dem för multiplayer, limma ihop motorn igen.

Efter det extremt begränsat med tid att fixa det, eller en vettig story, eller liknande. Som en del recensioner sagt... Fallout 76 bästa bitar hände innan du vakna... Innan alla "plötsligt dog", eller efter 76 när det byggts upp igen.

Samtidigt säger ju Todd Howard (och som också visas i videon) att detta är "By far the biggest project we have ever done." och att det är ett stort samarbete bland flera av deras studios. Jag vet heller inte riktigt när de började med Fallout 76 - men det är ju tre år sedan Fallout 4 släpptes så jättekort tid måste det ju inte nödvändigtvis ha varit. Därtill så är det ju de själva som är både utgivarna och utvecklarna - så det var ju ingen annan än dem själva som sa att "nu ska det släppas!".

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast detta spel har ju tjänat in mer pengar än något tidigare FO. Så din analys brister lite i det här fallet.

Sen kan man önska att företag utvecklade roliga saker för spelares skull, men tyvärr är det pengar som styr. Tur att vi har en indie scen idag för att väga upp

Va? Källa på det, tack! Vad jag läst så har det sålt klart sämre än tidigare Fallout-spel. Även om det skulle dragit in mer pengar än tidigare så är det knappast något mer än en kortsiktig vinst, man skadar både varumärket Fallout och anseendet för Bethesda som utvecklare. Troligtvis kommer man dessutom att göra om spelet till F2P för att försöka rädda upp spelet, vilket väl kommer innebära ytterligare upprörda fans som köpte det d1, plus att det nog kommer bli fullt med mtx.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Säker på det? Hade tydligen ca 82% sämre försälningssiffror än fallout 4 i england tror jag det var?

Skickades från m.sweclockers.com

Var ju bara i UK och enbart gällande fysiska utgåvor, så det är ju inte jättemycket att gå på även om det är en klar indikation att det under launchveckan sålde närmare 82% sämre än Fallout 4.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bra att de efter feedback introducerar saker som push to talk...och FOV inställningar. Det är ju inte som att såna saker förväntas finnas i spelen från dag ett 2018.

Tidigare har de kunnat gömma sig bakom moddare som fixat tex Skyrim och FOV har man ju kommit åt via konsolen. Så det ska bli extremt spännande när Bethesda nu måste fixa allt själva.

Gissar att det kommer gå någonstans mellan dåligt till sådär. Upp till dem att bevisa att jag har fel och att de kan vända detta och samtidigt visa att kommande spel inte ser och känns gamla innan de ens är släppta.

Hoppas förstås på detta, och att tex ES6 blir super. Men tror inte på det. Hoppas bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Var ju bara i UK och enbart gällande fysiska utgåvor, så det är ju inte jättemycket att gå på även om det är en klar indikation att det under launchveckan sålde närmare 82% sämre än Fallout 4.

Helt klart så har det sålt sämre än FO4 än så länge men jag tror inte dom kommer fixa till det här spelet. Gör om gör rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Hmm, var jag som var för trigger happy. Blandade ihop 76 och Shelter.
Så då kan vi fortfarande hoppas att din analys kommer bli en profetia istället och att de slutar med det här
(fast jag tror att de kommer sälja bra ändå. reklam kan sälja ALLT, och spelet har mycket reklam)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Samtidigt säger ju Todd Howard (och som också visas i videon) att detta är "By far the biggest project we have ever done." och att det är ett stort samarbete bland flera av deras studios. Jag vet heller inte riktigt när de började med Fallout 76 - men det är ju tre år sedan Fallout 4 släpptes så jättekort tid måste det ju inte nödvändigtvis ha varit. Därtill så är det ju de själva som är både utgivarna och utvecklarna - så det var ju ingen annan än dem själva som sa att "nu ska det släppas!".

Infon jag säger om att de fick just detta är faktiskt från en del olika källor som analyserat vem som gjort det, vilket tidsspann och hur det gjorts.

Han säger ju rätt mycket i den presentationen som ju... visat sig inte riktigt stämma. Vilket är anledningen varför det tom ligger ev stämningsansökningar ute på Bethesda om man ska läsa vidare. De har hypat det... och samtidigt kan det nog stämma. Det är största ändringen de gjort i deras motor sedan FO3 iaf, vilket lämnade mer eller mindre ingen utvecklingstid kvar att fixa buggar och optimera det.

De har dock återanvänt mer eller mindre allt från FO4. Detta i sig är väl inget nytt då NV gjorde samma sak från FO3, men eftersom man då inte behövde modifiera och laga så många nya buggar, kunde man istället göra storyn bra. Och även de som gjort main storyn har tidigare fått kritik för att de faktiskt inte gör det bra. De är bra på sido-uppdrag, men inte main.

Och tittar man på FO76 uppdrag, är det mer eller mindre ett MMO rinse and repeat uppdag som grund. Vilket kräver väldigt lite arbetstid att göra.

Så om nu hela FO76 har varit så enkelt att göra... i vad vi ser. Dvs resurser från FO4. Uppdrag som nästan en dator kan generera o skriva. Och du förväntas skriva din story mha vänner...
Vad har man då eg gjort som är "det största projekt de någonsin gjort"? Jo... slitit itu motorn, och lappat in multiplayer. Det var deras stora projekt. Det är faktiskt ett stort projekt... men missen är ju att man inte tagit sig tiden att göra det bra sen efter.

50GB+ patch efter launch... som gör det värre. Är det bra utveckling, eller ett tecken på att de kanske gjort lite mer än de borde, och lite mindre testande och optimerande än de borde på detta stora projekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

@trickeh2k: Hmm, var jag som var för trigger happy. Blandade ihop 76 och Shelter.
Så då kan vi fortfarande hoppas att din analys kommer bli en profetia istället och att de slutar med det här
(fast jag tror att de kommer sälja bra ändå. reklam kan sälja ALLT, och spelet har mycket reklam)

Det mest ironiska med shelter... är att du kan på PC modifiera den filen som håller alla saker du köpt. Så du kan skapa ett konto, starta ett spel på PC... "köpa" (genom edit) alla Lunchboxes och quantum du någonsin önskat. Sen spara, synka till din mobil/platta osv och börja spela.

Så äkta anda att "modda sitt fallout spel mao"
https://rakion99.github.io/shelter-editor/

Så vad Bethesda tjänat mest på, är folk som uppenbarligen inte moddar sin Fallout

Permalänk
Medlem

Bethesda är skickliga på att leverera alpha stadie spel som tyvärr folk köper. Kolla bara på Quake Champions. Där drog dom ner hela ID software och dess legacy i toaletten.

Problemet är att Bethesda har ingen bra historik av bra titlar, dom är ett upp hypat skitbolag som levererar halvdana produkter och tar ocker priser för det. Skyrim må vara ett undantag, men även det .

Nä, lilla Todd kommer märka ganska snörliven att helt dumma i huvet är inte folk, folk kommer inte supporta dåliga idéer och lanseringar längre, det finns en gräns och den har dom krossat över länge sedan. Trist.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Helt klart så har det sålt sämre än FO4 än så länge men jag tror inte dom kommer fixa till det här spelet. Gör om gör rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan nog lappa ihop det, men tveksamt om det kommer att uppnå bra spelbart skick. Jag tror spelet blivit gratis innan dess (gissar på februari), en liten boost som spelar det i 2-4v och sedan inleds death spiral. Enda som "räddar" det är väl att det går att spela själv utan problem möjligtvis. Den som lever lär får se, men jag tror de gör bäst i att lägga detta på hyllan så snart som möjligt och investera pengarna i en ny grafikmotor och spel.

Skrivet av talonmas:

@trickeh2k: Hmm, var jag som var för trigger happy. Blandade ihop 76 och Shelter.
Så då kan vi fortfarande hoppas att din analys kommer bli en profetia istället och att de slutar med det här
(fast jag tror att de kommer sälja bra ändå. reklam kan sälja ALLT, och spelet har mycket reklam)

Hur lyckades du blanda ihop dessa två titlar? Nja, jag har svårt att se det faktiskt med den enkla anledningen att det verkar ha varit enbart gamla Fallout-fans som köpt spelet ens där 1/10 tycker det är kul. Även om de fixar till spelet prestanda- och buggmässigt tror jag inte vi kommer se någon större skara återvända till spelet.

Finns ingen idé att göra en PR-push innan de lappat ihop den sminkade grisen. Bara att se på Destiny 2, trots Forsaken har de fortfarande svårt att locka tillbaka spelare. De har blivit för brända helt enkelt, därav de dåliga försäljningssiffrorna - trots att Destiny är bättre än någonsin (medräknat D1 och Taken King).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Infon jag säger om att de fick just detta är faktiskt från en del olika källor som analyserat vem som gjort det, vilket tidsspann och hur det gjorts.

Han säger ju rätt mycket i den presentationen som ju... visat sig inte riktigt stämma. Vilket är anledningen varför det tom ligger ev stämningsansökningar ute på Bethesda om man ska läsa vidare. De har hypat det... och samtidigt kan det nog stämma. Det är största ändringen de gjort i deras motor sedan FO3 iaf, vilket lämnade mer eller mindre ingen utvecklingstid kvar att fixa buggar och optimera det.

De har dock återanvänt mer eller mindre allt från FO4. Detta i sig är väl inget nytt då NV gjorde samma sak från FO3, men eftersom man då inte behövde modifiera och laga så många nya buggar, kunde man istället göra storyn bra. Och även de som gjort main storyn har tidigare fått kritik för att de faktiskt inte gör det bra. De är bra på sido-uppdrag, men inte main.

Och tittar man på FO76 uppdrag, är det mer eller mindre ett MMO rinse and repeat uppdag som grund. Vilket kräver väldigt lite arbetstid att göra.

Så om nu hela FO76 har varit så enkelt att göra... i vad vi ser. Dvs resurser från FO4. Uppdrag som nästan en dator kan generera o skriva. Och du förväntas skriva din story mha vänner...
Vad har man då eg gjort som är "det största projekt de någonsin gjort"? Jo... slitit itu motorn, och lappat in multiplayer. Det var deras stora projekt. Det är faktiskt ett stort projekt... men missen är ju att man inte tagit sig tiden att göra det bra sen efter.

50GB+ patch efter launch... som gör det värre. Är det bra utveckling, eller ett tecken på att de kanske gjort lite mer än de borde, och lite mindre testande och optimerande än de borde på detta stora projekt?

Haha ja, kan bara instämma!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt less på ofärdiga spel och tänker inte röra F76. Samtidigt så känner jag lite att om man köpte skiten trots all negativ feedback som dök upp under betan så får man skylla sig själv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Jag är så sjukt less på ofärdiga spel och tänker inte röra F76. Samtidigt så känner jag lite att om man köpte skiten trots all negativ feedback som dök upp under betan så får man skylla sig själv.

Jag börjar med att säga att jag tänker precis som du. Vi blir serverade en halvfärdig kyckling samtidigt som företaget säger: "tänker steka på den mer senare så ät det som går att äta nu och försök låt bli att få salmonella".

Trots det så finns det många som inte gör research som vi. Man vill överraska grabben med ett spel när han är hemma sjuk och så hänger fallout 76 överallt. Rent ytligt verkar det asballt så blir ungen serverad den där kycklingen. Det är nästintill bedrägeri för 600kr på någon nivå. I de fallen kan de verkligen inte skylla sig själv, så mycket kan inte krävas av alla konsumenter.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]