Ordklasser - adjektiv vs adverb

Permalänk
Medlem

Ordklasser - adjektiv vs adverb

Jag har aldrig fått helt koll på hur adjektiv och adverb skiljer sig åt helt och hållet. I den här meningen t.ex:

"Sedan är det tidig läggdags som gäller här på gården."

Läggdags är ett adverb, och tidig ett adjektiv men kan ett adverb beskrivas av ett adjektiv? Jag trodde adverb beskrev andra saker såsom verb eller adjektiv men kan de själva också bli beskrivna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker mening är fel från första början. Läggdags är ju nu inte sen eller tidigare. Här på gården lägger vi oss tidigt, Här på gården är det tidigt i säng som gäller, nått åt det hållet skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, om man uttrycker det så blir man av med en formulering som kanske inte är korrekt formulerad. Men läste den som ett exempel på adverb och fick inte ihop hur adjektivet "tidig" förhöll sig till adverbet "läggdags".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Adjektiv beskriver substantiv och anger egenskaper och tillstånd. De ingår i satser som predikativ eller attribut till substantiven. De kan kongruensböjas, kompateras och substantiveras. Är du tveksam om det är adjektiv eller adverb och ovanstående inte kan appliceras är det troligen ett adverb.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8