Permalänk
Medlem

First-chance exception ?

har fått följande meddelande från debuggern:

First-chance exception at 0x77e73887 in d3dinit.exe: Microsoft C++ exception: CL_EXCEPCION_FINAL_FUNCION @ 0x0012ef88.
First-chance exception at 0x77e73887 in d3dinit.exe: Microsoft C++ exception: CL_EXCEPCION_FINAL_FUNCION @ 0x0012f0c3.

programmet fungerar fint, men anar ugglor...
Nån som vet vad det betyder, kollade lite på msdn sidorna, men där står det inte så mkt om vad det är egentligen utan hur man stänger av det i debuggern....

Jag har alltså implementerat en sk. WindowClass, dvs jag gör en ny WinClass vid programstart som då skapar ett föster med önskade egenskaper, jag sätter in 3st pekare som hänvisar till tre funktioner Init(), Process(), och Exit(), de gör precis det de är döpta till..., och då slipper jag ha windows kod grejjer i mitt program helt.

så mina program ser ut tex.
#include "WinClass.h"

Init(){}
Process(){}
Exit(){}

WinClass wc = new WinClass(Init,Process,Exit,fullscreen,appx,appy);

Permalänk

När du kör ett program under en debugger, får debuggern möjlighet att titta på ett exception som kastas innan programmet själv får se det, s.k. "first chance exception". Debuggern skriver ut när exception kastas, vilket är vad du ser.

Om nu debuggern väljer att inte hantera execptionet (vilket är en inställnings-sak i din debugger), går det tillbaka till programmet som som vanligt . Du kan exempelvis välja "When an exception is thrown", "Break into the debugger" (VS.NET) för att stoppa när exceptionet kastas (rekommenderas om du vill se vad ditt exception kommer från).

Om programmet väljer att hantera exceptionet, kommer programmet fortsätta exekvera. Om det väljer att inte hantera exeptionet, betyder det att du har ett icke-hanterat execption, och det kommer nå debuggern som ett "second-chance execption". Hade du inte kört under debuggern innebär det en crash.

Permalänk
Medlem

Jag debuggar men kommer inte fram till något svar, nånting i WinMain som jag kallar på, den kanske inte gillar att bli kallad av underordnad kod. Eftersom jag kallar på WinMain som en funktion sist i min WinClass klass i konstruktorn.
Nån som har några tips?

Permalänk
Medlem

Ctrl+Alt+E, sedan trycker du dit så att han breakar into debugger på alla. Då kommer du se vart det kommer ifrån.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag ser redan vart den första kommer ifrån iaf, får den från

ShowWindow(hwnd,SW_SHOWDEFAULT);
vad är det som kan vara fel i den, får ju en handle som funkar som ett fönster, skulle ju inte bli någonting alls annars.

EDIT: Är det ingen som har nånsin fått nåt liknande, kan inte lösa problemet på något sätt... HILFE!