Skuldsätta en privatperson

Permalänk

Skuldsätta en privatperson

Sålde en gammal bil från 1996 för några veckor sedan för 5000kr. Visade bilen och förklarade för köparen om dess skick. Nu kommer Köparen och säger att gummit vid fönstret har en spricka, och att jag är ansvarig för detta. Detta fanns inte när jag sålde bilen. Köparen "hotar" med att skuldsätta mig för 5000kr om jag inte årgärdar felet.

Vart står jag i denna tvist? kan man skuldsätta en person så lätt?

Permalänk
Medlem

"Skuldsätta" - är det något nytt eller? Har du sålt bilen i befintligt skick så är ansvaret köparens.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Om köparen inte förstår vad man får för bil när man betaler 5000:- för en så lär du nog aldrig kunna resonera med honom.
Trist att råka ut för tråkmånsar men som jag ser det så hade jag struntat i det.
Be hans advokat ta kontakt med dig istället för att tjafsa fram och tillbaka, inte för att jag tror att personen i fråga kommer göra så, det blir nämligen mycket dyrare för honom

Permalänk

@Juggernawt: Sålde bilen i körbart skick. Köparen sa att hon skulle sätta en skuldsedel på mig. Finns sådant?

Permalänk
Medlem

Om köpet och ägarbytet är fullgjort så kan inte köparen göra så mycket. Tror inte den vill dra dig till tinget för att kanske få 5000kr.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Nej, det där verkar rätt tunnt. Ni har ett kontrakt antar jag och köper har ju viss undersökningsplikt på det han köper. Du säger också att du varit öppen med bilens skick och han har gett 5000 för en bil och kan då rimligen inte förvänta sig en bil i toppskick.

Tycker han att du fört honom bakom ljuset så kan han självklart lämna in en anmälan eller stämning, men jag betvivlar att det kommer vara värt det elleer att det skulle leda till något.

Så han kan hota dig, vara otrevlig osv. Men om du inte vet att du medvetet lurat honom så kommer han nog inte kunna kräva några pengar för detta. Och om något riskerar han kanske att istället utöva olaga hot och själv riskera åtal.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om hon gör det, så sätter du en likadan på henne då. Så är ni kvitt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Svaret är nog rätt och slätt nej här. Du behöver nog inte oroa dig, även om sådant där är både krångligt och en aning obehagligt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

haha "skuldsätta".
När det gäller bilar så är det "köpt är köpt" som gäller.
Det är inte ditt problem att inte köparen har upptäckt ett eventuellt fel på bilen innan denne köper bilen av dig.
Han kan inte göra någonting så du kan vara lugn.
Drar han dig till tinget så kommer tinget gå på ditt spår och hävda att köparen hade möjlighet att inspektera bilen innan köp.

Permalänk
Medlem

1. Nej, han kan inte 'skuldsätta' dig så enkelt.
2. i och med att bilen köptes öga mot öga (antar jag du menar med 'visade bilen') så är det köparens ansvar att inspektera varan i fråga, i detta fall är det något så ytligt och enkelt att se att köparen troligen inte har något att klaga på alls.
3. skuldsedel/skuldbrev kräver undertecknande av personen som har skulden för att vara giltig, inget du kan "tvinga" på någon och bara skapa.
T.ex. hade jag en sådan förut när jag lånade pengar av min syster, så skrev vi en sådan där jag gick med på att jag är var skyldig henne pengar och lite annan information.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte vad skuldsätta betyder i sammanhanget och eftersom det handlar om en gammal billig bil så lär det inte (juridiskt) kunna hända nått om du inte specifikt påpekat att nått ska vara bättre än man kan förvänta sig utifrån ålder och pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köparen sa "vill helst inte sätta skuldsedel på dig genom mitt folk". Pratar vi mafia nu? Köparen va en 50årig kvinna som gillar amerikanska biliar.

Permalänk
Medlem

Hon har inget att komma med. Se till att spara alla eventuella samtal ifall hon skulle komma med hot eller dylikt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan11111:

Köparen sa "vill helst inte sätta skuldsedel på dig genom mitt folk". Pratar vi mafia nu? Köparen va en 50årig kvinna som gillar amerikanska biliar.

Det förekommer att kriminella MC-gäng och liknande hävdar (ofta på mycket grumliga grunder) att någon är skyldig dem pengar, och får de inte pengarna så kan det bli mycket otrevligt. Det är naturligtvis högst olagligt av dem, men....
Om det är något sådant inblandat här har jag ingen aning om, men det är inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan11111:

Köparen sa "vill helst inte sätta skuldsedel på dig genom mitt folk". Pratar vi mafia nu? Köparen va en 50årig kvinna som gillar amerikanska biliar.

Ring till polisen och anmäl olaga hot.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan11111:

Köparen sa "vill helst inte sätta skuldsedel på dig genom mitt folk". Pratar vi mafia nu? Köparen va en 50årig kvinna som gillar amerikanska biliar.

Det där gränsar till olaga hot.

Men nej, officiellt så kan man inte "skuldsätta" någon.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Läcker det in i nån gummilist på en bil för 5000kr?
Dra en silikonsträng PANG problem solved.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Man har undersökningsplikt när man köper en bil beg, om du visade bilen och förklarade skicket osv så kan du knappast vara ansvarig för nåt som kommit efter när du sålt bilen, det är lita av risken att köpa en billig bil begagnat..

Vilken frisk person förväntar sig att en bil för ynka 5000 är felfri ? fattar mig inte på folk idag alltså..

Att hon försöker hota dig är ju bara tragiskt, spara all dokumentation mail, sms osv ifall det skulle bli värre är det du som får anmäla henne.

Permalänk
Medlem

Spela in samtalen med henne och polisanmäl henne för olaga hot

Permalänk
Medlem

Har ägarbytet gått igenom hos fordonsregistret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan11111:

Sålde en gammal bil från 1996 för några veckor sedan för 5000kr. Visade bilen och förklarade för köparen om dess skick. Nu kommer Köparen och säger att gummit vid fönstret har en spricka, och att jag är ansvarig för detta. Detta fanns inte när jag sålde bilen. Köparen "hotar" med att skuldsätta mig för 5000kr om jag inte årgärdar felet.

Vart står jag i denna tvist? kan man skuldsätta en person så lätt?

Ett annat tips för framtida bilförsäljningar, så lämnade jag in min bil till kvd.se och sålde den där. De tog hand om allt.
Pengarna in på kontot vid såld bil.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Permalänk
Medlem

@hejsan11111: Säger som ovan, spela in all framtida kommunikation med köparen. ALL.

Permalänk

@CooingPendulum: har alla sms medellanden sparat

Permalänk
Medlem

ja någon måtta får det väl vara! klart en begagnad bil för 5000 skalla vara felfri! /s

tror den där stollen försöker spela på ditt samvete / rädsla där

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Det människan kan göra är att kontakta kronofogden och få ett betalningsföreläggande skickat på dig. Då har du en "skuld" tills du betalar eller motsätter dig den. Motsätter du dig så blir det tingsrätt som köparen till 99% förlorar och får stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan11111:

ok ok. Då kan hon ju iallafall inte felparkera bilen åt dig och dyl. hehe.

Låter som att hon bara är en person som är missnöjd med sitt köp och kläcker ur sig dumma saker.
Eller så kanske du fått en 50taggare på halsen som är ute efter din oskuld...

Permalänk
Medlem

köp av bil mellan privatpersoner regleras av köplagen. Köparen har en stark undersökningsplikt och det regleras till stor del i Köplagens 19-20:e paragraer om befintligt skick och undersökningsplikt:

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

[S2]Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Det finns undantag, så klart. Köparen kan åberopa fel i varan i hänseende till varans beskaffenhet med hänsyn till priset (se 17§ Köplagen). Men eftersom då bilen är såld begagnad till ett pris av 5000 och den är av modellår 1996 kommer det aldrig att gå igenom av rent sunt förnuft)

Vad gäller "att skuldsätta någon" kan man gå en process via Kronofogden för ett föreläggande men det är en process som aldrig skulle vinnas via ett bilköp för 5000kr.

En "skuldsedel" via bekanta är olaga hot och skall polisanmälas omgående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

köp av bil mellan privatpersoner regleras av köplagen. Köparen har en stark undersökningsplikt och det regleras till stor del i Köplagens 19-20:e paragraer om befintligt skick och undersökningsplikt:

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

[S2]Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Det finns undantag, så klart. Köparen kan åberopa fel i varan i hänseende till varans beskaffenhet med hänsyn till priset (se 17§ Köplagen). Men eftersom då bilen är såld begagnad till ett pris av 5000 och den är av modellår 1996 kommer det aldrig att gå igenom av rent sunt förnuft)

Vad gäller "att skuldsätta någon" kan man gå en process via Kronofogden för ett föreläggande men det är en process som aldrig skulle vinnas via ett bilköp för 5000kr.

En "skuldsedel" via bekanta är olaga hot och skall polisanmälas omgående

Detta är varför folk vänder sig till det här forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan11111:

Köparen sa "vill helst inte sätta skuldsedel på dig genom mitt folk". Pratar vi mafia nu? Köparen va en 50årig kvinna som gillar amerikanska biliar.

Det skulle jag tolka som ett hot, än att använda lagliga metoder, t ex stämma dig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233