Första itx-bygget, behöver få en second opinion innan beställning

Permalänk
Medlem

Första itx-bygget, behöver få en second opinion innan beställning

Hej!

Som rubriken säger är jag i färd med att beställa mitt första itx-chassi med tillhörande komponenter. Nätaggregat på 750w samt ett MSI 1080 har jag redan.
Jag önskar egentligen bara att någon väl bevandrad i ämnet kan se över delarna så att jag inte missat något!

Jag har försökt luskat ut så mycket jag kunnat, t.ex:
Kylaren är 159.4mm hög och chassit tar 165mm. GPU:n är 279mm så ska inte vara några problem.

Sedan några frågor:

Är Gigabyte's BIOS okej? Går det att överklocka minnet utan problem?

Behövs det några fläktar i fronten för att förbättra luftflöde?

Klarar Dark Rock 4 att kyla ett överklocka 9700K?

Tack på förhand och glad fortsättning!

Edit: Missade att länka kundvagnen, grattis till mig!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12169228

Permalänk
Medlem

Länk till komponenterna?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Rowikk: Kan vara bra att veta vilket chassi du tänker använda.

Permalänk
Medlem

@suzieq:

Det är ett H200

Permalänk
Medlem

@Rowikk: Kan inte uttala mig nämnvärt om Gigabytes BIOS/UEFI. Kolla manual eller recensioner för överklockningsmöjligheter.

Jag hade flyttat den topfläkt som ingår till fronten, och möjligen köpt en till för att få ett övertryck och därmed koncentrera dammansamling till frontfläktar, och möjligen sänka ljudnivå. Observera att moderkortet ifråga kanske inte har kontakter till alla fläktar; kolla upp detta. Spiitters funkar.

Kylaren klarar 200W TDP. 9700K ligger på 95W, så du ska ha marginal för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

@Rowikk: Kan inte uttala mig nämnvärt om Gigabytes BIOS/UEFI. Kolla manual eller recensioner för överklockningsmöjligheter.

Jag hade flyttat den topfläkt som ingår till fronten, och möjligen köpt en till för att få ett övertryck och därmed koncentrera dammansamling till frontfläktar, och möjligen sänka ljudnivå. Observera att moderkortet ifråga kanske inte har kontakter till alla fläktar; kolla upp detta. Spiitters funkar.

Kylaren klarar 200W TDP. 9700K ligger på 95W, så du ska ha marginal för överklockning.

Väldigt bra svarat, tack för det! Jag ska kika på dina tips, jag tror att moderkortet har i alla fall 3 system fan kontakter, annars får jag lägga till en fan hub eller liknande.