Vilken ny HDD passar just mina behov?

Permalänk

Vilken ny HDD passar just mina behov?

Min 2TB disk från WD inköpt vintern 2009 gav upp nu bara några dagar innan jul så det är dags att skaffa ny lagring. Lagrades bland annat en massa OS avbildningar anpassade för olika prestandatester till alla mina retromoderkort som jag tyvärr kommer få börja om med att bygga upp igen då jag var bättre på att lära än leva när det kom till ordentlig backup...

Det jag har kvar nu är en 250GB ssd till Windows. Samt ett par 120GB ssd diskar som kommer ersättas av en 500GB Samsung 860 EVO som är på väg hem nu tack vare Amazons deal.

Dock behöver jag mer lagring än jag är beredd att köpa som SSD, tänker något i stil med en 3-4TB disk. För denna typ av lagring är prestanda inte direkt högsta prioritet utan det är helt enkelt lagring av större filer som används sällan. Tänker prio för egenskaper ungefär som såhär:

-Tyst, disken kommer hänga i resårband men disken ska gärna vara så tyst som möjligt med en mekanisk när den används.
-"Säker", jag misstänker att färre skivor fortfarande är bättre för att minska risken för ras? Men ja, en disk med förutsättningarna att bli gammal
-Billig nog för att motivera att inte ta en stor SSD istället då jag ändå inte behöver hastigheten.

Så vilket märke/modell är det jag beskriver här?

Permalänk

Spelar ingen roll vilket märke. Alla tillverkare är snarlika i både prestanda och hållbarhet.

Välj 7200rpm för lite bättre prestanda eller 5400 för en tystare disk.

Alternativt kan man alltid ta en titt på om en NAS är något för dig?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Spelar ingen roll vilket märke. Alla tillverkare är snarlika i både prestanda och hållbarhet.

Välj 7200rpm för lite bättre prestanda eller 5400 för en tystare disk.

Alternativt kan man alltid ta en titt på om en NAS är något för dig?

Jag kanske tänker fel med användningen av en NAS men jag känner inte riktigt att mitt lagringsbehov som täcks av en med HDD mått rätt liten disk motiverar köpet av en sådan.

Att det är en 5400rpm disk jag ska ha är rätt klart men angående detta med att alla diskar är snarlika. Någon skillnad måste det ju finnas på dom annars hade inte samma tillverkare haft massor modeller. Tex WD som har Green, Red, Blue, Purple, Black osv

Permalänk
Medlem

Fel #1 mänga gör är att se på data som lika fragilt som diskarna. Vad alla bör göra är att spara det som är viktigt på ett redundant sätt. 3-2-1 backup regeln och redundant lagring bör vara standard vid dethär laget men är tyvärr inte det. Kika på en ZFS lösning för det som inte får gå förlorat, i mitt fall en större amatörfotosamling. Window har Storage spaces men jag förlitar mig på FreeNAS och en Dell server.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom diskarna som har lägst felutfall hittills hos Blackblaze verkar vara Seagates ST10000NM086 (10TB) som efter 1 år ligger på samma nivå som HGST bästa 4 TB-diskar med runt 0.48% - medans den sorgliga kapitlet som ännu används är WDC 6TB med 4.13% felutfall, men WD hade både 3 o 4 TB diskar med ungefär samma nivå runt 4% innan också.

så kortfattat för 10-12 TB så är det Seagate, 8TB Seagate eller HGST då de är extremt lika, 4 TB HGST och kort efter Toshiba.

Att undvika: WDC 6 TB, de tidigare 4TB hade heller inte så bra värde men är ute ur statistiken idag.

Jag skulle nog säga att Seagate har gjort rejäl uppskärpning de sista 5 åren medans WDC är, ja, trötta och gör inget i onödan...

Man kan nog också dra slutsatsen att gamla segrar räknas inte utan det är hur det ser ut idag som gäller...

Skall man ha snabba snurrdiskar så kan man räkna bort WD (om man inte köper explicit Black) då även "normala" nasdiskar och desktop-diskar är snabbare än WD motsvarighet RED och WD blue är (ö)känd för att vara långsam (det är väl den gamla WD-green gissar jag, den var inte speciellt snabb den heller)

HGST NAS-diskar i 4 TB-storlek är driftsäkra diskar men inte så snabba - och blir varma... och det som körde skiten ur i hastighet på 4TB NAS-diskar - ja det var Toshiba - den kör cirklar kring en WD-black-disk av äldre modell trots samma RPM...

---

Skall man köpa disk så skall man heller inte köpa en för gammal disk - de nya teknikerna (och uppenbart också medföljande högre driftsäkerhet) finns bara i de stora diskarna från 6TB och uppåt för Seagates del. 8TB för HGST:s del (WD:s 8TB okänd och är förmodligen i grunden HGST-disk)

En annan checkpunkt är hur många MB/s per varv disken ger - höga värden så är det nyare teknik. Lägre värden hyllvärmare eller att man producerar fortfarande för att det finns fortfarande marknad för det.

I slutändan - det finns ingen 'guld-disk' som garanterat inte går sönder - när man köper disk så är man med i ett lotteri - i de flesta fallen är det bra exemplar, men man kan ha otur - oavsett märke.

oavsett bygg inte lagringen så att det får permanenta konsekvens med dataförlust när en disk rasar - ha redundans och ovan på detta också en backup eller helst två.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Dom diskarna som har lägst felutfall hittills hos Blackblaze verkar vara Seagates ST10000NM086 (10TB) som efter 1 år ligger på samma nivå som HGST bästa 4 TB-diskar med runt 0.48% - medans den sorgliga kapitlet som ännu används är WDC 6TB med 4.13% felutfall, men WD hade både 3 o 4 TB diskar med ungefär samma nivå runt 4% innan också.

så kortfattat för 10-12 TB så är det Seagate, 8TB Seagate eller HGST då de är extremt lika, 4 TB HGST och kort efter Toshiba.

Att undvika: WDC 6 TB, de tidigare 4TB hade heller inte så bra värde men är ute ur statistiken idag.

Jag skulle nog säga att Seagate har gjort rejäl uppskärpning de sista 5 åren medans WDC är, ja, trötta och gör inget i onödan...

Man kan nog också dra slutsatsen att gamla segrar räknas inte utan det är hur det ser ut idag som gäller...

Skall man ha snabba snurrdiskar så kan man räkna bort WD (om man inte köper explicit Black) då även "normala" nasdiskar och desktop-diskar är snabbare än WD motsvarighet RED och WD blue är (ö)känd för att vara långsam (det är väl den gamla WD-green gissar jag, den var inte speciellt snabb den heller)

HGST NAS-diskar i 4 TB-storlek är driftsäkra diskar men inte så snabba - och blir varma... och det som körde skiten ur i hastighet på 4TB NAS-diskar - ja det var Toshiba - den kör cirklar kring en WD-black-disk av äldre modell trots samma RPM...

---

Skall man köpa disk så skall man heller inte köpa en för gammal disk - de nya teknikerna (och uppenbart också medföljande högre driftsäkerhet) finns bara i de stora diskarna från 6TB och uppåt för Seagates del. 8TB för HGST:s del (WD:s 8TB okänd och är förmodligen i grunden HGST-disk)

En annan checkpunkt är hur många MB/s per varv disken ger - höga värden så är det nyare teknik. Lägre värden hyllvärmare eller att man producerar fortfarande för att det finns fortfarande marknad för det.

I slutändan - det finns ingen 'guld-disk' som garanterat inte går sönder - när man köper disk så är man med i ett lotteri - i de flesta fallen är det bra exemplar, men man kan ha otur - oavsett märke.

oavsett bygg inte lagringen så att det får permanenta konsekvens med dataförlust när en disk rasar - ha redundans och ovan på detta också en backup eller helst två.

Tack för ett riktigt intressant inlägg som faktiskt svarade på min fråga istället för att mest säga att backup är viktigt vilket det så klart är(Hade det mesta men tyvärr inte allt på backup).

Tror jag tolkar dig rätt som att WD inte är något att satsa på, de är långsamma med högst risk att haverera. Dock har du ju så klart rätt i nästa del också att det inte finns någon "guld-disk". Kollade in ett test på ljudnivå och det hintar så klart i fel riktning nämligen att WD är tysta som tack för att de är långsamma medan HGST är något att undvika, mellanvägen kanske blir en Seagate disk om de nu skärpt till sig då jag förknippar de med dåliga diskar om än inte Maxtor nivå

https://us.hardware.info/reviews/7265/14/nas-hdd-review-18-mo...

Kollade även in sweclockers testpilottest av Seagate diskarna, detaljen om vad som skiljer en NAS disk och vanlig HDD får det att låta som det nog är en NAS disk jag ska ha då den gamla disken faktiskt var igång 24/7 under 9 års tid även om mängden data som skrevs och lästes på den var förhållandevis låg. Återigen så finns det dock ingen "guld-disk" då jag tappar prestanda men framför allt blir Ironwolf disken mer högljud än Baracudan.

https://www.sweclockers.com/testpilot/23684-testpilot-seagate...

Nästa del som du skriver om är detta med ålder vilket leder till det andra du skriver, helium diska. De verkar faktiskt blir tystare också men de finns ju bara i för mig onödigt stora modeller som kostar mycket mer än de mindre alternativen som då även är äldre, lurigt lurigt detta..

Permalänk
Medlem

Som alltid så finns det sweet-spot.

Diskar under 2 TB blir dyra per TB även om utläggen inte är så stor (dock svårt att komma under 500:- då det är ungefär vad det kostar för chassit, drivmotor och kontrollerkort oavsett hur många skivor som sedan sätts i)

Skall man ha nyare teknologier och uppenbart förbättrad driftstatistik och mindre felutfall av det som i iallafall hittills utmärkt sig, så är det att titta på diskar från 6 TB storlek och större och lägsta pris per TB ligger nog just nu på 8 TB diskar.

Och gott om lagringplats på diskar gör inte ont, speciellt inte om man en dag helt plötligt behöver hantera en 2 eller 4 TB diskimage lite snabbt - det är då man behöver dom stora diskarna...

tyckte jag såg en varning om WD-RED:s stora diskar (typ 8TB) nyligen att de nu plötligt håller på att fnular runt med olika saker ljudmässigt i en irriterande regelbundenhet (kalibrering eller vad det nu är)

Av Segates 8TB diskar så måste jag säga att de är väldigt tysta på snurrsidan, men hörs givetvis lite när läsarmarna arbetar.

Köper man Segates externa 8TB USB-diskar för backup så är inte ljudet från dem ett problem och jag har fått exemplar som är så vibrationsfria att det går inte att avgöra om de övh. snurrar om man inte vickar lite och känner gyrokrafterna streta emot om de snurrar.

Men stoppar man in dem i en skramlig chassi/NAS-kabinett så är det lätt att även väldigt tysta diskar med små vibrationer och andra ljud, förstärks ut och plåtar i chassiet agerar högtalare.