Permalänk
Medlem

Kan inte uppgradera GPU?

Hej,

Jag är i processen att leta fram en ny laptop jag kan köpa, och när jag läser om vad man ska tänka på när det gäller grafikkort stöter jag rätt ofta på påståendet att det inte går att uppgradera grafikkortet. Folk säger saker som "GPUs, you can’t upgrade these in laptops" och "the GPU, and those aren’t upgradeable".

GPU:n är sällan löstagbar, var en förklaring jag sett på varför det är så. En annan att det ofta är svårt att plocka isär en laptop tillräckligt mycket för att kunna byta GPU.

Det jag undrar är alltså vad som avgör om GPU:n kan bytas ut. Hur ser man det? Hur vet man att man får tag en laptop man kan uppgradera GPU:n på?

Permalänk
Inaktiv

GPU'er på laptops brukar vara integrerade och fastlödda på moderkortet. En del släpbara datorer har löstagbara GPU'er, men att få tag på uppgraderingar till dessa som passar just den specifika modellen är lättare sagt än gjort.

Är du ute efter laptop så är det lika bra att förutsätta att man får använda den GPU som sitter där från början tills det är dags att skrota laptopen.

Permalänk
Medlem

Anledningen är som sagt för att dom är fastlödda.

Och anledningen till det är förmodligen att det tar mindre plats, vikt osv än att göra det utbytbart. GPU kräver ju också kylning på ett annat sätt än t ex minnen så det är krångligare att lösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Thunderbolt3 + extern dockningsstation är alternativet. Alienwares egna lösning ger bättre prestanda men då är du låst till Alienware.

Det blir en dyr uppgradering i vilket fall då docka kostar ca 3000 sen ska du köpa ett grafikkort på det.

Permalänk
Medlem

Ok, då gäller det alltså att hitta en med löstagbart kort. Men det låter ofta som att det kan bli rätt svårt. Läste t ex nyss när jag googlade omkring att "I know the 99% of laptops do not have upgradeable graphics", men det är ju förstås en överdrift. Så hur ovanligt är det egentligen med laptops med grafikkort som inte sitter fast?

Det andra alternativet verkar vara att uppgradera med ett externt kort. Har inte läst så mycket om det än. På ett ställe stod det att "There is a way to add a graphics card to a laptop, but it's not for gaming purposes. Strange as it might sound, you can plug one in to a USB port." Varför är detta inte för gaming? Det här med Thunderbolt3 + extern dockningsstation blir ju i dyraste laget som sagt. Finns inga andra anslutningssätt som fungerar för gaming, men inte blir svindyra?

Skrivet av joewson:

Thunderbolt3 + extern dockningsstation är alternativet. Alienwares egna lösning ger bättre prestanda men då är du låst till Alienware.

Det blir en dyr uppgradering i vilket fall då docka kostar ca 3000 sen ska du köpa ett grafikkort på det.

Vad är Alienwares egna lösning?