Permalänk

Ingen bild nytt bygge

Jag monterade precis ihop ett nytt system och jag får ingen bild.
Har prövat med både bildutgångarna på moderkortet och GPU. Testat med både HDMI och DP.
Alla fläktar snurrar som dom ska, har testat så att alla kontakter sitter som dom ska.

Detta är ett tajt mITX-bygge, så vill gärna ha bra tips vad jag felsöker först så att jag inte måste plocka ner hela burken i beståndsdelar igen i onödan.

Hårdvara:
Gigabyte B360N
i5 8400
Corsair Vengance LP DDR4
m2 ssd
Radeon R9 Nano

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Testa med att bara ha en sticka ram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Testa med att bara ha en sticka ram

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog testa det, men då blir det demontering för att komma åt. ITX är inte rätt formfaktor för att något ska gå fel...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Har testat båda ram-slotsen var för sig, men det var ingen skillnad. Lutar det åt att moderkortet är DOA? Jag tyckte det var en aning böjt när jag fick det och jag tyckte även att leverantören varit ganska snål med emballage...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Ingen bootscreen ens?
Testat utan GPU, dvs bara MB kontakter?

Om inget då heller, nja, lutar åt DOA.

Permalänk
Medlem

Skulle gjort som richard sa och testat utan gpu, om inte det funkar så hade jag demonterat allt sen byggt ihop utanför chassi

Permalänk
Skrivet av richard_malmoe:

Ingen bootscreen ens?
Testat utan GPU, dvs bara MB kontakter?

Om inget då heller, nja, lutar åt DOA.

Ingen bootscreen, bara svart. Har testat att försöka komma in i bios via kommandot, men inget.

Har inte plockat ur gpu men jag har testat med moderkortets hdmi-kontakter. Testar och plockar ut gpu.

Ska koppla ur den extra lagringsdisken också, kanske är någon konflikt där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Kan vara att ditt PSU inte orkar driva din GPU.
Kräver lite effekt om jag förstått rätt.

Permalänk
Skrivet av richard_malmoe:

Kan vara att ditt PSU inte orkar driva din GPU.
Kräver lite effekt om jag förstått rätt.

Agget är 500w guldcertifierat sfx-l. Har inte varit problem innan, körde en 4690k med gpun och agget förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Uppdatering: det verkar ha varit GPU som var boven. Kom in i bios när jag plockade ur den. Får ingen bild när den sitter i om jag inte ställer om till igpun innan.

Jag tror faktiskt inte att den är trasig, kan det vara moderkortet som krånglar. Kan det vara bios som behöver uppdateras? Finns det något annat jag kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Ingen riserkabel till gpu:n som spökar? Tänkte om du byggde i Phanteks Shift eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jonasstenstrom:

Ingen riserkabel till gpu:n som spökar? Tänkte om du byggde i Phanteks Shift eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen riser, och gpun sitter som den ska. Fläkten snurrar också.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Har läst på lite, och det verkar som att Fury-korten ibland har haft problem på vissa moderkort eftersom de inte är helt UEFI-kompatibla. Jag ska pilla med inställningar i moderkortets BIOS och kolla om jag kan uppdatera det. Vill vara säker på att inte PCIe-porten är trasig.

I värsta fall får jag försöka flasha vBIOS på grafikkortet eftersom det verkar finnas en fix för just det här problemet. Det verkar ganska krångligt och riskabelt så det undviker jag gärna.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Har du en annan stabil dator tillgänglig så flasha vbios genom den, har själv flashat och tyckte det var ganska smidigt, dock var det genom nvflash. Borde inte medföra några större risker så länge du flashar rätt version. Du kan även spara ner ditt nuvarande vbios med gpu-z så har du en backup ifall det skulle gå snett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problem löst! Det enda jag behövde göra var att slå på CSM (compatibility support module) i BIOS och nu funkar allt. Nyare bios-versioner har det påslaget som default så jag antar att fler haft samma problem.

Tack för all hjälp allihopa, nu kör vi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S