Min udda 57-tums Samsung-skärm?

Permalänk
Medlem

Min udda 57-tums Samsung-skärm?

Har en Samsung SyncMaster 570DX (LS57BPPNS) och varit störtnöjd med den. Egentligen en skärm för informationsdisplay på flygplatser och dylikt.

Länk för spec:
https://www.cnet.com/products/samsung-syncmaster-570dx-57-lcd...

Eftersom jag börjar fundera på att sälja p.g.a. annan livssituation undrar jag om den egentligen är till nöje för någon annan?

Jag inbillar mig att en 57-tums datorskärm med "active matrix LCD" (IPS med dagens termer eller?) 8 ms responstid och 178 (!) graders betrakningsvinkel är kul även om den bara är 1080p/60hz? Jag vet att jag tycker det i alla fall. Har varit klockren istället för vanlig TV, och makalös för TV-spel och PC-spelande.

Hur står sig en sån här sak mot vad som finns på marknaden idag? Finns det mycket andra dårar som jag, som struntar i sånt som TV-mottagare, inbyggt OS, HDR, högre upplösningar och uppskattar en extremt bra grundkvalitet utan allt det?

Försöker alltså inte sälja den här, men undrar hur ni andra hårdvaru-entusiaster känner inför en sådan här apparat? Bra eller anus?

Permalänk
Medlem

Enligt prisjakt så verkar det vara en PVA-panel i den skärmen, d.v.s. en typ av VA. Problemet med skärmen är väl den låga upplösningen och ålderdomliga anslutningarna, och ~178° betraktningsvinkel är standard på lite bättre moderna skärmar så det är inget som sticker ut direkt.

De som faktiskt bryr sig om bildkvalité och vill ha en stor skärm köper nog bara en modern OLED-TV istället, med vida överlägsen bildkvalité och moderna funktioner som HDR. Så för spel och allmän datoranvändning är den nog inte särskilt eftertraktad, men du kan säkert få några tusenlappar för den i alla fall. Eventuellt är den mer eftertraktad inom området den är gjord för, d.v.s. som informationsdisplay där den hyffsat höga maximala ljusstyrkan är en fördel.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack, det är den här typen av återkoppling jag behöver, då jag inte har nämnvärd koll på skärmar och marknaden idag. Får bli blocket när det är dags, och understryka fördelarna för affärsinnehavare och dylikt.