Hjälp för att koppla in högtalare till TV

Permalänk
Medlem

Hjälp för att koppla in högtalare till TV

Hej!
För att förklara mig kort. Jag har ett par golvhögtalare kopplade till en gammal Sony integrated stereo amplifier. Den har inga Hdmi-uttag alls. Har kört RCAkablar som funkat till gamla tvn men funkar inte till den nya då den inte har RCAingångar.

Då är ju frågan hur man löser detta på bästa sätt? Någon adapter av något slag? Eller ska man köpa en ny receiver med hdmi?

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aknur:

Hej!
För att förklara mig kort. Jag har ett par golvhögtalare kopplade till en gammal Sony integrated stereo amplifier. Den har inga Hdmi-uttag alls. Har kört RCAkablar som funkat till gamla tvn men funkar inte till den nya då den inte har RCAingångar.

Då är ju frågan hur man löser detta på bästa sätt? Någon adapter av något slag? Eller ska man köpa en ny receiver med hdmi?

Vad har du för tv? Ganska bra att veta om vi ska kunna hjälpa dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Samsung UE55KU6075U. 55 tummare med 4k.
https://m.prisjakt.nu/product/3667583/properties

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aknur:

Samsung UE55KU6075U. 55 tummare med 4k.
https://m.prisjakt.nu/product/3667583/properties

Möjligtvis så kan du ju använda hörlursutgången..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Möjligtvis så kan du ju använda hörlursutgången..

Verkar inte finnas hörlursutgång på tvn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den har optiskt ut, har inte stereon optiskt in?
Du kan skaffa en DAC om det saknas på stereon, men skulle tro att det är bättre att bara byta stereon isåfall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den har optiskt ut, har inte stereon optiskt in?
Du kan skaffa en DAC om det saknas på stereon, men skulle tro att det är bättre att bara byta stereon isåfall.

Nej sonyn verkar inte ha nån optisk ingång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har två alternativ – ett via SPDIF/optisk ljudutgång och två via HDMI-ARC. Båda kräver adaptrar. Ett tredje alternativ finns också förvisso, och det är bluetooth. Kostar hur som helst ett par hundralappar för enklaste möjliga adapter/omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har två alternativ – ett via SPDIF/optisk ljudutgång och två via HDMI-ARC. Båda kräver adaptrar. Ett tredje alternativ finns också förvisso, och det är bluetooth. Kostar hur som helst ett par hundralappar för enklaste möjliga adapter/omvandlare.

Så en rca till hdmiadapter skulle funka bra? Är det typ samma funktionalitet och kvalitet som med optisk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om du använder ARC eller den optiska ljudutgången i det här fallet, det handlar ju bara om 2-kanalsljud vilket som.

Permalänk
Medlem

@Aknur:

Det borde gå och lösa med att använda en sånn här adapter.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aknur:

Så en rca till hdmiadapter skulle funka bra? Är det typ samma funktionalitet och kvalitet som med optisk?

Skulle fungera men en arc audio extractor är ofta en dyrare och mer komplicerad lösning än att skaffa en enkel dac, beroende på dina krav så finns det dacar från typ denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... och uppåt. Finns också en hel del billiga kinesdacar hos näthandlarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Så vitt jag kan se har du ingen HDMi-utgång alls, bara HDMI-ingångar. Då är det S/PDIF-utgången som gäller:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Så vitt jag kan se har du ingen HDMi-utgång alls, bara HDMI-ingångar. Då är det S/PDIF-utgången som gäller:

Självklart finns det en ARC-utgång på UE55KU6075, det är en av HDMI-ingångarna.

ARC-extraktor hittar du för ett par hundra på t.ex. tyska/brittiska Amazon. Svårt att hitta billigare S/PDIF till RCA/3,5 mm adaptrar/dac:ar, men du kan garanterat hitta runt samma pris så det spelar ingen roll vilket som används.

Permalänk
Medlem

Om det finns scart kontakt på TV:n går ju den att använda för ljud ut. Nackdelen är att volymkontrollen på TV:n inte påverkar ljudet i scartkontakten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Självklart finns det en ARC-utgång på UE55KU6075, det är en av HDMI-ingångarna.

ARC-extraktor hittar du för ett par hundra på t.ex. tyska/brittiska Amazon. Svårt att hitta billigare S/PDIF till RCA/3,5 mm adaptrar/dac:ar, men du kan garanterat hitta runt samma pris så det spelar ingen roll vilket som används.

Du har säkert rätt. Jag har inte ägt en TV på decennier ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skulle fungera men en arc audio extractor är ofta en dyrare och mer komplicerad lösning än att skaffa en enkel dac, beroende på dina krav så finns det dacar från typ denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... och uppåt. Finns också en hel del billiga kinesdacar hos näthandlarna.

Ok, så den samt en toslinkkabel så ska det fungera dugligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Om det finns scart kontakt på TV:n går ju den att använda för ljud ut. Nackdelen är att volymkontrollen på TV:n inte påverkar ljudet i scartkontakten.

Finns ingen SCART på tvn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aknur:

Ok, så den samt en toslinkkabel så ska det fungera dugligt?

Du kan köpa en med en kortare optisk kabel för runt halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan köpa en med en kortare optisk kabel för runt halva priset.

Ok, tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Har köpt en DAC på kjell o co, https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... samt en optisk kabel.

Jag får inte ljudet att fungera och blir galen...

Jag har kopplat den optiska kabeln mellan tv:n och DAC:en. Och sen RCA-kablarna från DAC:en till förstärkaren. Strömmen är inkopplad till DAC:en och powerlampan lyser. Den optiska kabeln lyser rött också när jag kollar det och jag har tagit bort plastplupparna Jag har även ställt in ljudet på inställningarna till tv:n till optisk. Högtalarna brusar bara.

Jag har prövat att koppla RCA-kabeln mellan förstärkaren och min mobiltelefon med samma RCA-kablar (med extrasladd som blir 3.5mm). Då fungerar högtalarna.

Har någon nån aning om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aknur:

Uppdatering:
Har köpt en DAC på kjell o co, https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... samt en optisk kabel.

Jag får inte ljudet att fungera och blir galen...

Jag har kopplat den optiska kabeln mellan tv:n och DAC:en. Och sen RCA-kablarna från DAC:en till förstärkaren. Strömmen är inkopplad till DAC:en och powerlampan lyser. Den optiska kabeln lyser rött också när jag kollar det och jag har tagit bort plastplupparna Jag har även ställt in ljudet på inställningarna till tv:n till optisk. Högtalarna brusar bara.

Jag har prövat att koppla RCA-kabeln mellan förstärkaren och min mobiltelefon med samma RCA-kablar (med extrasladd som blir 3.5mm). Då fungerar högtalarna.

Har någon nån aning om vad som kan vara fel?

Du kanske måste välja ljudformat i tvn, du vill ju ha stereo och inte surround, kan även heta nått likt LPCM

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske måste välja ljudformat i tvn, du vill ju ha stereo och inte surround, kan även heta nått likt LPCM

Tror jag prövade flera olika, inget verkade funka ändå har du nån aning vad det annars kan vara?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aknur:

Tror jag prövade flera olika, inget verkade funka ändå har du nån aning vad det annars kan vara?

Trasig dac ? Kan du koppla in nån annan signalkälla i den för att kolla att den är ok ?

Visa signatur