Måste jag ominstallera Windows 10?

Permalänk
Medlem

Måste jag ominstallera Windows 10?

Tjena,

Jag har köpt en ny dator (allt nytt förutom grafikkortet och en SSD och en SATA disk). Jag hade windows installerad på den gamla datorn på den SSD disken jag tog med till den nya. Polarna sa att man måste installera om windows efter nya komponenter men det funkade med att bara koppla dit gamla SSD disken där windows var installerat på gamla datorn och vipps så har jag windows 10 fungerande utan att ha ominstallerat.

Så min fråga är nu, för att polarna var så säkra på att man måste ominstallera windows när man har en ny dator (exl. ssd hårddisken, sata hårddisken och grafikkortet) så undrar jag om nu när det funkar utan att ha ominstallerat, om windows kommer fungera optimerat som det ska eller bör jag trots allt ominstallera windows?

Tack!

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Tjena,

Jag har köpt en ny dator (allt nytt förutom grafikkortet och en SSD och en SATA disk). Jag hade windows installerad på den gamla datorn på den SSD disken jag tog med till den nya. Polarna sa att man måste installera om windows efter nya komponenter men det funkade med att bara koppla dit gamla SSD disken där windows var installerat på gamla datorn och vipps så har jag windows 10 fungerande utan att ha ominstallerat.

Så min fråga är nu, för att polarna var så säkra på att man måste ominstallera windows när man har en ny dator (exl. ssd hårddisken, sata hårddisken och grafikkortet) så undrar jag om nu när det funkar utan att ha ominstallerat, om windows kommer fungera optimerat som det ska eller bör jag trots allt ominstallera windows?

Tack!

Om du nu har kopplat in den gamla SSDn i den nya dator och datorn startar så är det ju bra. Men vad jag hade kollat är i enhetshanteraren. Eftersom den gamla datorns drivrutiner ligger på hårddisken kanske du behöver installera nya drivrutiner för den nya datorn. Men oftast är det ju föredra att ominstallera dator i samband med en ny dator. Så du inte får problem med sporadiska blåskärmar.

Mvh, Stanikz

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera om, speciellt om du ser att det funkar att boota och köra utan problem. En den gamla drivrutiner kan ligga och störa men det är nog det enda. Windows är duktig sedan många år att detektera vilken hårdvara som den kör på och hämta just dessa drivrutiner. Dock så blir ju en ny installerad Windows mindre (mindre skräp). Jag installerar nytt endast om jag är tvungen.

Permalänk
Medlem

Nyare Windows-versionen hanterar det där mycket bättre än tidigare. Jag kunde exempelvis boota min Windows 10-installation för min gamla Intel-burk på min Ryzen-burk utan problem, trots att i princip all hårdvara skiljde. Gjorde visserligen en ominstallation ändå av andra skäl men strikt nödvändigt är det oftast inte.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q