Dags att uppgradera lite delar från 8 år gammal PC! Vad kan återanvändas?

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera lite delar från 8 år gammal PC! Vad kan återanvändas?

Hej!

Det är dags att uppgradera gamla Bettan, alla delar utom grafikkortet har snart 8 år på nacken.

Nuvarande setup:
GTX970
OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU
COOLER MASTER HYPER 212 PLUS S-1155/1156/1366/AM3
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10666 1333MHZ (2X4GB)
ASUS P8P67-m Pro C
Intel Core i5 2500K 3,3GHz

Jag spelar mycket ARMA och liknande spel så CPUn har varit en bottleneck ett bra tag, och vill börja spela DCS nu (DANGER ZOOOONE!) där 8 GB RAM inte är i närheten av tillräckligt. Därför vill jag upgrade min CPU samt RAM (siktar på 24GB+). Min budget är flexibel, det kostar vad det behöver för att uppfylla "kraven". Mitt GFX siktar jag på att uppgradera i relativ snar framtid, men känner inte att det är nödvändigt ännu.

Frågorna jag har är därför:
1. Vad rekommenderar ni för CPU som är en prisvärd uppgradering för ARMA etc?
2. Behöver jag uppgradera mitt moderkort? AFAIK stödjer inte mitt kort DDR4, och beroende på ny CPU kanske det behöver uppgraderas. Det är också lite "trångt" så min CPU kylare täcker en RAM slot, vilket knyter in i fråga 3...
3. Jag har redan 8 GB RAM, kan vi använda dessa på något sätt, eller är de för utdaterade för att fungera med nyare RAM (DDR4?)
4. Vad rekommenderar ni för RAM med tidigare frågor i åtanke?

Om jag har missat någon nödvändig info var god säg till så uppdaterar jag med svar ASAP.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen detta->
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i7-9700K
Corsair H100i RGB Platinum
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz
Gick på ca 8500:- Sen hade jag köpt ett begagnat 1080 tidigare. Men kommer klara mig ett bra tag på grafikkortet misstänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donym:

Jag köpte nyligen detta->
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i7-9700K
Corsair H100i RGB Platinum
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz
Gick på ca 8500:- Sen hade jag köpt ett begagnat 1080 tidigare. Men kommer klara mig ett bra tag på grafikkortet misstänker jag

Hej!

Så du tycket att det är bäst att kassera det jag har? Inget går att använda?

Jag hoppar nog vattenkylning, är har inte haft några problem med luft än så länge ^^

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vänta lite till och kika vad senaste Ryzen CPU:erna kan göra.
Ryktas om 8 kärnor för under 300 dollar. Om uppgifterna stämmer så körs de i 4.8Ghz och då slipper man ju hålla på med överklockning också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sproge:

Hej!

Så du tycket att det är bäst att kassera det jag har? Inget går att använda?

Jag hoppar nog vattenkylning, är har inte haft några problem med luft än så länge ^^

Du klarar dig nog ett tag med ditt nuvarande grafikkort, vet inte hur det ser ut med dina hårddiskar och ström dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag skulle vänta lite till och kika vad senaste Ryzen CPU:erna kan göra.
Ryktas om 8 kärnor för under 300 dollar. Om uppgifterna stämmer så körs de i 4.8Ghz och då slipper man ju hålla på med överklockning också.

Tänker du på Ryzen 5 3600X då? Är lite segt att vänta 4 månader, men jag kan överleva om de är överlägset bättre prestanda för pengarna. RAMet behöver jag dock uppgradera ASAP, så frågan om moderkortet samt minnet står kvar.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donym:

Du klarar dig nog ett tag med ditt nuvarande grafikkort, vet inte hur det ser ut med dina hårddiskar och ström dock!

Japp, Grafikkortet håller sig, det gör också hårddiskarna samt strömmen, har 700w so kändes inte relevant att inkludera den. Jag undrar dock om frågorna 2-4.

"2. Behöver jag uppgradera mitt moderkort? AFAIK stödjer inte mitt kort DDR4, och beroende på ny CPU kanske det behöver uppgraderas. Det är också lite "trångt" så min CPU kylare täcker en RAM slot, vilket knyter in i fråga 3...
3. Jag har redan 8 GB RAM, kan vi använda dessa på något sätt, eller är de för utdaterade för att fungera med nyare RAM (DDR4?)
4. Vad rekommenderar ni för RAM med tidigare frågor i åtanke?"

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sproge:

Japp, Grafikkortet håller sig, det gör också hårddiskarna samt strömmen, har 700w so kändes inte relevant att inkludera den. Jag undrar dock om frågorna 2-4.

"2. Behöver jag uppgradera mitt moderkort? AFAIK stödjer inte mitt kort DDR4, och beroende på ny CPU kanske det behöver uppgraderas. Det är också lite "trångt" så min CPU kylare täcker en RAM slot, vilket knyter in i fråga 3...
3. Jag har redan 8 GB RAM, kan vi använda dessa på något sätt, eller är de för utdaterade för att fungera med nyare RAM (DDR4?)
4. Vad rekommenderar ni för RAM med tidigare frågor i åtanke?"

Tack!

Vill du ha nya delar eller begagnat?
Finns inga nya cpuer (vad jag vet) som passar i ditt moderkort (socket 1155) Och köper du nytt moderkort (socket 1151) för att köra ny cpu så behöver du nya minnen också, Vilket då blir DDR4, där dina ddr3 inte passar.
Minnen jag köpte funkar utmärkt.
Sen som tidigare inlägg sa kika på AMD om du är intresserad av det, själv har jag alltid valt bort AMD pga div problem jag haft med dem.

Permalänk
Medlem

Skulle bytt allt utom grafikkortet som du är inne på att göra

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donym:

Vill du ha nya delar eller begagnat?
Finns inga nya cpuer (vad jag vet) som passar i ditt moderkort (socket 1155) Och köper du nytt moderkort (socket 1151) för att köra ny cpu så behöver du nya minnen också, Vilket då blir DDR4, där dina ddr3 inte passar.
Minnen jag köpte funkar utmärkt.
Sen som tidigare inlägg sa kika på AMD om du är intresserad av det, själv har jag alltid valt bort AMD pga div problem jag haft med dem.

Nya delar siktar jag på!

Tack för all infon, precis det jag var ute efter! Hade ingen aning om ovanstående!

Har kollat på moderkortet du köpt, läser att folk säger att det är i överkant när det kommer till kostnad, så jag undrar bara on det stämmer, och i så fall varför det kostar mer? Du kör ju också på vattenkylning, något jag inte är så inne på.

socket 1151 passar till AMD också, right?

Känns lite synd att inte kunna använda ett fullt fungerande moderkort/RAM, men vad kan man göra?

Tack så väldigt mycket!

Permalänk
Medlem

Köp ett uppgraderingspaket: https://www.komplett.se/category/10297/datorutrustning/datork... Så får du cpu, minnen och moderkort!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sproge:

Nya delar siktar jag på!

Tack för all infon, precis det jag var ute efter! Hade ingen aning om ovanstående!

Har kollat på moderkortet du köpt, läser att folk säger att det är i överkant när det kommer till kostnad, så jag undrar bara on det stämmer, och i så fall varför det kostar mer? Du kör ju också på vattenkylning, något jag inte är så inne på.

socket 1151 passar till AMD också, right?

Känns lite synd att inte kunna använda ett fullt fungerande moderkort/RAM, men vad kan man göra?

Tack så väldigt mycket!

Nej, AMD kör Socket AM4.
Så AMD funkar inte i en 1151 socket. Dessvärre!.

Du kan säkert få ett schysst moderkort för 1000-1200 mindre, det jag kör är väl lite överkant kanske Skrev bara vad jag själv köpt nyligen

Permalänk
Avstängd

Vad som går att återanvända.
I stort allt. Lådan ät troligen metall. Helt klart bra att återanvända. Lika gäller nätadeln. Moderkort cpu minne innehåller troligen små mängder guld som går återanvända osv.. man det där kan dom på en återvinnings station så lämna den bara där så återvinns den på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Vad som går att återanvända.
I stort allt. Lådan ät troligen metall. Helt klart bra att återanvända. Lika gäller nätadeln. Moderkort cpu minne innehåller troligen små mängder guld som går återanvända osv.. man det där kan dom på en återvinnings station så lämna den bara där så återvinns den på rätt sätt.

Givetvis säljer han grejorna vidare om de är fullt fungerande...

Permalänk
Avstängd

@Semjonov:
Sälja hela riggen är nog det bästa. Men han fråga vad som gick återanvände och jag utgick från att han var miljömedveten..

Jag skulle inte återanvända något.. även om hd nätdel och lite mer GÅR återanvända så.. nje.. det är gamla delar som snart gjort sitt och blanda sådant som är på ge att ge upp på grund av ålder med nytt och riskera det nya. nje.. fö är det inte mycket som passar heller som andra redan berättat.
Jag skulle skrota (sälja) rigen varm.. dvs med ett Windows installerat och fungerande och köpa nytt helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Hej kära vänner, systrar och svenner!

Tack för all feedback! När jag säger "återanvända" menar jag naturligtvis delar jag kunde fortsätta använda ;). Jag tror inte att det är värt det att försöka sälja delarna, känns inte som det är någon som vill ha halvkassa 8 år gamla delar som crashar lite då och då!

Skrivet av pirpen:

Köp ett uppgraderingspaket: https://www.komplett.se/category/10297/datorutrustning/datork... Så får du cpu, minnen och moderkort!

Det var som tusan, det var ju som gjort för mig! Kan någon vänlig själ peka ut ett av dessa paket som är prisvärt/sticker ut? Sneglar lite på dessa
https://www.komplett.se/product/1007144/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1007145/datorutrustning/dator...

Måste erkänna att jag inte förstår riktigt vad fördelen med fler cores är när det har samma frekvens, om någon kan ge en super kort förklaring så skulle det uppskattas!

Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hade du inte skrivit att delarna "crashar lite då och då!" hade jag varit frestad att föreslå.

i7 2600K (Tradera/SweC Marknad) ~500:- (3770K är dyrare och kostar det dubbla)
2x 8GB Samsung 1600mhz CL11 (Tradera/SweC Marknad) 2x ~250kr

Samsungminnena klockas lätt till 2133MHz och även den mest slutkörda 2600K borde klara ~4500MHz utan bök. Detta räcker för att inte vara en "bottleneck" för ett GTX970 i 1080p eller högre upplösningar.

Jag tror att dina nuvarande minnen skulle få svårt att hänga med upp i frekvens och inga benchmarks jag sett har visat någon fördel med att ha mera än 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Hade du inte skrivit att delarna "crashar lite då och då!" hade jag varit frestad att föreslå.

i7 2600K (Tradera/SweC Marknad) ~500:- (3770K är dyrare och kostar det dubbla)
2x 8GB Samsung 1600mhz CL11 (Tradera/SweC Marknad) 2x ~250kr

Samsungminnena klockas lätt till 2133MHz och även den mest slutkörda 2600K borde klara ~4500MHz utan bök. Detta räcker för att inte vara en "bottleneck" för ett GTX970 i 1080p eller högre upplösningar.

Hej!

Det känns som det är lika bra att ta steget till nyare generationer ändå, har som sagt tankar på att uppgradera grafikkortet "snart". Är också inte så haj på overklocking, har försökt men det har inte fungerat så väldigt bra.

Vi behöver inte gå in i detalj om att någonting crashar då och då, har spenderat myyycket tid med att felsöka (bland annat med Sweclockers hjälp) men har inte hittat källan, det är inget större bekymmer då det mycket sällan händer, men jag skulle inte känna mig bekväm med att sälja delar jag inte vet 100% fungerar bra.

Tack ändå, om du har förslag på någon av "kiten" länkade över är det mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

@Sproge:

Jag skulle välja Ryzen 7 hellre än Ryzen 5 eftersom prisskillnaden om man räknar hela systemet är liten men när det gäller spel idag så spelar det egentligen ingen större roll.

Värt att veta är att Intel i5 8400 och i5 9600K i samma prisklasser är aningen snabbare (i spel) men Ryzen-processorerna är "snabba nog".

i5 8400 är nog den processor jag tycker ger bäst (spel)prestanda för pengarna idag.

Permalänk
Medlem

@jonaz_81a:

Ok, spelar som sagt var mycket ARMA etc som slukar kraft från CPUn. För den okunnige så ser 5an och 7an jag länkade nästan likvärdiga ut, vad gör 7an bättre?

Jag kollade på i5 8400 och såg en frekvens på "2,8/4,0 GHz", för den okunnige ser det långsammare ur än både 5an och 7an.

i5-9600K ser väldigt intressant ut, ser ut att vara både stark och billig, är det den man ska sikta på?

Permalänk
Medlem

@Sproge:

Ja i så gott som alla spel är Ryzen 5 och Ryzen 7 i princip likvärdiga vid samma frekvens.

i5 9600K är ett bra val.

i5 8400 körs på de flesta prestandaorienterade moderkort på (eller i.a.f nära) sin maximala turbofrekvens oavsett hur många kärnor som belastas och hur mycket effekt processorn kräver så att grundfrekvensen bara är på 2800 MHz kan man nästan helt ignorera.

Köper du i5 9600K eller i5 8400 bör du använda din nuvarande (HYPER 212) kylare istället för skräpet Intel skickar med. Nuvarande fästanordning passar.

Både i5 8400 och 9600k är klart snabbare i spel än Ryzen-processorerna oavsett "hur det ser ut" Ryzen-processorerna är som sagt också "snabba nog".

Permalänk
Medlem

Spara chassi, hårddisk, grafikkort och nätaggregat 🙂

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@jonaz_81a:

Jag är så otroligt tacksam för hjälpen, vet inte vad jag skulle göra utan vänliga själar som dig!

i5 9600K kör jag nog på då. Kan jag be dig rekommendera ett moderkort samt RAM också?

Permalänk
Medlem

@Sproge:

Billigaste Asus Z390 ATX-kortet i lager hos komplett.

https://www.komplett.se/product/1103082/datorutrustning/dator...

Billigaste DDR4 3200MHz CL16 2x8GB kitet i lager hos komplett.

https://www.komplett.se/product/893831/datorutrustning/datork...

Missa inte

"Använd rabattkoden ASUS30YEARS i kundvagnen och få upptill 15% på alla våra ASUS-produkter*. Läs mer här!"

Tittar man runt kan man säkert hitta bättre "deals".

I princip kan man säga att alla Asus Z390 moderkort i full ATX storlek är likvärdiga sett till prestanda. Det länkade har WiFi vilket det 200kr billigare "Prime" som inte fanns i lager saknar. Gigabyte är också bra men har sämre UEFI-BIOS.

En bra sak med moderkort med "Intel Z chipset" är att de behåller värdet bra. T.ex får du i dagsläget ge runt 1000-lappen för ett 5 år gammalt begagnat Z97 moderkort på Tradera så vid eventuell försäljning i framtiden så får du antagligen tillbaka en del av de pengar du investerar i ett vettigt moderkort.

Det är klart att om man inte ska överklocka så kan man köpa ett budget-moderkort med något av Intels för processorn passande billigare chipsets men det känns lite dumt, särskilt när processorn är en K-modell.

Vad det gäller minne om du inte ska överklocka minnena annat än att ladda den optimerade XMP-profilen så spelar bara hastighet i megahertz och CAS (=CL så låg som möjligt) roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Spara chassi, hårddisk, grafikkort och nätaggregat 🙂

Och sälj dom som metallskorot

Permalänk
Medlem

@jonaz_81a:

Då köper jag det i morgon om ingen hoppar in i tråden! Jag tackar så väldigt mycket för hjälpen!

Jag får ta och kolla hur man får en bra hastighet ur processorn, som du säger så är det ju slöseri att inte utnyttja resurserna man har!

Jag tackar all som har tittat förbi i tråden, mycket uppskattat!