Några frågor till er webbutvecklare

Permalänk
Medlem

Några frågor till er webbutvecklare

Hej.

Jag funderar på att skola om mig (jag jobbar idag som elektriker) till webbutvecklare. Jag tror det är ett yrke som jag skulle trivas väldigt bra med.

Men hur är det med jobb? är det lätt att få ett jobb idag som webbutvecklare? och hur tror ni arbetsmarknaden ser ut om ungefär 3år?

Jag tänker främst på program som tex Wordpress och diverse hemsidor där man kan skapa sin egen hemsida relativt snabbt och enkelt. Har det påverkat eran branch nämnvärt? eller är dom programen alldeles för simpla och att det iallafall behövs en "riktig" webbutvecklare för att sköta och underhålla en hemsida? för jag antar att jobbet som webbutvecklare innebär väldigt mycket underhåll av hemsidor?

Och, vad är en unefärlig lön för en webbutvecklare?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej.

Jag funderar på att skola om mig (jag jobbar idag som elektriker) till webbutvecklare. Jag tror det är ett yrke som jag skulle trivas väldigt bra med.

Men hur är det med jobb? är det lätt att få ett jobb idag som webbutvecklare? och hur tror ni arbetsmarknaden ser ut om ungefär 3år?

Jag tänker främst på program som tex Wordpress och diverse hemsidor där man kan skapa sin egen hemsida relativt snabbt och enkelt. Har det påverkat eran branch nämnvärt? eller är dom programen alldeles för simpla och att det iallafall behövs en "riktig" webbutvecklare för att sköta och underhålla en hemsida? för jag antar att jobbet som webbutvecklare innebär väldigt mycket underhåll av hemsidor?

Och, vad är en unefärlig lön för en webbutvecklare?

Tack på förhand!

Jobb finns och rekommenderar .net före php. Lön är beroende på. Är man extremt inriktad på något så kan man tjäna massor om man har erfarenheten. Men överlag så tjänar väl elektriker mer? I alla fall där jag bor.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret!

Jag vet inte riktigt. Enligt unionen.se så tjänar en webbutvecklare i snitt mellan 32.000kr och 43.000kr i månaden. Kan det stämma? isåfall så är det ganska likt en elektriker iallafall i stockholms området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Ok tack för svaret!

Jag vet inte riktigt. Enligt unionen.se så tjänar en webbutvecklare i snitt mellan 32.000kr och 43.000kr i månaden. Kan det stämma? isåfall så är det ganska likt en elektriker iallafall i stockholms området.

Ja det stämmer. Om man nu ska lita på de som skriver i tråden här på SweClockers så tjänar man ganska mycket mer om man bor i Stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Jobbar själv som webbutvecklare (konsult) i Stockholm och kan säga att det finns väldigt mycket jobb - tror inte heller att marknaden kommer att svalna om tre år, antagligen kommer det bara krävas fler utvecklare då många branscher och företag fortfarande är i digitaliseringsfasen.

"Gör det själv"-sidor funkar för basfunktionalitet på sidor, men så fort du behöver någon speciell funktionalitet så behöver du en riktig sida och därmed minst en utvecklare - om det är en WordPress-site som görs då eller något helt annat är helt upp till kraven. Men nej, WordPress konkurrerar inte ut utvecklare, då det ändå behövs utvecklare för att göra WordPress-sidorna

Är du utbildad med typ en kandidat eller högre, eller har motsvarande erfarenhet och någorlunda duktig på det du gör så motsvarar lönespannet du skriver (obs, ta inte detta med en nypa salt då det är väldigt individuellt) ingångslön + ett par år på marknaden.

Det som efterfrågas mest just nu är nog, som @Tickles säger, .NET.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Upplever att ni talar om helt olika saker här, där jag upplever att TS undrar över jobb gällande att "bygga hemsidor" men svaren snarare gäller mer avancerad systemutveckling för webbaserade system. Det förstnämnda är väl idag mer en typ av jobb man hittar på reklambyråer osv då verktygen blivit så pass bra att behovet av de som bara bygger hemsidor minskat betydligt och förmodligen kommer minska ännu mer framöver. Lite som att man fortfarande hyr in folk för att dom är bra på att skriva texter men knappast för att dom är bra på Word.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej.

Jag funderar på att skola om mig (jag jobbar idag som elektriker) till webbutvecklare. Jag tror det är ett yrke som jag skulle trivas väldigt bra med.

Men hur är det med jobb? är det lätt att få ett jobb idag som webbutvecklare? och hur tror ni arbetsmarknaden ser ut om ungefär 3år?

Jag tänker främst på program som tex Wordpress och diverse hemsidor där man kan skapa sin egen hemsida relativt snabbt och enkelt. Har det påverkat eran branch nämnvärt? eller är dom programen alldeles för simpla och att det iallafall behövs en "riktig" webbutvecklare för att sköta och underhålla en hemsida? för jag antar att jobbet som webbutvecklare innebär väldigt mycket underhåll av hemsidor?

Och, vad är en unefärlig lön för en webbutvecklare?

Tack på förhand!

Jag studerar webbutveckling .NET på YH, så har ingen praktisk erfarenhet av arbetet mer än talat med olika företag + lärare som är konsulter, praktiken blir till hösten.
Sadlar också om efter att ha arbetat i vården senaste 6 åren, elektriker bör väl ha bra lön, men kanske är tråkigt?

Min uppfattning är att PHP (som används med Wordpress) är ett gammalt språk där det är mycket högre konkurrens om jobben, tänk folk som suttit med PHP sen slutet av 90-talet, de är dessa du kan få konkurrera med då du söker jobb.
Sen håller PHP på att tappa i popularitet med konkurrenter som nodeJS och .NET Core på marknaden.
Jag har också fått intrycket att Wordpress är för hemsidor till din lokala hårfrisör och dylikt, där det finns många duktiga frilansare som tar jobben.

Är det större kunder (tänk ICA, VOLVO, IKEA osv.) så är det krav på mer komplexa lösningar, där används generellt .NET eller Java som backend. Där marknaden lutar mer åt .NET, då Core är helt underbart med CMS som EpiServer.

De flesta jobbannonser jag ser är om JavaScript, .NET och Java. De som finns om PHP är oftast mindre webbyråer, där de söker seniora fullstack-utvecklare

Lön beror på erfarenhet och ambition.
Ingångslön kan du räkna med 28-32 tusen beroende på nivå, företag och ort.
Efter 3-5 år i branchen? Inte alls omöjligt med siffror som 40-45 tusen om du utvecklats bra och har driv. Finns många möjligheter att ta certificat eller axla roller som lösningsarkitekt eller gruppeldare, då kan du få upp lönen ännu mer.

Vart finns det mest pengar att hämta? Utveckla en hemsida åt lokala frisören eller sitta i ett mångmiljonprojekt med 20 andra utvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej.

Jag funderar på att skola om mig (jag jobbar idag som elektriker) till webbutvecklare. Jag tror det är ett yrke som jag skulle trivas väldigt bra med.

Men hur är det med jobb? är det lätt att få ett jobb idag som webbutvecklare? och hur tror ni arbetsmarknaden ser ut om ungefär 3år?

Jag tänker främst på program som tex Wordpress och diverse hemsidor där man kan skapa sin egen hemsida relativt snabbt och enkelt. Har det påverkat eran branch nämnvärt? eller är dom programen alldeles för simpla och att det iallafall behövs en "riktig" webbutvecklare för att sköta och underhålla en hemsida? för jag antar att jobbet som webbutvecklare innebär väldigt mycket underhåll av hemsidor?

Och, vad är en unefärlig lön för en webbutvecklare?

Tack på förhand!

Arbetsmarknaden för större system kommer nog vara bra om typ 3 år, men de enklare jobben som Wordpress tar lär automatiseras mer o mer. Med tanke på framstegen inom AI så kan det bara smälla till när nån gör ett riktigt bra program för webb-sideframtagning som gör halva gänget utvecklare arbetslösa. Men du har ju alltid elektrikerjobbet att falla tillbaka på om det skulle bli problem. Kan du sen undvika dra på dig en massa studieskulder så är det bara köra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Upplever att ni talar om helt olika saker här, där jag upplever att TS undrar över...

Det är ingen av oss som tidigare har gjort inlägg som pratar om olika saker än vad ts har skrivit. Vi tar bara inte upp alla frågor, som du kanske egentligen menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Det är ingen av oss som tidigare har gjort inlägg som pratar om olika saker än vad ts har skrivit. Vi tar bara inte upp alla frågor, som du kanske egentligen menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Att TS skriver "webbutvecklare innebär väldigt mycket underhåll av hemsidor" antyder för mig att TS menar mer "hemsidessnickeri" snarare än att bygga avancerade webbapplikationer, och att frågan även innehåller WordPress stärker min uppfattning om att så är fallet. Då är förmodligen inte .NET och Java förstahandsalternativet. Men det är min tolkning av vad TS skriver i kombination med många år i branschen. Det bästa är väl om TS själv förtydligar vad som avses

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att TS skriver "webbutvecklare innebär väldigt mycket underhåll av hemsidor" antyder för mig att TS menar mer "hemsidessnickeri" snarare än att bygga avancerade webbapplikationer, och att frågan även innehåller WordPress stärker min uppfattning om att så är fallet. Då är förmodligen inte .NET och Java förstahandsalternativet. Men det är min tolkning av vad TS skriver i kombination med många år i branschen. Det bästa är väl om TS själv förtydligar vad som avses

Webbutvecklar är en väldigt bred term då det finns många olika tekniker och variationer på yrket.
TS undrade om Wordpress konkurrerar ut branchen, att det inte finns jobb som webbutvecklare.
Breddade bara på att webbutvecklare idag är mycket mer än att sitta i notepad och skriva statiska HTML-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Webbutvecklar är en väldigt bred term då det finns många olika tekniker och variationer på yrket.
TS undrade om Wordpress konkurrerar ut branchen, att det inte finns jobb som webbutvecklare.
Breddade bara på att webbutvecklare idag är mycket mer än att sitta i notepad och skriva statiska HTML-filer.

TS har helt rätt i att verktyg som WordPress konkurrerar, i synnerhet då att behovet av folk som bygger enklare hemsidor till stor del försvunnit, så vida inte samma personer även har andra kunskaper. Därför har "hemsidesbyggande" mer flyttat till reklambyråer och liknande idag då det inte längre primärt ses som en teknisk utmaning att bygga dom. Så i valet mellan att satsa på det eller att förbli elektriker så skulle jag nog rekommendera det senare så vida man enbart tänker på jobbmöjligheter och så. Men som sagt, TS måste nog själv besvara vad hen menar, är nog enklare än att vi gissar kring det

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att TS skriver "webbutvecklare innebär väldigt mycket underhåll av hemsidor" antyder för mig att TS menar mer "hemsidessnickeri" snarare än att bygga avancerade webbapplikationer, och att frågan även innehåller WordPress stärker min uppfattning om att så är fallet. Då är förmodligen inte .NET och Java förstahandsalternativet. Men det är min tolkning av vad TS skriver i kombination med många år i branschen. Det bästa är väl om TS själv förtydligar vad som avses

Ja precis. Men det var inte det enda som stod i ts inlägg. TS undrar även om Wordpress kan ses som för "enkelt" samt lön vilket vi andra då tar upp förlsaget att .Net kan vara en bättre väg då hen själv har den funderingen enligt ts inlägg.
Vi svarar kanske inte på allt som ts undrar över. Där kom du ju med bra information. Men att mena att vi inte pratar om det som ts undrar över är lite förvirrande för ts då vi i själva verket gör just det.
Sedan att du har en annan infallsvinkel är givande för ts.
Jag vet inte hur man skulle kunna misstolka ts inlägg men ett vilförtydligande från ts är ju bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

TS har helt rätt i att verktyg som WordPress konkurrerar, i synnerhet då att behovet av folk som bygger enklare hemsidor till stor del försvunnit, så vida inte samma personer även har andra kunskaper. Därför har "hemsidesbyggande" mer flyttat till reklambyråer och liknande idag då det inte längre primärt ses som en teknisk utmaning att bygga dom. Så i valet mellan att satsa på det eller att förbli elektriker så skulle jag nog rekommendera det senare så vida man enbart tänker på jobbmöjligheter och så. Men som sagt, TS måste nog själv besvara vad hen menar, är nog enklare än att vi gissar kring det

TS har dock aldrig nämnt hemmasnickare eller enklare sidor, jag kanske misstolkade?
Med att skola om sig så antog jag att han skulle läsa YH eller Högskola inom data och då är det inte enkla hemsidor man sysslar med.

Permalänk
Medlem

Hej.

Ledsen att jag inte svarat förns nu. Jag är uppe i fjällen med familjen och har bara möjlighet att sitta vid datorn när barnen sover:)

Tack för alla svaren! Det första jag tänker på när jag säger webbutvecklare är att skapa hemsidor och att underhålla dom och inte så mycket på avancerade webbaplikationer. MEN! jag jobbar väldigt gärna med det också, jag är inte låst vid tanken att bara skapa hemsidor och underhålla dom, utan vill gärna lära mig att göra avancerade webbsystem och aplikationer också. Jag skulle vilja kunna allt:D

Men jag märker när jag läser era svar att jag är mycket mer nybörjare en vad jag själv trodde.
Just nu "läser" jag en kurs som heter just webbutveckling på codecademy.com och i den är det ensålänge iallfall bara fokus på HTML CSS och Javascript. Men det är ganska förlegat alltså? jag förstår att an måste kunna dom språken också för att kunna bli bra på allt (och jag vet att javascript är väldigt brett) men just som webutvecklare så är iallafall HTML och CSS mer förlegat då program som tex wordpress gör det mesta av dom jobben?

Vad menas med .NET och PHP?

Jag kommer behöva läsa en YH utbildning gärna på två år eftersom jag har två barn och inte kan låta dom leva på vatten och bröd. Så kan inte plugga allt förlänge.

Men om jag då söker en utbildning som heter webbutvecklare så kanske inte det är en utbildning som ger mig kunskaper itex .NET PHP? utan mer det "förlegade" hemsidesnickeriet?

Vad är det för utbildning jag ska leta efter isåfall? Tanken är väl att kunna jobba på Tex ICA och gör allt ifrån att byta bakgrundsbils på deras hemsida till att programmera in ett helt nytt betalsystem på hemsidan.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej.

Ledsen att jag inte svarat förns nu. Jag är uppe i fjällen med familjen och har bara möjlighet att sitta vid datorn när barnen sover:)

Tack för alla svaren! Det första jag tänker på när jag säger webbutvecklare är att skapa hemsidor och att underhålla dom och inte så mycket på avancerade webbaplikationer. MEN! jag jobbar väldigt gärna med det också, jag är inte låst vid tanken att bara skapa hemsidor och underhålla dom, utan vill gärna lära mig att göra avancerade webbsystem och aplikationer också. Jag skulle vilja kunna allt:D

Men jag märker när jag läser era svar att jag är mycket mer nybörjare en vad jag själv trodde.
Just nu "läser" jag en kurs som heter just webbutveckling på codecademy.com och i den är det ensålänge iallfall bara fokus på HTML CSS och Javascript. Men det är ganska förlegat alltså? jag förstår att an måste kunna dom språken också för att kunna bli bra på allt (och jag vet att javascript är väldigt brett) men just som webutvecklare så är iallafall HTML och CSS mer förlegat då program som tex wordpress gör det mesta av dom jobben?

Vad menas med .NET och PHP?

Jag kommer behöva läsa en YH utbildning gärna på två år eftersom jag har två barn och inte kan låta dom leva på vatten och bröd. Så kan inte plugga allt förlänge.

Men om jag då söker en utbildning som heter webbutvecklare så kanske inte det är en utbildning som ger mig kunskaper itex .NET PHP? utan mer det "förlegade" hemsidesnickeriet?

Vad är det för utbildning jag ska leta efter isåfall? Tanken är väl att kunna jobba på Tex ICA och gör allt ifrån att byta bakgrundsbils på deras hemsida till att programmera in ett helt nytt betalsystem på hemsidan.

MVH

Jag har 2 barn och sadlar om efter 6 år i vården, läser första av två år på YH Webbutveckling .NET med EpiServer CMS. Det är lugnt!
Min utbildning heter Webbutvecklare .NET CMS.

.NET är Microsofts ramverk för att skriva backendkod (serverkod), där främsta språket är C#. Tänk typ business logic och databashantering, du tar emot en request av en användare som klickar köp, du ska hantera requesten, validera datan och lagra ordern i en databas etc.

HTML, CSS och JavaScript är grunder du måste ha. CSS kanske mindre då du kommer långt med många färdiga librarys (Boostrap, Material-UI etc). HTML är inte så mycket att lära sig, det är typ 15 olika taggar sen kan du det

JavaScript är ett språk du använder på clienten (för det mesta, du kan skriva backend i nodeJS), tänk typ event. Du klickar en knapp, något händer, något uppdateras. Det är JavaScript.

Oftast använder du det tillsammans med React, Angular eller Vue. Dock kodar du allt detta i JavaScript också, så grundläggande syntax är ett måste att ha koll på. Men sen kan du ju enbart arbeta med backend, då kan du vara expert på databaser och serverprogrammering istället. Eller tvärtom, du skriver bara frontend kod, då kommer du jobba mestadels med JavaScript.

PHP är ett annat serverspråk, det är dock rätt förlegat skulle jag säga. Jag hade inte rekommenderat att börja lära dig det idag.

Permalänk
Medlem

@zaibuf:
Perfekt! låter ju lovande för mig hahah. Jag skickade ett PM till dig där jag frågade lite mer vilken skola och så du går på, då jag också bor i stockholm och tänker att det kanske inte är intressant för dom andra i den här tråden.

Ok tack då förstår jag lite mer va det handlar om!

Det jag helst vill göra är att jobba med frontend. Jag är ganska grafiskt och kreativt lagd och jag skulle tycka det var kul att kunna få se visuella resultat direkt på skärmen. Vill helst lära mig allt men backend vad jag förstått det som är bara kod. Vill lära mig det också men vill helst jobba med något där jag kan blanda design och utseende tillsammans med kod.

Men det kanske är just dom yrkerna som det är hårdast konkurans om och sämre betalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

@zaibuf:
Perfekt! låter ju lovande för mig hahah. Jag skickade ett PM till dig där jag frågade lite mer vilken skola och så du går på, då jag också bor i stockholm och tänker att det kanske inte är intressant för dom andra i den här tråden.

Ok tack då förstår jag lite mer va det handlar om!

Det jag helst vill göra är att jobba med frontend. Jag är ganska grafiskt och kreativt lagd och jag skulle tycka det var kul att kunna få se visuella resultat direkt på skärmen. Vill helst lära mig allt men backend vad jag förstått det som är bara kod. Vill lära mig det också men vill helst jobba med något där jag kan blanda design och utseende tillsammans med kod.

Men det kanske är just dom yrkerna som det är hårdast konkurans om och sämre betalt?

https://www.framtid.se/yrke/front-end-utvecklare

Front-end delen utvecklas snabbt, just nu är React populärt. Men man vet aldrig vad som är poppis imorgon jQuery var poppis för några år sedan och nu undviker man det som pesten.
Finns flera skolor som har utbildningar för front-end, kan vara något för dig då

https://www.freecodecamp.org/ har flera curriculums för det.

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Ska in och kolla!

tycker det är så svårt med programmering. Det är så brett! Jag vet att jag vill jobba med programmering, men att säga att jag vill bli programmerare är som att säga att jag vill bli hantverkare, Okej men du kan bli Elektriker, snickare, platssättare, målare, betongare osv osv

Det kanske går att ta kontakt med någon skola och boka in ett möte med någon kunnig och beskriva ens framtidsplaner och så kan man få tips på olika avdelningar innom programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej.

Ledsen att jag inte svarat förns nu. Jag är uppe i fjällen med familjen och har bara möjlighet att sitta vid datorn när barnen sover:)

Tack för alla svaren! Det första jag tänker på när jag säger webbutvecklare är att skapa hemsidor och att underhålla dom och inte så mycket på avancerade webbaplikationer. MEN! jag jobbar väldigt gärna med det också, jag är inte låst vid tanken att bara skapa hemsidor och underhålla dom, utan vill gärna lära mig att göra avancerade webbsystem och aplikationer också. Jag skulle vilja kunna allt:D

Men jag märker när jag läser era svar att jag är mycket mer nybörjare en vad jag själv trodde.
Just nu "läser" jag en kurs som heter just webbutveckling på codecademy.com och i den är det ensålänge iallfall bara fokus på HTML CSS och Javascript. Men det är ganska förlegat alltså? jag förstår att an måste kunna dom språken också för att kunna bli bra på allt (och jag vet att javascript är väldigt brett) men just som webutvecklare så är iallafall HTML och CSS mer förlegat då program som tex wordpress gör det mesta av dom jobben?

Vad menas med .NET och PHP?

Jag kommer behöva läsa en YH utbildning gärna på två år eftersom jag har två barn och inte kan låta dom leva på vatten och bröd. Så kan inte plugga allt förlänge.

Men om jag då söker en utbildning som heter webbutvecklare så kanske inte det är en utbildning som ger mig kunskaper itex .NET PHP? utan mer det "förlegade" hemsidesnickeriet?

Vad är det för utbildning jag ska leta efter isåfall? Tanken är väl att kunna jobba på Tex ICA och gör allt ifrån att byta bakgrundsbils på deras hemsida till att programmera in ett helt nytt betalsystem på hemsidan.

MVH

Precis som jag trodde alltså

Nu har jag jobbat rätt länge som systemutvecklare och på den tiden var det snarare så att dom som ville jobba med programmering och hade fallenhet för det visste om det redan innan man eventuellt påbörjade en utbildning inom det. Precis som jag förmodar att typ duktiga konstnärer förmodligen inte tar tag i en pensel för första gången när dom är 25 år. Nu för tiden är det lite annorlunda men det är ändå rätt få duktiga systemutvecklare som jag träffat genom åren som inte haft intresset tidigt. Dock har branschen växt så enormt att det idag finns många fler och bättre ingångsmöjligheter än tidigare då man i princip förväntades vara rätt duktig från dag 1.

Att jobba med riktig systemutveckling är något helt annat än att bygga hemsidor, främst för att det är klart mer komplext. Det är något man behöver ha en viss känsla och fallenhet för. Vissa tycker det är jättekul och enkelt, andra tycker det är svårt och jättetråkigt (precis som de flesta andra yrken). Sett till det du skriver om dina intressen och även sett till din familjesituation och att du redan har ett bra jobb, så tycker jag nog att du ska försöka testa om du har intresset och fallenheten för att bli systemutvecklare innan du tar steget och typ säger upp dig och hoppar på en utbildning. Förslagsvis då precis som du redan är igång med, att ta nån gratiskurs på nätet. Det viktiga i steg 1 är nog inte att du ska lära dig allt för det kommer ta tid, utan att du själv ska få en bättre känsla av om det är något du vill jobba med. Att säga upp sig som elektriker och satsa på en karriär som hemsidesbyggare är nog inget jag skulle rekommendera till någon om dom inte var väldigt intresserade av just det. Det yrket är nog borta om 10 år och redan idag är det rätt ovanligt jämfört med för 10 år sedan.

Allt detta är så klart mina personliga åsikter, om än baserat på rätt många år inom IT branschen som systemutvecklare (med mera).

Den viktiga frågan är nog, som ofta, VARFÖR du vill bli systemutvecklare/hemsidesskapare? Dvs vad hoppas du få ut av det och vad är det som driver dig till att fundera på att göra bytet? Det är förmodligen enklare för oss inom branschen att rekommendera något om vi vet vad som driver dig och vad du hoppas få ut av ett eventuellt karriärbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

@zaibuf: Ska in och kolla!

tycker det är så svårt med programmering. Det är så brett! Jag vet att jag vill jobba med programmering, men att säga att jag vill bli programmerare är som att säga att jag vill bli hantverkare, Okej men du kan bli Elektriker, snickare, platssättare, målare, betongare osv osv

Det kanske går att ta kontakt med någon skola och boka in ett möte med någon kunnig och beskriva ens framtidsplaner och så kan man få tips på olika avdelningar innom programmering.

Tror det bästa du kan göra är att testa lite olika språk och se vad du tycker är roligast, finns jätte mycket gratis material online för att komma igång. Att byta språk senare i arbetslivet är inte lika svårt, har du all grundläggande syntax i ryggmärgen så är det snarlikt i alla språk. Då behöver man bara lära sig det specifika för det språket.

Permalänk
Medlem

@improwise: Jättebra svar tack!

Jag tror heller inte att "riktig" systemutveckling riktigt är min grej och en frontend karriär är mer av det jag söker. Men jag vet inte exakt vad frontend innebär. Jag förstår och tror också att hemsidebyggare kommer mer eller mindre vara borta om 10år, men jag använder det mer som ett uttryck då jag har svårt att formullera mig om vad det är jag vill göra.

Men när jag är inne och läser om den här utbildningen https://nackademin.se/utbildningar/frontend-utvecklare/ så är det ganska exakt det jag vill hålla på med. Men är det också en sån utbildning som du tror är mer eller mindre värdelös?

Jag tycker den känns lite "fjuttig" och jag vill inte heller låsa mig i något som inte går att lära sig vidare på och "lätt" anpassa sig efter arbetsmarknaden om det skulle behövas.

Systemutvecklare tycker jag också verkar roligt, men precis som du säger så tror jag inte att det är den typen av programmering som jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

@improwise: Jättebra svar tack!

Jag tror heller inte att "riktig" systemutveckling riktigt är min grej och en frontend karriär är mer av det jag söker. Men jag vet inte exakt vad frontend innebär. Jag förstår och tror också att hemsidebyggare kommer mer eller mindre vara borta om 10år, men jag använder det mer som ett uttryck då jag har svårt att formullera mig om vad det är jag vill göra.

Men när jag är inne och läser om den här utbildningen https://nackademin.se/utbildningar/frontend-utvecklare/ så är det ganska exakt det jag vill hålla på med. Men är det också en sån utbildning som du tror är mer eller mindre värdelös?

Jag tycker den känns lite "fjuttig" och jag vill inte heller låsa mig i något som inte går att lära sig vidare på och "lätt" anpassa sig efter arbetsmarknaden om det skulle behövas.

Systemutvecklare tycker jag också verkar roligt, men precis som du säger så tror jag inte att det är den typen av programmering som jag söker.

Jag skulle säga att JavaScript kommer bara att bli större. Du kan redan nu skriva fullstack i JavaScript och det finns flera frameworks för det inom machine learning och AI om man skulle vilja hålla på med det.
Bara för att du har gått en utbildning och kan ett språk så är det inte säkert det är det du jobbar med om 5 år. Programmering som programmering, finns alltid möjligheter att lära sig vidare.

Något i denna bransch är att du aldrig kommer att vara fullärd, bara att redan nu förstå det. Det går inte en dag utan att du behöver läsa i dokumentationer eller googla runt inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Tror det bästa du kan göra är att testa lite olika språk och se vad du tycker är roligast, finns jätte mycket gratis material online för att komma igång. Att byta språk senare i arbetslivet är inte lika svårt, har du all grundläggande syntax i ryggmärgen så är det snarlikt i alla språk. Då behöver man bara lära sig det specifika för det språket.

Generellt tenderar folk som inte jobbar med systemutveckling överskatta hur svårt det är att lära sig olika programmeringsspråk och underskatta hur svårt det är att använda dom sen när man väl kan dom. Det kan jag förstå då det kan se rätt svårt ut vid en första anblick med en massa konstiga tecken och annat, men rätt snabbt lär man sig att svårigheten snarare är att använda språken till att åstadkomma det resultat man vill ha. Lite som att ta körkort, där att lära sig olika programmeringsspråk motsvarar att lära sig hantera bilen, och resten handlar om att göra det i trafik med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Generellt tenderar folk som inte jobbar med systemutveckling överskatta hur svårt det är att lära sig olika programmeringsspråk och underskatta hur svårt det är att använda dom sen när man väl kan dom. Det kan jag förstå då det kan se rätt svårt ut vid en första anblick med en massa konstiga tecken och annat, men rätt snabbt lär man sig att svårigheten snarare är att använda språken till att åstadkomma det resultat man vill ha. Lite som att ta körkort, där att lära sig olika programmeringsspråk motsvarar att lära sig hantera bilen, och resten handlar om att göra det i trafik med andra.

Givetvis, men menar på att lära sig andra språket tar inte lika lång tid som första. En array är en array, ett objekt är ett objekt, en loop är en loop etc. Du behöver fokusera mer på att lära dig det som är unikt för det språket.

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Nej att man aldrig blir fullärd har jag förstått. Så är det egentligen med allt och att Javascript just nu iallafall går att använda till det mesta har jag också läst.

Så egentligen om man är som jag. Vill jobba med datorer och programmering men vet inte riktigt med vad, Så är just javascript kanske det bästa? Lära sig grunderna i det och sedan kunna rikta in sig på det man behöver ha det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

@improwise: Jättebra svar tack!

Jag tror heller inte att "riktig" systemutveckling riktigt är min grej och en frontend karriär är mer av det jag söker. Men jag vet inte exakt vad frontend innebär. Jag förstår och tror också att hemsidebyggare kommer mer eller mindre vara borta om 10år, men jag använder det mer som ett uttryck då jag har svårt att formullera mig om vad det är jag vill göra.

Men när jag är inne och läser om den här utbildningen https://nackademin.se/utbildningar/frontend-utvecklare/ så är det ganska exakt det jag vill hålla på med. Men är det också en sån utbildning som du tror är mer eller mindre värdelös?

Jag tycker den känns lite "fjuttig" och jag vill inte heller låsa mig i något som inte går att lära sig vidare på och "lätt" anpassa sig efter arbetsmarknaden om det skulle behövas.

Systemutvecklare tycker jag också verkar roligt, men precis som du säger så tror jag inte att det är den typen av programmering som jag söker.

Frontend kan vara både och, det handlar snarare om att man gör det som syns. Det kan lika väl vara en statisk hemsida till lokala skomakaren som det som syns i en Internetbank. Det är mer sammanhanget som avgör. Tempot i IT branschen är så pass högt att det är mer viktigt att man "lär sig lära sig" än vad man lär sig. Och då blir det genast viktigt vad du själv är bra på, har intresse för osv. Utbildningen kan vara hur bra som helst men är du inte intresserad av vad det innehåller lär den inte ge så mycket, samtidigt med nog intresse kan du nog lära dig det mesta helt på egen hand (fast med familj osv lär ju CSN etc vara rätt avgörande i praktiken).

Jag håller med om att den utbildningen känns rätt tunn för att pågå i 2 års tid (som jag förstår det). Du lär säkert få jobb på det men jag tvivlar på att du skulle få lika bra betalt som du lär ha nu som elektriker osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Givetvis, men menar på att lära sig andra språket tar inte lika lång tid som första. En array är en array, ett objekt är ett objekt, en loop är en loop etc. Du behöver fokusera mer på att lära dig det som är unikt för det språket.

Ja, det håller jag med om. Dessutom tenderar de flesta språk för samma sak vara rätt lika. En senior JAVA programmerare lär sätta sig in snabbare i min .NET kod än vad en junior .NET programmerare skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

@zaibuf: Nej att man aldrig blir fullärd har jag förstått. Så är det egentligen med allt och att Javascript just nu iallafall går att använda till det mesta har jag också läst.

Så egentligen om man är som jag. Vill jobba med datorer och programmering men vet inte riktigt med vad, Så är just javascript kanske det bästa? Lära sig grunderna i det och sedan kunna rikta in sig på det man behöver ha det till?

Grejen är den att det finns MÅNGA fler yrken inom IT än just systemutvecklare. Det är därför jag frågar vad det primärt är som driver dig att vilja byta. Jättesvårt att bedöma folk man inte känner via forum och annat men för mig framstår du inte som den typiske "systemutvecklaren", men det behöver absolut inte innebära att du inte kan hitta andra spännande och intressanta jobb inom IT-branschen. Och har jag fel och du är lämpad att bli systemutvecklare så vet du förmodligen om det själv oavsett vad jag och andra säger

Varför vill du jobba med programmering/systemutveckling?

Permalänk
Medlem

@improwise: Ja det är inte lätt det här hahah. Tänk om man hade hafft lite mer framtidstänk när man gick i grundskolan och valde en passade utbildning direkt istället för att fokuera på en utbildning som man kunde göra klart fort och börja jobba direkt....

Men du som har varit i branchen länge. Om jag skulle säga till dig att jag vill bli en duktig fronend utvecklare och att den där utbildningen jag länkade är grunden. Vad mer skulle du tycka var bra att lägga till? I den utbildningen så är det ju iprincip bara HTML, CSS och Javascript. Vad skulle du ha lagt till?

Förstår om det är svårt att svara på och kanske inte ens går att svara på.