Rykte: Red Dead Redemption 2 för PC avtäcks i april – blir exklusivt för Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om 50€ av pengarna går till de som gjort spelet istället för 40 så är det ju positivt. Man vill ju ge så lite som möjligt till butiken och så mycket som går till de som faktiskt gör spelen. (siffrorna är påhittade men köper jag ett spel så vill jag ju att så mycket som möjligt av pengarna går till de som gör spelet jag spelar spelet inte programmet jag startar spelet med.)

Som konsument spelar det ingen roll.
Nog är det få konsumenter som väljer Apple-telefoner för att deras förtjänst per såld enhet är bättre än konkurrenternas.

Permalänk
Medlem

Blir inget köp för min del i så fall!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Som konsument spelar det ingen roll.
Nog är det få konsumenter som väljer Apple-telefoner för att deras förtjänst per såld enhet är bättre än konkurrenternas.

Dålig jämförelse en mer korrekt vore att man köper en iPhone direkt från Apple.se istället för Elgiganten.se där Elgiganten tar 5%.
Kostar produkten samma föredrar jag i alla fall det alternativet där företaget bakom produkten får behålla mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dålig jämförelse en mer korrekt vore att man köper en iPhone direkt från Apple.se istället för Elgiganten.se där Elgiganten tar 5%.
Kostar produkten samma föredrar jag i alla fall det alternativet där företaget bakom produkten får behålla mest.

Skickades från m.sweclockers.com

ja om det är den enda skillnaden. men det är det ju knappast ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd

Jahapp, det var ju synd. Hade nog velat köpa det men inte på epic store..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

...men nu vägrar dom ju skaffa det på Epic. Det är ju såklart samma personer, för allt måste ju köpas via Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om att allting måste köpas på Steam. Hade spelet sålts genom GOG hade kritiken varit obetydlig, i och med att GOG inte kräver en applikation varigenom spelet startas. Det bästa för alla inblandade, förutom möjligtvis Epic Games, hade varit om spelet släpptes till så många plattformar som möjligt. Vill man kompensera för Steamtjänstens högre avgifter, höj priset i den utsträckning det är förenligt med deras tjänstevillkor.

Skrivet av Olsson80:

Det är ju inte direkt demokrati. Vill de sälja på Steam gör dem det, vill de sälja på Epic gör dom det. De 0.1% som vägrar köpa på Epic kan de vara utan, de tjänar in mer än det pä de lägre avgifterna.

..Om du har ett jobb som ger dig 100kr/tim men någon annan erbjuder dig samma arbete fast de betalar 130kr/tim plus en bonus på ngn miljon. Hade du stannat?

De som gör spelen vill ju tjäna så mkt de kan, om Steam vill behålla dem, sänk marginalen. Inte svårare än så..

Vi diskuterar situationen som konsumenter, inte som tjänstefolk anställda hos en spelutgivare.

Klart att utgivaren vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det är ju en ambition som också historiskt har kantats med konsumentovänliga praktiker, som nu delvis ger utslag i plattformsexklusivitet.

Men visst, till slut kommer Steam säkert sänka sin andel av förtjänsten. Men det är ju inte något som påverkar konsumenterna - alls.

Skrivet av oscar_p:

Är inte konkurrens bra?

Epic Games Launcher släpptes 2018 och Steam släpptes 2003, är det konstigt att Steam hunnit mogna under åren och på så sätt fått bra funktioner o.s.v. Är ingen expert, men har svårt att tro att Steam var fantastiskt bra när det släpptes. Det krävs tid för en programvara att utvecklas. Tycker personligen att det hade varit katastrof om Steam hade haft ensamt monopol på marknaden, konkurrens föder utveckling!

Jag ser inte detta som ett tecken på konkurrens som är del konsumenternas fördel. Utan snarare är ett konkurrensinslag lika konsumentovänligt - eller likgiltigt - som konkurrensen mellan film- och musikströmningstjänster. Där man konkurrerar med utbud och egentligen ingenting annat.

Just nu tycks Epic köpa utgivares uppmärksamhet och exklusivitet. Men resultatet blir bara en uppstyckad marknad som ser till att konsumenterna behöver vara registrerade på fler marknadsplatser och hantera sina inköp genom flera olika applikationer. Ingen som helst kundnytta.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Dålig jämförelse en mer korrekt vore att man köper en iPhone direkt från Apple.se istället för Elgiganten.se där Elgiganten tar 5%.
Kostar produkten samma föredrar jag i alla fall det alternativet där företaget bakom produkten får behålla mest.

Så i fall ett spel som säljs på samtliga plattformar hade du gått runt och jagat efter butiken som tar minst andel av förtjänsten?
I detta fallet råkar du veta vilken av de två som har bäst ekonomiska villkor för utgivaren, men om du inte redan visste det hade du verkligen brytt dig att göra den efterforskningen med den möda och insats det kräver av dig som konsument?

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Så i fall ett spel som säljs på samtliga plattformar hade du gått runt och jagat efter butiken som tar minst andel av förtjänsten?
I detta fallet råkar du veta vilken av de två som har bäst ekonomiska villkor för utgivaren, men om du inte redan visste det hade du verkligen brytt dig att göra den efterforskningen med den möda och insats det kräver av dig som konsument?

Jag har aldrig påstått att jag tar reda på sånt, men i de fall där jag vet så väger jag in den informationen i mitt beslut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag hoppas VERKLIGEN att detta stämmer. Jag har försökt spela spelet flera gånger på min xboxone X men det slutar alltid med att jag ledsnar på den usla frameraten. Inte kul å lagga fram i en så annars fin å välgjord värld. Sjukt långa laddningstider med, de borde kunna kapas en del på PC de också 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5600X - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Akuma85:

Jag hoppas VERKLIGEN att detta stämmer. Jag har försökt spela spelet flera gånger på min xboxone X men det slutar alltid med att jag ledsnar på den usla frameraten. Inte kul å lagga fram i en så annars fin å välgjord värld. Sjukt långa laddningstider med, de borde kunna kapas en del på PC de också 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa en extern SSD om du inte redan har spelet på det, bör hjälpa laddningstiderna. Men du stannar tyvärr på 30FPS även om det i vissa spel kan ge lite stabilare prestanda.

Edit ungefär en minut kortare laddningstid vid uppstart enligt denna video. https://www.youtube.com/watch?v=nRpQui0hpaU

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Är det helt enkelt inte lite konstigt om Rockstar släpper en av deras största titlar och inte säljer det på sin egen store som till GTA V?
Jag har inte läst grundryktet men är inte så svårt att kasta ur sig lite på ett forum och hoppas att alla ska tro på det.

Jag håller tummarna för RDR2 till PC och kommer köpa. Skulle gärna se det i en bundle med RDR1 också så man kan få hela historien.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Förlåt, men vad är det för jämförelse? Vi som slut konsumenter betalar ju samma pris på Steam som Epic Store. Hur mycket av kakan affären i fråga tar är ju helt ointressant for oss. Spelen bör finnas till alla "launchers" till likvärdigt pris, varför får vi inte välja vart vi köper spelen? Vill jag köpa jordnötter på ICA istället för Willys är detta självklart. Jag köper tex alla spel till PS4 på Webhallen istället för GameStop/Media Markt/PSN etc. Låsa spel till launchers är helt uppåt väggarna idiotiskt.

Ointressant för dig, men inte för den som gör spelet.
De procenten som skiljer ger en ganska stor skillnad för den som säljer produkten.

Vart du köper alla dina spel och vart du vill köpa dina spel struntar dom fullständigt i, för de får tillräckligt mycket mer betalt av Epic jämfört med Steam att de ändå går mer vinst på att sälja där, oavsett om du köper spelet eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha. Jag säger då det, vilket får mej att tänka tillbaka några år då en annan "shitstorm" härjade över att EA flyttade battlefield serien från steam till sin egna plattform origin och den plattform var ju givetvis livsfarlig att använda då den sökte igenom datorn. Jag har fortfarande inte hört någon som råkat illa ut för att använda sej av den launchern 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag chillar nog med att tro det ena eller det andra fören det är dags för köp, om det nu blir av till pc?

Precis som vanligt kommer jag vänta ett litet tag för att se om det har buggar osv som behöver fixas.
Under den tiden lär det komma fram om en vill ha deras launcher eller ej.

Nu vet jag att hålla koll efter det iaf, så tack alla för det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygman:

Hittills är hatet mot Epic baserat på falska uppgifter och ryktesspridning. Denna bild får anses vara lögn eftersom det kommer från någon/några Epic hatare. Det är inte svårt att lista ut deras agenda utifrån språket de använder.
Det finns en lång lista med "features" Steam vs Epic som länkats runtom på nätet där Steam framställs som överlägset. Problemet är bara att flera av de påstådda fördelarna är rena lögner.
Om Steam nu är så mycket bättre än Epic Games Store, behöver man då ljuga om dess fördelar?

Permalänk
Medlem

Vore underbart om tvåan är på G till PC, än bättre det är nära!

Håller tummarna för att ryktet stämmer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ointressant för dig, men inte för den som gör spelet.
De procenten som skiljer ger en ganska stor skillnad för den som säljer produkten.

Vart du köper alla dina spel och vart du vill köpa dina spel struntar dom fullständigt i, för de får tillräckligt mycket mer betalt av Epic jämfört med Steam att de ändå går mer vinst på att sälja där, oavsett om du köper spelet eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig påstått något annat, jag säger att det är fel väg att gå. Exklusivitet på samma plattform förblir idiotiskt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Måste ju ändå jämna ut sig, antar att lite mindre människor köper det om det kommer till Epic jämfört med Steam men den lägre Epic-avgiften gör att det blir plus minus noll?

Hade varit kul o se lite statistik på sånt här i framtiden, men det lär väl hållas under lås o bom.

Permalänk
Medlem

Och det blev ett "JämförelseKrig"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För oss som är lite out of the loop, vad är det som är så dåligt med epic games store/launcher ?

Vad jag kommer ihåg blev det samma shitstorm när man behövde skaffa steam tillsammans med HL2/counter-strike och när BF/CoD togs bort från steam?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Jag köpte RDR2 till PS4'an men den blir snabbt överhettad, så det blir ett köp till PC'n också så man kan spela färdigt spelet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Måste ju ändå jämna ut sig, antar att lite mindre människor köper det om det kommer till Epic jämfört med Steam men den lägre Epic-avgiften gör att det blir plus minus noll?

Hade varit kul o se lite statistik på sånt här i framtiden, men det lär väl hållas under lås o bom.

Jo, men Rockstar har säkert fått en liten bonus också om ryktet stämmer. RDR2 är ett spel många verkligen vill ha på PC så rädslan för Epic store kommer nog få backa undan. RDR2 skulle bli lite av en kbt-behandling så även om Epic går back något på den här dealen tjänar dom isf i längden misstänker jag. ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Insert loud screeching from mom's basement.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

blir väl o skaffa det på ps4an

Permalänk
Medlem

Fake news.

Permalänk
Medlem

Det roliga i hela denna tråden är ju faktiskt att det handlar mer om Steam vs Epic.
Jag säger så här. Kommer spelet till PC så köper jag det oavsett vilken plattform det landar på.
Steam gräver sin egen grav genom deras höga avgifter för spelstudiosarna.
Alla dessa speltillverkarna vill tjäna pengar. Och speciellt på stora AAA titlar så är ett par procent mer per spel i inkomst sjuka summor till tillverkaren. Tro tusan att de lanserar på Epic, det hade jag med gjort.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld skulle man få välja vart man köpte spelet men tyvärr är det företag som Epic som tycker det är suveränt att köpa exklusivitet och påstå att man gör det för spelarna också är ju en förolämpning på en ny nivå.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Delvis sant, men du behöver inte direkt ett ubisoft konto för att kunna spela på konsol, dom erbjuder dig att skaffa ett men det är upp till dig. Det jag tänkte på med konsol, xbox så skaffar du ditt konto hos microsoft har det inloggat och du kan köpa alla tillgängliga spel genom det i xbox store. behöver inte ubisoft eller ea konton eller liknande.

Playstation så har du också ditt enda konto och köper dina spel genom playstation store, där du har 1 konto som loggas in automatiskt även där. Men på datorn ska du ha en app för spelen på steam, en app till för origin spelen och ett för epic games store, ett för microsoft store...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Verkar vara falsk läcka:

https://twitter.com/Yan2295/status/1114701836525740032?s=09

Bra att höra i så fall.

Missförstå mig inte, hade varit kul med Super Mario Odyssey på PC,

MEN ABSOLUT INTE PÅ EPIC GAMES LAUNCHER!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

Hoppas detta stämmer. Ni som klagar: Vad gör Steam bättre än Epic?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt?

Kan lägga in den där bilden som jämför plattform. Men det lär nog gå över huvudet på flera här.

Förstår inte varför folk här är FÖR plattformsexklusiviteter.

Permalänk
Inaktiv

@sp4ceRock3r: hahahahha "progressiv och edgy" om man gillar annat än steam????? 😂😂😂😂🤣🤣🤣

folk är helt otroliga, hur hanterar man verkliga livet om jorden går under av en sån här grej 🤷‍♂️🤷‍♂️