Mycket långa slangar till extern kylare?

Permalänk
Avstängd

Mycket långa slangar till extern kylare?

Hi Guys!

Jag håller på med ett rack, en av burkarna som skall i där är ett 6U chassi som skall innehålla en dator för att visualisera CAD ritningar och annat. Den kommer att få vattenkylning, främst på GPU, Jag har till den byggt ett slags fristående piedestal som innehåller 2 st 480 dubbelslinga radiatorer, Kyltornet kommer jag att montera vid taket i rummet bredvid då jag behöver värme dit vintertid men ju vill ha bort värmen från rummet där racket står. Anledningen till att jag vill ha det vid taket är att det inte skall ta upp yta från golvet och en förutsättning för att jag skall få ha det där...

Racket i sig är ca 1160 mm högt, det bygger ca en meter upp till platsen där kyltornet skall stå, slangarna behöver vara ca 2,5 meter långa vardera (dvs en för tillopp och en för retur). Anslutningar på block och annat är 1/4" Annars är det väl inga särskilda begränsningar.

Hade tänkt använda industrislang med gummiarmering på de långa slangdelarna, denna slang blir närmsta standard, så troligen får den något större innerdiameter.

Pumpen kan placeras var som helst i racket eller i tornet (Tornet i sig är en liggande piedestal, jag tror någon thermaltake pryl till deras ATX tower eller någonting sådant, så det är inte någon egen tryckhöjd att tala om i detta, kanske max 20-25 cm i så fall.).

FRÅGA:

Kan jag använda en standardpump, tex:
https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=337...

Eller måste det till våldsammare grejer till detta?

Det är ingen extrem värmeavgång det handlar om så flödet behöver inte vara värre än i en vanlig speldator, jag är egentligen bara intresserad av att få vettiga arbetstemperaturer på CPU och GPU på just det kortet (sitter just nu väldigt simpla grejer på det, tror det var en AMD 8 core eller någonting sådant jag hade hemma då jag byggde den, men den sköter jobbet perfekt så den får vara kvar.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det blir denhär typen av slang (Har inte bestämt exakt innerdiamter ännu):
Exempel:
https://www.swedol.se/tryckluft-vattenslang-gummipg-1000964.h...

Racket sitter ungefär i mitten av tornet, just nu tänkte jag testköra det med ett EVGA GTX1080Ti kort från min speldator som skall få ett kopparblock från Watercool. Vet ej ännu vad det blir i framtiden, men det ger en uppfatting om värmeavgång till systemet från GPU tänkte jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Blir ju snyggare=mer fruvänligt om du kör på koppar/prisol rör istället, prisol rör är dom mjukare (glödgade) kopparrören du kan bocka för hand och finns som både rena koppar rör men även kromade (finns ju visserligen kromade "hårda" rör med).
Och prismässigt så kostar dom inte så mycket mer än den slang du tittat på men den kan ju gå att använda mellan kopparrör/datorn.
Dom mjuka rören är dock svåra att få 100% raka vid lite längre bitar så kan vara svårt att få lika snyggt som med hårda koppar rör.
Tex www.rinkabyrör.se är bra/snabbt/relativt billigt o handla från.

Tänk även på att den slang du tittat på och även andra "vanligare" slangar troligen inte kommer att gilla för kraftiga svängar utan att dom börjar vika sig dvs stoppar flöde och kan även bli total stopp.
Och även om dom i början när du dragit slangen ser ut att vika sig väldigt väldigt lite så kommer vikningen med tiden att bli större o större hur pass allvarligt det blir med tiden är svårt o veta men nåt att ha i åtanke.
Silikon slang är det bästa om du vill/behöver ha tajta svängar men finns även fjädrar att stoppa i slangar heller dra på utanför som förhindrar vikning men svårt att hitta och har ingen aning om priser.

Det viktigaste är nog pumpen.
Jag skulle säga att alla dator/akvarie pumpar är tryck pumpar och behöver därmed monteras längst ner heller i alla fall relativt långt ner i förhållandet till allt vatten för att ens fungera.
Det finns tryck och sug pumpar tryck gillar inte att suga o sug gillar inte att trycka men visst dom kan givetvis suga/trycka en del men det handlar då om betydligt mindre kapacitet än vad den är avsed för.

Kolla lite snabbt och tryck/sug höjd fanns ej med i spoec på den pumpen och vad jag minns inget jag sett på andra dator pumpar heller.
Så jag skulle mailat butiken/tillverkare o frågat om den klarar en tryck höjd av 1-1,5m som det verkar bli minst för dig.
Men mät ut hur stor höjd det handlar om så du vet.

Kan frugan tillåta att du sätter kylarna mitt på väggen istället då det givetvis kommer vara bättre för flöde tack vare mindre tryckhöjd men även kallare luft att kyla med?
Eller kanske nån/några decimeter ner från taket?
Kommer ju även att leda till en mer kännbar värme från kylarna ju lägre dom placeras, vid taket värmer dom ju bara upp den varmaste luften som kommer fortsätta vara uppe i taket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag hade också funderat på om tätningar i anslutningarna klarar trycket från ett par meter vatten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är ju en bra fråga det med!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Tack för svar alla!

Skall läsa allt riktigt i kväll, men för att svara på frågan om kopplingarna så tänkte jag använda industrikopplingar på ställen där de inte syns så mycket, vilket innebär att de delarna är specade för minst 8-10 bar arbetstryck.
Skall kolla anslutningarna till blocken också, men har inte beställt dem (kopplingarna) ännu.

Edit, Watercoolkylarna är byggda med riktiga koppar rör, de tål mer än väl trycket, sprängtryck är minst 21 bar på dem enligt tillverkaren, vilket indikerar att de tål i allafall 8-10 bar arbetstryck (kan kolla).

Tanken med slangen jag länkade var just att den inte skulle vecka sig... får fortsätta leta... Blir annan slang till interndragningen, skall kolla om det går att få tag på siliconslang till vettigt pris här.

Skulle vilja att kylaren går att flytta något vid behov, därav funderingen med slangarna, annars är ju koppar rör klart snyggast, blir kanske sådana i delar av systemet.

Är väl inte så noga med hur den sitter egentligen, mest att jag kommer åt att dammsuga under den smidigt, samt att den inte sitter typ mittpå väggen och blockerar ytan från väggskåp och annat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Silikonslang är inte helt vattentätt så det är mindre lämpligt. EPDM brukar vara standard för vattenbaserade kylsystem.

Snabbkopplingar av non-drip typ kan också vara vettigt.

Skickades från m.sweclockers.com