Permalänk
Medlem

Kopplar jag in fibern rätt?

Har kopplat enligt nedan bild, har även testat att koppla in routern direkt från "PLANET" till routern.

Får dock inte internet att fungera, på baksidan av "PLANET" dosan som jag gissar är någon sorts fiberkonverterare lyser det 3/4 lampor, de som lyser är "PWR", "TP" och "1000", den som inte lyser är fiberlampan.

Har ni några tankar? Har jag kopplat allt rätt?

Permalänk
Medlem

Tror du ska koppla in i 1an istället för TX1-uttaget, så är det på vår iallafall men vi har från Telia.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Tror du ska koppla in i 1an istället för TX1-uttaget, så är det på vår iallafall men vi har från Telia.

Hmm okej! Jag tolkar det som att 1,2,3,4 osv är uttag för att aktivera bredbandsuttagen jag har i lägenheten, se nedan bild:

Eller tolkar jag detta helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gingho:

Hmm okej! Jag tolkar det som att 1,2,3,4 osv är uttag för att aktivera bredbandsuttagen jag har i lägenheten, se nedan bild:

https://i.imgur.com/Cwljgrx.jpg

Eller tolkar jag detta helt fel?

Hmm, okej. Jag hade testat aktivera ett bredbandsuttag och köra därigenom, annars verkar ju TX1 rätt så som jag tolkar instruktionerna.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

@Gingho

1,2,3 & 4 är ett spridningsnät i din lägenhet. Dvs, det går då 4 kablar från varje uttag i medieskåpet till ett på olika platser i lägenheten.

TX1 är INKOMMANDE till lägenheten. Dvs i TX1 kopplar du "WAN-porten" på din router och restrerande LAN-uttag kopplar du till varje uttag märkt med 1,2,3 & 4. Detta är då för att få en kablerad förbindelse till mer punkter än bara vid medieskåpet.

Detta tillexempel för att koppla in en dator på tp-kabel istället för att tvingas köra på wifi. Det som är så schyst är ju just att du inte behöver dra en lång kabel igenom hela lägenheten. Du kopplar bara en kabel i medieskåpet till det uttaget som är närmast din dator, eller vad det nu är, som du vill köra på kabel istället för på wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Hmm, okej. Jag hade testat aktivera ett bredbandsuttag och köra därigenom, annars verkar ju TX1 rätt så som jag tolkar instruktionerna.

Skall testa det!

Skrivet av Misak Koim:

@Gingho

1,2,3 & 4 är ett spridningsnät i din lägenhet. Dvs, det går då 4 kablar från varje uttag i medieskåpet till ett på olika platser i lägenheten.

TX1 är INKOMMANDE till lägenheten. Dvs i TX1 kopplar du "WAN-porten" på din router och restrerande LAN-uttag kopplar du till varje uttag märkt med 1,2,3 & 4. Detta är då för att få en kablerad förbindelse till mer punkter än bara vid medieskåpet.

Detta tillexempel för att koppla in en dator på tp-kabel istället för att tvingas köra på wifi. Det som är så schyst är ju just att du inte behöver dra en lång kabel igenom hela lägenheten. Du kopplar bara en kabel i medieskåpet till det uttaget som är närmast din dator, eller vad det nu är, som du vill köra på kabel istället för på wifi.

Tack för utförligt svar.

Så TX1 > Router sedan kopplar jag från Router till uttagen märkt 1,2,3,4 osv för att aktivera bredbandsuttaget i väggen som jag sedan kan koppla in min dator till?

Permalänk
Medlem

Exakt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Exakt

Skickades från m.sweclockers.com

Tack

Något verkar vara knas med fiberkonverteraren dock, men då vet jag hur jag ska koppla när allt fungerar!

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat komma imot fiberpatchen när du pillade med nätverkskabeln vid konverter? Antar att fibern sitter med sfp i konvertern, har du kollat så att allt det sitter i ordentligt, och är det singlefiber eller är det ett par?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Du har inte råkat komma imot fiberpatchen när du pillade med nätverkskabeln vid konverter? Antar att fibern sitter med sfp i konvertern, har du kollat så att allt det sitter i ordentligt, och är det singlefiber eller är det ett par?

Jo, kom åt den tunna gula patchkabeln, var tvungen att flytta på denna för att komma åt konvertern.

Ingen aning om det är singlefiber eller par, har denna konverter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gingho:

Jo, kom åt den tunna gula patchkabeln, var tvungen att flytta på denna för att komma åt konvertern.

Ingen aning om det är singlefiber eller par, har denna konverter https://www.cablenet.co.uk/userfiles/images/products/GT805A.png

Tunna gula patchen, är det fibern ? Fbern är ömtålig och går av ganska lätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tunna gula patchen, är det fibern ? Fbern är ömtålig och går av ganska lätt.

Yes, tekniker var här idag och både den "vanliga" fiberkabeln och reservkabeln var av, åtgärdat nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gingho:

Yes, tekniker var här idag och både den "vanliga" fiberkabeln och reservkabeln var av, åtgärdat nu

Var det då den blåa som gick från TX1 till WAN som det var fel på? Har samma problem hemma och undrar om det löser sig ifall man byter ut den blåa kabeln.. Fick du betala något för teknikern eller stod leverantören för kostnaden? Mvh