Permalänk

Spillt vatten på bärbar dator

Som rubriken lyder var olyckan framme igår och jag spillde vatten på min bärbara dator. Näe det skedde stängde jag av den på direkten, vände den upp och ned (så att vattnet inte skulle nå moderkortet) och torkade med papper och handduk. Tyvärr var alla åtgärder förgäves och den är nu heldöd.

Det jag undrar är om någon har erfarenhet, eller vet, om hemförsäkring kan lösa detta? Datorn var väldigt dyr. Den inhandlades dock begagnat från en kille på blocket men jag har kvittot från butik.

Någon som har erfarenhet av liknande händelse och hu löste Ni det?

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Antar att du direkt tog ut batteri också. Öppna upp den så mycket du kan och försök torka, blåsa ur den. Det är annars lätt att någon droppe ligger kvar inne vid någon kontakt som med tiden orsakar kossosion och problem tex. Sedan hade jag typ satt ungnen på låg temp, kanske 50 grader, och lagt in den där och låtit den ligga ett par timmar iaf för att försöka torka ur den.

Har du "tur" är det vatten någonstans som orsakar kortslutning som gör att den inte startar.

Om det inte hjälper så kan du säkert få ut lite på hemförsäkring. Beroende på försäkring så täcks drulle mer elle rmindre, självrisk kan skilja och åldersavdrag kan vara olika stora.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Gällande din hemförsäkring så kan bara Bert Karlsson svara på den frågan alternativt ditt försäkringsbolag då vi inte har den blekaste om vad för försäkring du har. Vatten i sig brukar inte vara skadligt, Men, Låt datorn vara av, ta bort batteriet och om möjligt öppna upp datorn för att få allt vatten att dunsta.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Som ovan sade, har du drulle är det lättare att få till på försäkringen men ring och fråga. Att inte ringa är alltid ett nej.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Kan tyvärr inte avlägsna batteriet då det är integrerat i datorn.

Är medveten om att ni har noll på vilken hemförsäkring jag har. Min fråga var mer om någon varit med om något liknande hur hen löste det. Samt om det kan bli problem med att jag köpt den begagnat från blocket. Står en annan individs namn på kvittot från butik vilket jag tänker kanske kan försvåra saker och ting.

Tack för er svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Som rubriken lyder var olyckan framme igår och jag spillde vatten på min bärbara dator. Näe det skedde stängde jag av den på direkten, vände den upp och ned (så att vattnet inte skulle nå moderkortet) och torkade med papper och handduk. Tyvärr var alla åtgärder förgäves och den är nu heldöd.

Det jag undrar är om någon har erfarenhet, eller vet, om hemförsäkring kan lösa detta? Datorn var väldigt dyr. Den inhandlades dock begagnat från en kille på blocket men jag har kvittot från butik.

Någon som har erfarenhet av liknande händelse och hu löste Ni det?

Tack på förhand för svar!

Om detta hända igår så kan det vara så illa att inte allt vatten vart borta idag när du provade och den är död, man bör låta datorn torka ordentligt ett par dagar samt koppla ur batteri osv direkt så att det inte finns någon ström kvar in till komponenterna.

Gällande om ditt försäkringsbolag täcker detta kan nog endast dom svara på.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Är medveten om att ni har noll på vilken hemförsäkring jag har. Min fråga var mer om någon varit med om något liknande hur hen löste det. Samt om det kan bli problem med att jag köpt den begagnat från blocket. Står en annan individs namn på kvittot från butik vilket jag tänker kanske kan försvåra saker och ting.

Tack för er svar!

Du kan göra den klasiska om du inte redan gjort de.. Lägg datorn i tort ris..
De går åt en hel del..
Men om der en dyr dator kan de vara värt de.

Sedan försök inte starta den något mer innan de gått ett par dagar.. De gör bara mer skada då du inte kan avlägsna batteriet.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Batteriet går ALLTID att koppla bort, däremot kan du behöva lossa några skruvar för att lossa bottenplåten innan du kommer kontakten.

Här ser vi förresten skälet till att jag även på datorer med integrerade batterier skulle vilja se en fysisk brytare för batteriet på utsidan.