Permalänk
Rekordmedlem

Åtelsim vs Hyltesim

Jag planerade lite inför sommarens utflykter och kom på att jag skulle kunna behöva LITE mobildata kombinerat med BRA täckning och började leta runt efter kontantkort som skulle passa och hittade Åtelsim som använder Telias nät och jag antar att de har bra täckning iom att de kör via Telia
De erbjuder ett kontantkort som ger 500 MByte per månad i 12 månader för 149 kr vilket verkar intressant.
Tittade även på Hyltesim som har roaming inom Sverige så de kan köra i samtliga nät vilket ju ger dem absolut bäst täckning men de kostar mer och erbjuder mindre trafik så de blir klart dyrare.

Är det någon som använt någon av dem som operatör för "maskiner i bushen" och vet hur de funkar i praktiken ?
https://atelsim.se
https://www.hyltesim.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra t.ex Hallon?

Där får du 8GB surf i månaden och betalar 149kr / Månad.

Glöm det. Läste lite noggrannare nu. 149:- / År

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du verkligen ut till "buschen" så är det bästa att kolla på något som använder Net1:s nät? Det borde kunna leverera bättre täckning över hela Sverige än någon annan operatör. Däremot blir det ju inte billigt på något sätt, du måste ju ha en terminal som stödjer detta, och abonnemangen är inte heller lika konkurrenskraftiga. (Billigaste jag hittar är 6GB/månad för 79 kr/månad + 50 kr/månad routerhyra bundet till 12 månader = totalkostnad (79+50)*12 = 1548 kr, d.v.s. 10 ggr dyrare än ditt andra alternativ) Sen finns det ju satellit-telefoner också om du verkligen inte tycker om pengar.

Det perspektiv jag vill belysa alltså innan du börjar planera för hårt är att beroende på var i Sverige dina utflykter tar dig så kanske en "vanlig" mobiltelefon inte räcker.

Edit: Hittar även denna sida på Net1, kanske här finns något värt att överväga: https://www.net1.se/privat/obegransad-datamangd/fritid/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Ska du verkligen ut till "buschen" så är det bästa att kolla på något som använder Net1:s nät? Det borde kunna leverera bättre täckning över hela Sverige än någon annan operatör. Däremot blir det ju inte billigt på något sätt, du måste ju ha en terminal som stödjer detta, och abonnemangen är inte heller lika konkurrenskraftiga. (Billigaste jag hittar är 6GB/månad för 79 kr/månad + 50 kr/månad routerhyra bundet till 12 månader = totalkostnad (79+50)*12 = 1548 kr, d.v.s. 10 ggr dyrare än ditt andra alternativ) Sen finns det ju satellit-telefoner också om du verkligen inte tycker om pengar.

Det perspektiv jag vill belysa alltså innan du börjar planera för hårt är att beroende på var i Sverige dina utflykter tar dig så kanske en "vanlig" mobiltelefon inte räcker.

Edit: Hittar även denna sida på Net1, kanske här finns något värt att överväga: https://www.net1.se/privat/obegransad-datamangd/fritid/

Det finns gränser för hur intressant det är att få det att funka i förhållande till kostnaden och abonnemang är inget jag vill ha, hade det varit ett måste med täckning är satellit givet men det är inte på nått sätt intressant med en dyr lösning för då avstår jag hellre.
Net 1 ger nog en lite för komplicerad och dyr lösning för det skulle ju krävas att man använde nått mer än en vanlig ensam mobil eller surfplatta då de har annan teknik och frekvens än det som vanligen förekommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.