Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Nytt Grafikkort

Hallå

Det var ett tag sen jag var inne och skrev något, närmare bestämt 2014 då jag fick hjälp att bygga en dator.
Nu är det så att grafikkortet har pajat och jag letar nytt kort men man kan ju inte helt random välja ett nytt kort för det måste ju passa ihop med det övriga i burken så därför ber jag återigen om hjälp så här ser min burk ut:

ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
2TB WD Green Intellipower 64MB
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL) + 3
SilverStone Argon AR01
Fractal Design Arc Midi R2, Svart
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold,

Går det att bara införskaffa ett nytt grafikkort eller måste jag ersätta andra delar med för att få in kortet.
Jag tänker mig att kunna spela spel som tex Wow, civ 6, tropico 6 och warcraft 3 reforged.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2008

Bara byta ut till ett beggat 1060, sedan kör på.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av bernrell:

Hallå

Det var ett tag sen jag var inne och skrev något, närmare bestämt 2014 då jag fick hjälp att bygga en dator.
Nu är det så att grafikkortet har pajat och jag letar nytt kort men man kan ju inte helt random välja ett nytt kort för det måste ju passa ihop med det övriga i burken så därför ber jag återigen om hjälp så här ser min burk ut:

ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
2TB WD Green Intellipower 64MB
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL) + 3
SilverStone Argon AR01
Fractal Design Arc Midi R2, Svart
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold,

Går det att bara införskaffa ett nytt grafikkort eller måste jag ersätta andra delar med för att få in kortet.
Jag tänker mig att kunna spela spel som tex Wow, civ 6, tropico 6 och warcraft 3 reforged.

mvh

Det går bra att byta till i princip vilket kort som helst.

Vad som är bäst beror ju på vilken budget du tänkt - så blir svårt att rekommendera något särskilt .. Men ett prisvärt kort som finns just nu (nya) är Vega 56 som finns för kring 3000kr.

Nedan ser du prestandaindex med alla dagens grafikkort (ditt 280X är 25-30% långsammare än 290X som du finner längst ned i grafen):

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

@bernrell: Har du en budget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Sorry för sent svar.

Jag har en budget på max 2000 kr men jag funderar på hur mycket det är lönt och lägga. Delarna börjar ju bli till åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Hittade de här verkar som en riktigt bra deal, en 1060 för 1990kr.

https://www.inet.se/produkt/5410216/asus-geforce-gtx-1060-6gb...