Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

CAD på TV-skärm

Min far funderar på att köpa en TV att som extra skärm vid CAD-arbete samt förstås titta på TV. Håller en 32" full-HD TV för detaljrikedomen man vill kunna se när man CAD-ar?

Det finns ingen budget för två skärmar utan det måste bli en TV eller en datorskärm som extra skärm (han har en laptop) för allt han vill göra. Vilket är:
- Titta på TV via analog TV-antenn samt strömmande media (HDMI från dator)
- CAD:a med extra skärmen som skärm.

Några bra förslag på hur jag bäst angriper detta?

MVH

Patrick Arkley

Permalänk
Medlem

32 tums full HD är riktigt pixligt om du ska sitta halvnära och köra CAD på den. Låter inte som någon speciellt bra lösning!

Dessutom: 32 tums TV-apparater skulle jag säga generellt är rena budgetmodeller nuförtiden. Väldigt oklart vad man får för paneler och hur vettiga de är att koppla dator till. (input lag, färghantering mm mm) Inte optimalt.

Jag har svårt att hitta något vettigt alternativ dock, på rak arm...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om det är 32" så skulle jag rekommendera att köra på 2560x1440 upplösning om han vill använda den som datorskärm och CAD:a.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk

@Roger W: jag har inte heller hittat nån bra lösning. Han envisas också med att köra analog TV som är gratis i huset. Digital-TV har han tyvärr inte råd med.

Allt jag kommer på bli mediokra kompromisser.

Permalänk
Medlem

40-43 tums 4K TV möjligen? (en med fot som gör att TV:n hamnar så lågt som möjligt)
Om han har hyfsat bra syn kan det funka rakt av, annars får man nog experimentera med 125% skalning eller liknande.

Men det kräver ju nog att laptopen är modern med HDMI 2.0 för att kunna få en vettig bild. (ingen aning hur vanligt det är!)
Plus kräver lite utforskning för att hitta en bra TV till acceptabelt pris.
Och det blir ju rätt stort, så kräver lite planering och tillvänjning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: lutar nog mer åt en 27" Quad-HD skärm med ljudlimpa. Sen en USB-dongel för TV:n. Typ 4500 kr totalt.

Hittade dock en 32" Philips skärm med inbyggda högtalare (han är inte så kräsen). Dock bara 1920x1080 i max upplösning. Men typ 2700 kr komplett med dongeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknikpappan:

lutar nog mer åt en 27" Quad-HD skärm med ljudlimpa. Sen en USB-dongel för TV:n. Typ 4500 kr totalt.

Aha, finns det alltså "Analog antenn till USB" donglar? Hade jag ingen aning om

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Jag räknar med att det går att lösa typ så. Det finns väl USB-donglar för allt...;-)

Och efter lite googling så var det lite mer än en USB-dongle...
https://www.dustinhome.se/product/5010484820/hvr-1900-dvb-t-a...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Teknikpappan: Flikar också in en vettig 2560x1440-skärm på 32 tum med separat mottagare. Det är på många sätt lättare att finna en lämplig 32-tums datorskärm där du på något sätt får in TV-bilden, än att gå och leta efter en enkel 32-tums TV som är optimal för datorn.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekomendera 4k på en 27" skärm. Det blir extremt små pixlar och windows skalning är inte den bästa så det kan bli svårt att läsa text och så, och sen kanske inte CAD programmet skalar på samma sätt som windows. 2560x1440 är optimalt för 27". Möjligtvis FullHD om han inte ser så bra.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Teknikpappan: Flikar också in en vettig 2560x1440-skärm på 32 tum med separat mottagare. Det är på många sätt lättare att finna en lämplig 32-tums datorskärm där du på något sätt får in TV-bilden, än att gå och leta efter en enkel 32-tums TV som är optimal för datorn.

Jepp håller också med om att välja 32 tum före 27 tum för en 1440p skärm om den ska dubbla som TV på lite lagom avstånd...
Speciellt om farsans syn kanske inte är 100% . (27 tum 1440p på ca 110dpi tycker jag själv som 40plussare är på gränsen till småttigt)

Utbudet vältestade 32 tummare är nog dock mer begränsat än 27 tummare?

Ett annat frågetecken: hur mycket strul är det att få en riktigt bra bild om man ska mata en 1440p skärm med 720p eller 1080i eller vad man nu får från en TV-box? Har aldrig provat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Jag skulle inte rekomendera 4k på en 27" skärm. Det blir extremt små pixlar och windows skalning är inte den bästa så det kan bli svårt att läsa text och så, och sen kanske inte CAD programmet skalar på samma sätt som windows. 2560x1440 är optimalt för 27". Möjligtvis FullHD om han inte ser så bra.

Håller med i vad du säger, men tror teknikpappan inte menade 4k, utan tänkte just på en 2560x1440
QuadHD/Quadhigh/QHD/WQHD brukar betyda 2560x1440. (detta då den har fyra gånger mer pixlar än vanlig "icke-full" 720p HD)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Ett annat frågetecken: hur mycket strul är det att få en riktigt bra bild om man ska mata en 1440p skärm med 720p eller 1080i eller vad man nu får från en TV-box? Har aldrig provat.

Problemet med att få riktigt bra bild i det här fallet har nog inte så mycket med 720p eller 1440p att göra. Analog TV är prutt och ser för jäkligt ut hur man än skalar det.

Men vill man få ett hum om vad man kan vänta sig kör man lite SVT Play vilket är ungefär vad man får från digital-TV och SVT:s HD-sändningar. Kanske lite bättre än digitala SD-sändningen och kanske lite sämre än HD-sändning.

För analog TV, leta upp lite 240p- och 360p-klipp på Youtube för värsta respektive bästa exempel. Här kommer pixlarna på skärmen inte påverka något.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska skärmen vara så liten som 32" ? En 4k i 40-50 " klassen vore väl mest lämpligt, de är ju bra prissatta, men det där med analog tv ? bor han i nån lägenhet med ett gammalt kabeltvnät eller var kommer den signalen ifrån ?
Beroende på krav på tv så kanske det funkar med en playtjänst, själv har jag inte haft nån tv sedan analognätet stängdes ner utan bara använt monitorn och playrjänster och skulle man vilja ha bättre kvalitet än det är det ju ändå en box eller abonnemang av nån sort som gäller idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.