Fel däck på fel axel - bilköp

Permalänk
Medlem

Fel däck på fel axel - bilköp

Hej,

jag köpte nyligen en ny bil i början av året. Jag köpte den eftersom den var fin i övrigt och hade passerat alla protokoll som tillverkaren tagit fram, jag noterade att samtliga däck var relativt slitna men att de skulle vara OK att köra ett par månader till.

Efter ett par dagar så behövdes den lämnas in på verkstad och företaget godtog kostnaden. Samma dag som jag hämtar ut bilen så begär jag mig ner till Stockholm för jobb men efter ungefär halva vägen så får jag en däckexplosion på höger bakdäck. Bilen bogseras till närmsta auktoriserade verkstad där de hävdade att samtliga däck behöver bytas eftersom de var snedslitna samt att däcken hade olika dimensioner vilket var olagligt.

Såhär säger de:
Vänster fram - 215/50-17
Höger fram - 235/45-17

Vänster bak- 235/45-17
Höger bak - 215/50-17

De behövde göra en framvagnsinställning eftersom annars skulle jag riskera att snedslitna nästa däck som sätts på.

Jag köpte bilen i detta skick men noterade ej de felaktiga dimensionerna. Jag kontaktade företaget direkt innan jag införskaffade mig nya däck och de sade att de skulla återkomma måndagen därpå (hände på en fredag). Radiotystnad tills dess.

Måndag kommer och jag hör inte av dom, så jag ringer dem och begär att de åtminstone står för halva kostnaden pga fel däck på axlarna men de godtar inte detta. Jag går ner till 2 däck fortfarande nej och till sist ett däck varpå de ej godtar det.

Jag kontaktar ARN som har detta i loopen just nu. Inget beslut ännu. Min fråga är främst: sålde de bilen i olagligt skick och kan lagen om undersökningsplikt verkligen förutsätta att jag kollar upp detta som köpare?

Fel dimensioner
Permalänk
Inaktiv

Om de har sålt bilen med dessa däck monterade så var de också tvungna att informera om att bilen ej var i körbart skick. Har de inte gjort detta har de brutit mot konsumentköplagen.

"En bil ska också alltid säljas trafiksäker, om inte säljaren informerat tydligt om att den inte är det men då ska den i så fall också vara avställd."

https://www.hallakonsument.se/frageforum/r%C3%A4ttigheter-n%C...

EDIT: Hittar inte uttryckligen en text som säger vilka dimensioner som är tillåtna men såhär står det på bilprovningens hemsida

Citat:

"Följande gäller för däckmontage utan krav på registreringsbesiktning: Däck- och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

Dessutom får byte ske utan registreringsbesiktning om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck."

https://www.bilprovningen.se/kundservice/vanliga-fragor-och-s...

Permalänk
Medlem

Har de protokoll på att de inspekterat däcken så har de ju uppenbarligen fallerat på den punkten och du borde kunna argumentera för det.
Med tanke på konsekvenserna så verkar det väl rimligt med åtminstone två vettiga däck som kompensation?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det som hände är redan tillräckligt bra orsak för att de ska stå för alla reparationer.

Sen att du informerat om det gör det inte lättare för ÅF.

Precis som @anon12433 säger så måste bilen vara säker i trafiken, finns risk för att den stannar mitt på vägen eller däck exploderar så är den ju livsfarlig i trafiken.

Köpte själv en bil för några år sedan som slumpmässigt hamnade i limp-mode ( max 25km/h ) och då jag kör på motorväg 99% av tiden där det är under minsta tillåten hastighet så fick ÅF står för både felsökning, lånebil och reparation.

Permalänk
Medlem

Om du haft olika dimensioner på höger respektive vänster sida så bör det ha känts när du kört i form av att bilen drar åt ena hållet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tycker snarare det pekar åt 19" med den profilen. om det är 19" vi pratar om så diffar det 2,61% mellan 215/35 R19 vs 235/35 R19 = fullt lagligt. Sen är det inte korrekt att dom slarvat med att monterat rätt dim på samma axel.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Har du seperat vinter och sommar? Isåfall vid bytet lade nån däcken hur som helst. Tippar dom har kört tidigare med 235 däcken bak i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrev detta lite hastigt men här är utlåtandet från den verkstad som bytte däcken (obs. jag var väldigt off med dimensionerna)

https://imgur.com/wSb3Q9y

F.ö gick de igenom protokollen en månad innan företaget som jag köpte den ifrån. Jag antar att de bytt däck och därav mixat dimensionerna men enligt första svaret bör jag alltså kunna gå på Konsumentköplagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Om du haft olika dimensioner på höger respektive vänster sida så bör det ha känts när du kört i form av att bilen drar åt ena hållet.

Inte nämnvärt men jag kommer ihåg att det svajade till lite någon minut på motorvägen innan däcket exploderade

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om de har sålt bilen med dessa däck monterade så var de också tvungna att informera om att bilen ej var i körbart skick. Har de inte gjort detta har de brutit mot konsumentköplagen.

"En bil ska också alltid säljas trafiksäker, om inte säljaren informerat tydligt om att den inte är det men då ska den i så fall också vara avställd."

https://www.hallakonsument.se/frageforum/r%C3%A4ttigheter-n%C...

Tack så mycket för informationen!

Jag hänvisade till Transportstyrelsen i anmälan till ARN men skall även hänvisa till denna bit också 🙂

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag skulle tro att det blir svårt att få nya däck betalda, förutom goodwill då...
De har givetvis monterat däcken på fel axel och det räcker nog att erbjuda dig hjälp att skifta dem rätt. Förmodligen de två bredare på bakre axeln. Problemet löst!

Slarvigt kan man tycka

Men garanterat inte därför däcket small

Framvagnsinställning på en bil som rullat en bit är alltid vettigt när man skiftar till nya däck

Visa signatur
Permalänk

Vad gjordes på verkstaden? Hade de av däcken och kan ha satt tillbaka dem fel?

Skillnaden i omkrets på 235/45R17 och 215/50R17 är 0,8%, och båda är godkända på bilen, däremot inte med olika storlek på höger/vänster sida. Fram/bak hade inte varit några problem.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Vad gjordes på verkstaden? Hade de av däcken och kan ha satt tillbaka dem fel?

Skillnaden i omkrets på 235/45R17 och 215/50R17 är 0,8%, och båda är godkända på bilen, däremot inte med olika storlek på höger/vänster sida. Fram/bak hade inte varit några problem.

EGR-ventilen byttes. Givetvis om de satt på samma axel men detta problem uppdagades i samma veva som däckexplosionen.

På däckverkstaden bytte de alla däck eftersom ett exploderat och resterande snedslitna och att de därför bytte parvis dvs 4 däck totalt

Permalänk
Skrivet av adel9802:

EGR-ventilen byttes. Givetvis om de satt på samma axel men detta problem uppdagades i samma veva som däckexplosionen.

På däckverkstaden bytte de alla däck eftersom ett exploderat och resterande snedslitna och att de därför bytte parvis dvs 4 däck totalt

Då måste däcken suttit fel sedan köpet. Kan inte tänka mig att de plockas av för att byta EGR-ventil.

Att det sattes på 4 nya däck efter olyckan verkar vettigt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Om du inte har awd så spelar det inte så stor roll, kör de bredare däcken bak eller fram, det är inte ovanligt att folk gör bredare däck bak och att de har skiftat däcken och därför är de samma storlek på samma sida

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande " otur " då jag fick min Audi A8 levererad med Michelin`s PAX punkteringsfria däck . Tyvärr så är det ingen vettig däckfirma som kan laga dessa däck om jag skulle få punktering. Tydligen är dessa PAX däck bara släppt till några få modeller och de har en udda storlek .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk

@adel9802 du får nog redigera första inlägget, för dimensionerna där är inte vad det står på bilden du länkade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag skulle tro att det blir svårt att få nya däck förutom goodwill då...
De har givetvis monterat däcken på fel axel och det räcker nog att erbjuda dig hjälp att skifta dem rätt. Förmodligen de två bredare på bakre axeln. Problemet löst!

Slarvigt kan man tycka

Men garanterat inte därför däcket small

Framvagnsinställning på en bil som rullat en bit är alltid vettigt när man skiftar till nya däck

Givetvis, om fallet hade varit att jag uppdagat detta problem tidigare så hade jag skiftat dom själv.

Skrivet av Ralleballe:

Då måste däcken suttit fel sedan köpet. Kan inte tänka mig att de plockas av för att byta EGR-ventil.

Att det sattes på 4 nya däck efter olyckan verkar vettigt.

Då inväntar jag svar från ARN vad de beslutar.

Skrivet av Ralleballe:

@adel9802 du får nog redigera första inlägget, för dimensionerna där är inte vad det står på bilden du länkade.

Tack, justerade detta nu

Skrivet av nickhe:

Om du inte har awd så spelar det inte så stor roll, kör de bredare däcken bak eller fram, det är inte ovanligt att folk gör bredare däck bak och att de har skiftat däcken och därför är de samma storlek på samma sida

Jämförelsevis, skulle det innebära böter vid en flygande kontroll?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av adel9802:

Givetvis, om fallet hade varit att jag uppdagat detta problem tidigare så hade jag skiftat dom själv.

Då inväntar jag svar från ARN vad de beslutar.

Tack, justerade detta nu

Troligtvis inte, mer troligt för dåliga mönster men även det brukar man få två veckor på sig att fixa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av adel9802:

Inget bot vid flygande kontroll om du håller dig under 5% graden, så absolut inget olagligt med storleken. Dock att däcken va slitna när bilfirman sålde dem till dig är en annanf emma

så flytta dina bredare däck bak.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Inget bot vid flygande kontroll om du håller dig under 5% graden, så absolut inget olagligt med storleken. Dock att däcken va slitna när bilfirman sålde dem till dig är en annanf emma

så flytta dina bredare däck bak.

Dom bredare däcken finns ej längre. Däckverkstaden bytte alla däcken med nya 215/50 runtom.

Permalänk
Medlem

Att däckverkstaden vill att du byter alla fyra däcken behöver inte betyda att de andra tre var defekta utan lutar mer åt att de såg ett tillfälle att tjäna sig en hacka på en kund som inte visste något om däck. Inte helt ovanligt inom däckbranschen.
Att ett däck går sönder händer ibland och betyder inte nödvändigtvis att man gjort nåt fel på bilfirman. Däcket har knappast gått sönder pga däckskiftningen. Nu har man ju dock bevisligen gjort fel när man skiftat däcken så nån typ av goodwill borde finnas. Transportstyrelsen avråder från(inte olagligt) att framföra ett fordon med olika däckdimension på samma axel så bilfirman skulle inte lämnat ut bilen i detta skick.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som hänt och vad som är felaktigt så kan man inte bara gå till en verkstad och få det fixat och sedan förvänta sig att firman man köpt bilen hos ska stå för kostnaden. Reklamationen borde skett till firman där du köpte bilen, och de borde fått chansen att åtgärda problemet innan du la ut pengar på 4 nya däck. Därför tror jag att du har svårt att få igenom detta. De kommer hävda att de hade löst problemet åt dig om du vänt dig till dem. Dvs firman där du köpte bilen kunde mycket väl ha löst problemet genom att skaka fram en uppsättning bättre begagnade däck som varit ok. Nu har du lagt ut pengar på 4 nya däck och på så sätt höjt värdet på bilen. Inget som du kommer kunna få firman du köpte bilen att stå för. Jag lider med dig, Många bilfirmor är skunk och bedragare. Men tyvärr borde du slängt på ett reservhjul och reklamerat dit du köpt bilen från början.

Corrections
Permalänk
Medlem
Skrivet av adel9802:

Jag kontaktar ARN som har detta i loopen just nu. Inget beslut ännu.

Det tar lång tid att få svar från ARN.

Deras ambition är att svara inom 180 dagar efter det att alla relevanta handlingar inkommit från bägge parterna, men vid mer komplicerade ärenden kan handläggningstiden vara längre.

Jag själv anmälde ett företag till ARN i Januari och fick svar nu i Juli, så minst ett halvår får du nog räkna med att vänta.

Permalänk
Medlem

Påpekade du inte till försäljaren att däcken var slut när du köpte den ?
Om fallet är JA så godkände du billen i det skicket och försäljaren har ingen skyldighet att stå för kostnaden.. Att dom sen varit klantiga och satt fel dimension på fel axel borde du känt vid provkörningen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Oavsett vad som hänt och vad som är felaktigt så kan man inte bara gå till en verkstad och få det fixat och sedan förvänta sig att firman man köpt bilen hos ska stå för kostnaden. Reklamationen borde skett till firman där du köpte bilen, och de borde fått chansen att åtgärda problemet innan du la ut pengar på 4 nya däck. Därför tror jag att du har svårt att få igenom detta. De kommer hävda att de hade löst problemet åt dig om du vänt dig till dem. Dvs firman där du köpte bilen kunde mycket väl ha löst problemet genom att skaka fram en uppsättning bättre begagnade däck som varit ok. Nu har du lagt ut pengar på 4 nya däck och på så sätt höjt värdet på bilen. Inget som du kommer kunna få firman du köpte bilen att stå för. Jag lider med dig, Många bilfirmor är skunk och bedragare. Men tyvärr borde du slängt på ett reservhjul och reklamerat dit du köpt bilen från början.

Jag reklamerade direkt till bilfirman men de sade att ägaren ej jobbade den dagen och därför skulle de återkomma måndagen (detta hände fredagen innan), obs ingen begärd komp. för förlorad arbetsinkomst och obs att firman var 15 mil från verkstaden. De har erkänt i deras yttrande till ARN att detta var vad som sades.

I övrigt så begärde jag nya däck vid köpet men de sade att det skulle kosta ytterligare en stor kostnad som motsvarar vad dessa nya däck kostade, varpå jag köpte den och under helgen efter jobbet skiftat till ett par beg. däck jag har liggandes hemma.

Mitt bilköp var en nitlott över lag och detta ärende hos ARN är endast av principsak så hoppas de går på min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Påpekade du inte till försäljaren att däcken var slut när du köpte den ?
Om fallet är JA så godkände du billen i det skicket och försäljaren har ingen skyldighet att stå för kostnaden.. Att dom sen varit klantiga och satt fel dimension på fel axel borde du känt vid provkörningen tycker jag.

Inget jag kände, men känns ändå inte ok att sälja den så. Återstår att se vad arn tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av adel9802:

Inget jag kände, men känns ändå inte ok att sälja den så. Återstår att se vad arn tycker

DU kommer inte ha något att hämta hos ARN. Du köper en bil med slitna däck. Går in på en däckfirma och köper 4 NYA dyra däck, det är ditt eget val och aldrig något som bilfirman du köpt bilen hos kan tänkas stå för. Du skulle reklamerat till dem från början. Inte i efterhand.

Permalänk
Medlem

@adel9802: Har du själv bytt däck på bilen? Du köper bilen, byter själv 2 däck. Sedan går ett däck sönder. Verkstaden du lämnar in bilen påpekar felaktiga dim på bilen. Så frågan är ifall det inte är du som har klantat dig och nu försöker få bilfirman att stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

DU kommer inte ha något att hämta hos ARN. Du köper en bil med slitna däck. Går in på en däckfirma och köper 4 NYA dyra däck, det är ditt eget val och aldrig något som bilfirman du köpt bilen hos kan tänkas stå för. Du skulle reklamerat till dem från början. Inte i efterhand.

Jag köper en bil med slitna däck.

Hämtar bilen efter den varit på verkstad en vecka.

Jag åker direkt mot Stockholm.

Ett däck smäller på vägen ner.

Bärgas till Uppsala.

Däckfirman säger att ett däck exploderat, rekommenderar att vi byter parvis.

Jag ringer bilfirman för att reklamera.

Bilfirman säger: ringer tillbaka på måndag. Ägare ej här.

Jag godtar däckfirmans rekommendation. Byter alla däck.

Ringer bilfirman på måndag (detta var runt 12). Berättar. Frågar om de kan stå för 4. Nej. Frågar om 2 eftersom man alltid byter parvis. Nej.

ARN.

Dold text

Hänger du med eller är det fortfarande luddigt för dig? Återigen, vilka alternativ fanns när bilfirman var 15 mil bort och jag var på väg ner på jobb till sthlm? Bärga bilen 15 mil? det blir saftigt

Transportstyrelsen säger att "man ska ha samma typ av däck på alla hjul på en bil, och det ska vara samma dimension på samma axel på bilen"?

Skrivet av ToddTheOdd:

@adel9802: Har du själv bytt däck på bilen? Du köper bilen, byter själv 2 däck. Sedan går ett däck sönder. Verkstaden du lämnar in bilen påpekar felaktiga dim på bilen. Så frågan är ifall det inte är du som har klantat dig och nu försöker få bilfirman att stå för det.

Bilfirman har själv nämnt att de sålde bilen med olika dimensioner i anmälan. Hur får du det till att jag bytt 2 däck själv?