Ny dator 12kkr: håller den måttet?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få svar på sina frågor.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Behöver hjälp med detta!

Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få svar på sina frågor.

My bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban125:

Behöver hjälp med detta!

My bad!

Gör det enkelt för dig själv och skaffa ett MAX kort. Sen tomahawk eller A-Pro spelar nog ingen roll för dig skulle jag gissa på. Båda två är bra kort. Kika på expansion platser, utgångar osv och se vad du gillar bäst. Jag personligen har ett tomahawk (ej max) och är helnöjd när jag väl fick igång det.

Jag personligen hade rätt mycket problem att få mitt kort att fungera, var en hel del huvudvärk och turer till webhallen innan jag fick det att fungera. Såhär i efterhand hade jag hellre väntat på max kortet än bråkat med annat kort, särskilt då jag inte hade zen+ liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Hej igen,

Beslutsångesten...

Detta är bygget just nu. Men är det värt att köpa CPU kylare om jag inte kommer överklocka? Och av vad jag läst här så verkar kylaren som kommer med vara tillräcklig för spel som CS etc. Vill helst datorn ska låta så lite som möjligt. Borde jag investera de 800 i ett bättre grafikkort än RX5700 då det verkar som den kan låta lite.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban125:

Hej igen,

Beslutsångesten...

Detta är bygget just nu. Men är det värt att köpa CPU kylare om jag inte kommer överklocka? Och av vad jag läst här så verkar kylaren som kommer med vara tillräcklig för spel som CS etc. Vill helst datorn ska låta så lite som möjligt. Borde jag investera de 800 i ett bättre grafikkort än RX5700 då det verkar som den kan låta lite.

https://i.imgur.com/WAeWzaW.png

Tack på förhand!

Har ändrade lite i det efter vad jag vet och tycker:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 339 kr hos Webhallen)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (5 169 kr hos Komplett)
Chassi: NZXT H400 (749 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR MAX (1 290 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (899 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 299 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair RM750 750W (2019) (999 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Komplett)
Summa: 13 133 kr

CPU-kylare går det bra att lägga lite pengar på om du vill ha en tyst dator, även om du inte överklockar. Däremot är 800:- för kylaren du har valt där inte värt det (den presterar för dåligt för det priset). En dubbeltornig kylare passar för den prislappen, men de behövs bara om du tänker överklocka.
Ja, grafikkortet kan vara bra att lägga pengar på också om du vill tysta ner dator. Pulse-kortet har en bra kylare, GamersNexus har en bra recension som går igenom en hel del thermals/noise: GamersNexus: Sapphire RX 5700XT Pulse review
Chassit är bra gällande ventilationen, även om passformen, priset och utseende vägde in mer i mitt val av det.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Lista från Komponentkoll

CPU-kylare går det bra att lägga lite pengar på om du vill ha en tyst dator, även om du inte överklockar. Däremot är 800:- för kylaren du har valt där inte värt det (den presterar för dåligt för det priset). En dubbeltornig kylare passar för den prislappen, men de behövs bara om du tänker överklocka.
Ja, grafikkortet kan vara bra att lägga pengar på också om du vill tysta ner dator. Pulse-kortet har en bra kylare, GamersNexus har en bra recension som går igenom en hel del thermals/noise: GamersNexus: Sapphire RX 5700XT Pulse review
Chassit är bra gällande ventilationen, även om passformen, priset och utseende vägde in mer i mitt val av det.

Tack som fan för hjälpen!

Om man skulle köra med RX5700 Mech OC, hur mycket hade det låtit tror du? Förstår att det är svårt att svara på...

Kan nog bli din lista isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban125:

Tack som fan för hjälpen!

Om man skulle köra med RX5700 Mech OC, hur mycket hade det låtit tror du? Förstår att det är svårt att svara på...

Kan nog bli din lista isåfall.

Det är svårt att säga då jag inte hört dem. Hittar ingen bra recension på kortet heller. Släng in frågan på forumet under grafikkort/radeon är mitt bästa tips. Det jag hittade var kanske inte någon svar på din fråga, men en liten omröstning på vilket RX5700XT som föredras av de som röstar:
Sweclockers: Vilket RX5700XT väljer ni?
Rätt intressanta resultat imo

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Lista från Komponentkoll

Tittade runt lite och satte ihop ett nytt bygge.

Vad tycks om detta? Är det för overkill för att bara lira LOL, CS, WOW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban125:

Tittade runt lite och satte ihop ett nytt bygge.

Vad tycks om detta? Är det för overkill för att bara lira LOL, CS, WOW?

https://i.imgur.com/SILBdUk.png

Det ser bra ut, har bara två invändningar och det känns lite som nitpicking.
- P300-chassit är bra, men med två dyra fläktar till så tror jag att det är bättre att gå på ett dyrare chassi. Det finns rätt fina chassin ~1000:-
- Moderkortet är bra, men det finns egentligen ingen fördel jämfört med Mortar Max-kortet som är en hundring billigare och följer med 2st M.2-slots. mATX är en riktigt bra storlek för en stationär dator också, låt inte det hindra dig. Förslag på chassin: Fractal Design Node 804, H400, Fractal Design Meshify Mini C (Ja, FD gör bra chassin).

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Det ser bra ut, har bara två invändningar och det känns lite som nitpicking.
- P300-chassit är bra, men med två dyra fläktar till så tror jag att det är bättre att gå på ett dyrare chassi. Det finns rätt fina chassin ~1000:-
- Moderkortet är bra, men det finns egentligen ingen fördel jämfört med Mortar Max-kortet som är en hundring billigare och följer med 2st M.2-slots. mATX är en riktigt bra storlek för en stationär dator också, låt inte det hindra dig. Förslag på chassin: Fractal Design Node 804, H400, Fractal Design Meshify Mini C (Ja, FD gör bra chassin).

Ah okej, skulle du säga det är bättre att köra ett dyrare chassi utan extra fläktar än ett bra med extra fläktar??

Permalänk

så hade jag kört, alternativt köpa med cpu kylare om det behövs men jag tycker att stockkylaren duger! speciellt om du inte överklockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban125:

Ah okej, skulle du säga det är bättre att köra ett dyrare chassi utan extra fläktar än ett bra med extra fläktar??

Dyrare chassit kommer ofta med fler fläktar. De kan vara bättre så länge fläktarna är bra, just för att dyrare chassin kan inkludera annat (t.ex. ljudisolerande material på insidan av panelerna). Det är från chassi till chassi.
Vill du ha något tyst så fungerar P400S bra:
Komplett: Phanteks Eclipse P400S
Andra bra chassin under 1000:-

• NZXT H500

• Fractal Design Define C/S + Meshify C

• Corsair Carbide 275R