Permalänk
Medlem

Acer swift 1 vs swift 3

Hej!

Min sambo vill ha en laptop. Så tänkte köpa en. Hon ska ha den till för surf och lättare skolarbeten och att titta på video.

Jag fastna för swiften eftersom den var fläktlös och lätt. Men jag har inte ett dugg insatt i dessa typer av datorer. Så tänkte kolla om det finns något värde i att köpa swift 3 istället för 1?

Jag kanske använder laptoppen ibland och då kanske man vill spela något lättare spel. Typ darkest dungeon eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har Swift 1 i sign och den är helt fläktlös.
Swift 3 om jag inte missminner mig är lite kraftfullare och är inte fläktlös.

Det viktiga om du väljer att köpa Swift 1 är att ta en med 8GB ram då det inte är utbytbart då det är lött på moderkortet.
Sen att ta en med SSD disk då den är betydligt snabbare än emmc flashdiskarna.

På min Swift 1 kör jag förvisso Xubuntu 18.04 men kan spela Supertux kart samt Blood Frontier utan problem och det i 1920x1080 dock inte med full animering i Supertux kart.

Swift 3 är som sagt lite kraftfullare men är då inte fläktlös.

Jag är kanonnöjd med Swift 1 då jag ville ha en helt fläktlös maskin jag visste att jag fick göra avkall på prestanda för att få det helt tyst.
Detta är dock inget jag märker av och då kör jag Firefox med många tabbar och skriver en del i Libreoffice samt scriptar lite mm.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.