Ny ryzen 3600 och tomahawk max - hög temp i idle

Permalänk
Medlem

Ny ryzen 3600 och tomahawk max - hög temp i idle

Tjena, har precis installerat tomahawk max + ryzen 5 3600 + corsair vengance LPX 2*8

Uppdaterade bios, satt ramen på 3200mhz och suttit lite med datorn.

Nu hoppar fläkten upp och ner i varv konstant, HWMonitor visar på mellan 63-72 grader i idle...

hjälp.

Förtydligat rubrik /mod
Permalänk
Medlem

Låter som att kylaren inte sitter som den ska / för lite kylpasta

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Då känns det inte som att du har installerat kylaren rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kapisch:

Men hur mkt fel kan det bli? Kylpasta satt redan på kylaren som ingick, och de fyra skruvarna är ju inte ett mysterium att få dit? Eller hamnar de snett lätt?

Permalänk

@jalapen0: skruvade du dit skruvarna som ett x eller skruvade du båda skruvarna till vänster först.

Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

@trebrecks:

Wraith Stealth

Permalänk
Medlem

@trebrecks: yes, diagonalt och lite åt gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

@kapisch:

Men hur mkt fel kan det bli? Kylpasta satt redan på kylaren som ingick, och de fyra skruvarna är ju inte ett mysterium att få dit? Eller hamnar de snett lätt?

Nej det är ganska rakt på hur det ska sitta och rätt svårt att göra fel. Men se till så att de sitter som det ska ska en gång till. Prova ladda ner senaste chipset drivers och ändra energialternativ till Ryzen Balanced Power Plan

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@jalapen0:

Du har misslyckats med kylaren.
Min överklockade 3600 @ 4325 Mhz maxar ut på 76c under max last

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Har samma setup och tyckte faktiskt det var lite frustrerande att skruva dit den, dels hålla fast backplaten med ena handen eftersom den ramlar av när du tar bort dom där klamrarna som sitter på först, sen skruva försiktigt med andra handen bara nån millimeter åt gången i ett X pattern, för det var ofta när en skruv gått i så hoppa den upp igen när jag skruva nästa.

Permalänk
Medlem

@hakd:

Har skruvat av och på fläkten. nu när jag satte igång datorn så ligger temperaturen på 54-55, fläkten i ett och hoppar inte på och av som tidigare. Tycker dock fortfarande att detta låter högt?

Permalänk
Medlem

@Jackss:

gjorde om processen och problemet verkar kvarstå. Temperaturen ligger stadigt på 55, sen hoppar den upp till 65, fläkten drar på, och sen tillbaka ner.

Permalänk
Medlem

cpu hastigheten ligger på 4ghz. kan det ha med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Vad har du för vcore i bios?

Permalänk

Tänkte samma, vad får du i BIOS?

Permalänk
Medlem

@elixyr:

1.436, 1.434

Permalänk
Medlem

@eisaapeittää:

där säger tempen iofs 39C

men fläkten studsar ju upp och ner efter vad som står i hw monitor

Permalänk

Är alla drivrutiner installerade? Inte för att det kan vara den mest troligaste orsaken, dum fråga btw, men man vet aldrig

Permalänk
Skrivet av jalapen0:

@eisaapeittää:

där säger tempen iofs 39C

men fläkten studsar ju upp och ner efter vad som står i hw monitor

Ändra fläktkurvan i bios! Satte du fläkten i rätt header? Cpu_fan1 eller liknande..

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem

@gylldevik:

ja, jo, men det är väll helt sjukt att tempen ligger 55+ i idle? Det är ju någonting som är fel annat än standard kurvan i bios

Permalänk

Prova att stänga av Cool n' Quiet om det är på i BIOS.

Permalänk
Medlem

Har du PBO på? Installerade precis min 3700X, och märker att den clockar till 4.3GHz och ~1.4v i idle, med temps runt 50-55 på min Dark Rock Slim. Misstänker att det kan vara PBO som spökar, ska leka runt lite. Återkommer!

Edit: PBO av/på gjorde ingen skillnad. Testa att byta power plan från Ryzen Balanced till Power Saver, min 3700X gick ner i 2.2GHz idle, och boostade upp till 4.2GHz på alla cores i Prime95. Finns säkert en bättre lösning, men tills vidare om det gör dig obekväm med hög idle clock/temp/volt så funkar det

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Chilkey ND75, MMD Vivian V2 53g | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Hitscan Hyperlight | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem

@Aeosoth: Tack för info! Ja, ändra powerplan funkar bättre, men får fortfarande tokiga temperaturer och en fläkt som hoppar på och av. Det verkar tyvärr vara så att stock-coolern är kass (baserat på flertalet andra som har problem). Det blir till att köpa en 212 på inet imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

@Aeosoth: Tack för info! Ja, ändra powerplan funkar bättre, men får fortfarande tokiga temperaturer och en fläkt som hoppar på och av. Det verkar tyvärr vara så att stock-coolern är kass (baserat på flertalet andra som har problem). Det blir till att köpa en 212 på inet imorgon.

Ah, såpass? Jag har som sagt en Dark Rock Slim (ungefär samma prestandaklass som 212) och har ca 50-55 grader i idle och har sett en peak på ca 80-ish i full belastning på alla cores/threads. Verkar som att Zen2 tar i rejält med volten av någon anledning, inte hittat vad det är som spökar än

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Chilkey ND75, MMD Vivian V2 53g | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Hitscan Hyperlight | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Skrivet av jalapen0:

Kör ryzen balanced och 80% minimum, sen sätter du en fläktkurva i bios, minst 50% 30-65c och sen kan du bygga vidare på kurvan därifrån, vid 72-74c klockar 3000serien ner så att ha ganska högt från 70c är att föredra.
Med senaste agesa abba så ska temp i idle bli mkt bättre iom att cpun inte maxar på vid små laster tex Youtube, webbsidor,bakgrundsprogram mm,det är det som gör att tempen går upp och ner hela tiden, och även med en bred första kurva så kommer dina temps att hoppa, oftast mellan 3 olika värden, men fläkten ska inte varva upp i idle eller lättare laster iom den breda första kurvan, gör den det så får du höja den med mer än 50%.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Skrivet av jalapen0:

@gylldevik:

ja, jo, men det är väll helt sjukt att tempen ligger 55+ i idle? Det är ju någonting som är fel annat än standard kurvan i bios

När första ryzen serien kom ut så hade windows bekymmer med att läsa av sensorerna rätt, och tempen vart 20c högre än om man checkade i bios. Läste jag rätt tidigare i tråden så är de i princip så du kunnat utläsa tempsen på din?

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

@hakd:

Har skruvat av och på fläkten. nu när jag satte igång datorn så ligger temperaturen på 54-55, fläkten i ett och hoppar inte på och av som tidigare. Tycker dock fortfarande att detta låter högt?

Ta en titt i bios, hur ser din fläktkurva ut ?
Min är 75% till 60c sen ganska snabbt upp till 100% på 75c.

På detta sättet är den tyst och fin vid surf men kyler maximalt vid spel och liknande.
Observera att jag har överklockat och att du bör sätta en lägre % på fläktarna vid vila.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har en Ryzen 3600, Cooler Master 212 Black Edition, 16GB RAM 3466MHz, med Asus TUF gaming x570 plus. Har inte direkt pillat på överklockning eller rättare sagt började pilla och allt sket sig.

Enda jag har ändra på är slagit på OCtuner samt satt 39,5 som multiplier. PBO påslaget med allt på Auto.

I vila med core clock 3950MHz, Min: 31, 8 Snitt:37 grader
Full belastning core clock 3950MHz (Aida64), Cirka 72-74 grader i snitt. Max 79,5 grader
Off topic: Hur får jag den att boosta över 3950 MHz?

Jag kan starkt rekommendera CM 212 BE som fungerar kanon i denna set-up sett till pris prestanda. Kylpasta är en gammal Artic MX-2 som legat i lådan i mer än 5 år.

Permalänk
Avstängd

Jag kör som sagt stock kylaren till min 3600 och i bios ligger den på typ 32c idle i windows 35-40c. Och kör den lägsta fläkt hastigheten den verkar kunna vara på i idle vilket är ca 1400rpm. Det jag tänker är om du körde din processor om den inte var dit satt riktigt kanske kylpastan som är förapliserad tagit stryk och behövs bytas?

Permalänk

Undvik HWMonitor då mjukvaran visar felaktiga värden. Använd istället HWInfo och gå efter CPU (Tctl/Tdie)-siffrorna.