Permalänk
Medlem

Runt internet-uttag ??

Har nyss bytt till bredband 2 från com hem. Jag har inget vanligt bredbandsuttag utan ett runt uttag som går till min com hem box. Se bild.

Bredband 2 är aktiverat men jag får ingen box av dom. Finns det routrar att köpa för detta uttaget ? Dom jag har kollat på har endast uttag för vanlig nätverkskabel. Vad kallas uttaget ens ?

http://www.bilddump.se/bilder/20191024094021-94.191.148.11.jp...

Den runda kabeln vid com hem går rakt in i com hem boxen just nu.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har nyss bytt till bredband 2 från com hem. Jag har inget vanligt bredbandsuttag utan ett runt uttag som går till min com hem box. Se bild.

Bredband 2 är aktiverat men jag får ingen box av dom. Finns det routrar att köpa för detta uttaget ? Dom jag har kollat på har endast uttag för vanlig nätverkskabel. Vad kallas uppkopplingen ens ?

Det är för Coaxialkabel.

Är inte Bredband2 bara om man har fiber? Har du fiber indraget i lägenheten?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det var inte länge sedan det fanns en tråd om detta, om jag inte missminner mig.

Här är en tidigare från Sweclockers med samma frågeställning

Såhär förklarar ComHem uttagen

Vägguttag med tre hål: Om du har ett Com Hem-uttag med tre hål kan du teckna samtliga av våra tjänster - TV, Bredband och Fast telefoni.

Du måste alltså teckna ett abonnemang med Comhem för att få en router där du kan använda det uttaget. Min far har precis likadant uttag men han har även ett uttag för Fiber i sin hall. Han använder dock "Data-uttaget" från Comhem med deras router och kör en nätverkskabel från denna till tv-boxen/android-boxen.

Permalänk
Medlem

Som Lodisen skriver är det där Coaxial-kabel. Du bör ha ett annat uttag (vanligt RJ45) någonstans i lägenheten för den kabeln lär ju endast gå till ComHem. Annars så ska du få utrustning av Bredband2 men vad jag känner till har inte dem Coaxial-anslutningar.

Har du inget vanligt uttag i lägenheten så kanske det inte är uppdraget / installerat. Jag har varit med om det tidigare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Det är för Coaxialkabel.

Från bredbandsval.se:
"Bredband via kabel-tv-nätet (även kallat bredband via koax eller fiberkoax) är vanligt förekommande i Sverige. Företaget Com Hem står idag för den absoluta majoriteten av dessa abonnemang med sitt utbredda nätverk i Sverige. Com Hem levererar förutom bredband också digital TV, analog TV och IP-telefoni via kabel-TV-näten. Exempel på andra operatörer som levererar bredband via kabel-tv-nätet är också Telenor, Köpings Kabel-TV, Olofströms Kabel-TV, Teleserivce, Bredband2 och Bahnhof."

Även Tele2 verkar leverera i comhems koax https://www.tele2.se/foretag/support/uppkoppling/bredband/fib...

TS: Fungerar inte din comhem-box? är ju comhem som äger själva kabel-TV nätet, och brukar ingå en del fria kanaler och annat när man bor i comhem-lägenhet, även om man inte har comhem-abonemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som Lodisen skriver är det där Coaxial-kabel. Du bör ha ett annat uttag (vanligt RJ45) någonstans i lägenheten för den kabeln lär ju endast gå till ComHem. Annars så ska du få utrustning av Bredband2 men vad jag känner till har inte dem Coaxial-anslutningar.

Har du inget vanligt uttag i lägenheten så kanske det inte är uppdraget / installerat. Jag har varit med om det tidigare.

Som @Sh4d0wfi3nd säger så kan det vara så att det finns fiber indraget till kåken men inte draget upp till lägenheten.
Misstänker att det är hyresvärden som måste ombesörja installationen av fibern.

För egen del har jag fiber direkt in i hallen, som sedan går till en fiberconverter vidare till RJ-45 som är dragna i lägenheten.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Bredband 2 är aktiverat men jag får ingen box av dom. Finns det routrar att köpa för detta uttaget ? Dom jag har kollat på har endast uttag för vanlig nätverkskabel. Vad kallas uppkopplingen ens ?

Ah, de berömda "tre hål i väggen".
Du får Internet via kabel-TV nätverket, och behöver därför någon form av kabelmodem för att koppla in dig. Det är en koax-kabel som används för anslutning mellan kabelmodemet och vägguttaget.
Com Hem använder den här lösningen på många håll - naturligt eftersom de började som kabel-TV leverantör och därför redan hade utrustning och nät installerat i många hus, men jag har ingen aning om hur/om Bredband2 stöder den typen av uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är för Coaxialkabel.

Tack för alla svar.

Vad menas med fiber egentligen? Ursäkta min okunnighet .

Föreningen är kopplade till bredband 2 så jag får bredband gratis av dom. Det är dom tre uttagen jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det var inte länge sedan det fanns en tråd om detta, om jag inte missminner mig.

Här är en tidigare från Sweclockers med samma frågeställning

Såhär förklarar ComHem uttagen

Vägguttag med tre hål: Om du har ett Com Hem-uttag med tre hål kan du teckna samtliga av våra tjänster - TV, Bredband och Fast telefoni.

Du måste alltså teckna ett abonnemang med Comhem för att få en router där du kan använda det uttaget. Min far har precis likadant uttag men han har även ett uttag för Fiber i sin hall. Han använder dock "Data-uttaget" från Comhem med deras router och kör en nätverkskabel från denna till tv-boxen/android-boxen.

Hur ska jag då gå till väga ? För jag har inte sagt upp com hem ännu förrän jag fått bredband 2 att funka. Så nu är det com hem via uttaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ah, de berömda "tre hål i väggen".
Du får Internet via kabel-TV nätverket, och behöver därför någon form av kabelmodem för att koppla in dig. Det är en koax-kabel som används för anslutning mellan kabelmodemet och vägguttaget.
Com Hem använder den här lösningen på många håll - naturligt eftersom de började som kabel-TV leverantör och därför redan hade utrustning och nät installerat i många hus, men jag har ingen aning om hur/om Bredband2 stöder den typen av uppkoppling.

På något sätt borde dom göra då föreningen är kopplade till bredband 2. Jag pratade med någon på föreningen men hon hade ingen aning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Tack för alla svar.

Vad menas med fiber egentligen? Ursäkta min okunnighet .

Föreningen är kopplade till bredband 2 så jag får bredband gratis av dom. Det är dom tre uttagen jag har.

Då måste du ringa till Bredband2 och fråga efter ett modem. 0770-811 000

Koaxialkabel = Kopparkabel, relativt slött jämfört med fiber. I Dagsläget är bästa uppkopplingen 1200/100 Mbit/s man kan få via denna typen.
Fiber = Fiberkabel som stödjer i princip oändliga hastigheter. Kan köra 100 000 Mbit/s båda hållen genom fiber i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk

Föreningen kan inte teckna gruppavtal utan att ha dragit upp fiber till lägenheterna.. Det vore riktigt dumt.
Kolla i garderober och dyl efter någon fiberfördelare (googla om du inte vet hur de ser ut).
Om du inte hittar bör det finns någon service/teknikansvarig i föreningen som kan hjälpa dig med din fråga.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

När man pratar om bredband via fiber till en lägenhet, pratar man oftast egentligen om en vanlig ethernetkabel som kommer in i lägenheten till ett nätverksuttag (det kan vara så som @Lodisen och @cyklonen har det också, men inte lika vanligt tror jag). Själva fiberuppkoppling är antagligen i undercentralen, kopplad till en fiberkonverter och sedan till en switch som samtliga lägenheter är anslutna till.

Så leta efter ett vanligt nätverksuttag. Om det inte finns kanske det inte är indraget i just din lägenhet, till exempel pga. den förra ägaren inte var intresserad av att få det indraget. Prata med någon av dina grannar eller någon i styrelsen om hur de kopplat in bredbandet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

När man pratar om bredband via fiber till en lägenhet, pratar man oftast egentligen om en vanlig ethernetkabel som kommer in i lägenheten till ett nätverksuttag. Så leta efter ett sådant. Om det inte finns kanske det inte är indraget i just din lägenhet, till exempel pga. den förra ägaren inte var intresserad av att få det indraget.

Själva fiberuppkoppling är antagligen i undercentralen, kopplade till en fiberkonverter och sedan till en switch som samtliga lägenheter är anslutna till.

Nja, fiber direkt in i lägenheten är också ganska vanligt. Så har jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, fiber direkt in i lägenheten är också ganska vanligt. Så har jag.

Jag korrigerade mitt inlägg en smula

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hur ska jag då gå till väga ? För jag har inte sagt upp com hem ännu förrän jag fått bredband 2 att funka. Så nu är det com hem via uttaget.

Jag skulle som tidigare nämnt kika efter ett nätverksuttag i lägenheten. Ofta sitter det i hallen i de fall jag har upptäckt dem. I övrigt skulle jag ringa Bredband2 och höra efter tips från dem, alternativt någon som har hand om fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag skulle som tidigare nämnt kika efter ett nätverksuttag i lägenheten. Ofta sitter det i hallen i de fall jag har upptäckt dem. I övrigt skulle jag ringa Bredband2 och höra efter tips från dem, alternativt någon som har hand om fastigheten.

Ok. Jag tror inte det finns fler uttag men får kolla senare när jag kommer hem. Tack för alla svar.

Visa signatur