Permalänk
Medlem

Rate my build

Ska köpa ny dator. Detta tänker jag på hittills.https://komponentkoll.se/bygg/QghxV/
Behöver tips på alternativa komponenter eller om den ser bra ut som den är.
Väntar på Black Friday för rabatter, men komponenterna som ligger i är ungefär prisklassen jag jobbar med.

Ska användas till spel.

Permalänk
Inaktiv

Nästan samma som jag har fast jag har gått på ett dyrare moderbord och större nätagg.
Sedan så har jag skippat gamla hårddiskar, kör med flera SSD istället, datorn blir betydligt tystare och snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fazoki:

Ska köpa ny dator. Detta tänker jag på hittills.https://komponentkoll.se/bygg/QghxV/
Behöver tips på alternativa komponenter eller om den ser bra ut som den är.
Väntar på Black Friday för rabatter, men komponenterna som ligger i är ungefär prisklassen jag jobbar med.

Skitdumt att lägga pengar på en dyr kylare till en cpu som inte går att klocka. Du kan lika gärna lägga dom pengarna på en bättre processor, typ Ryzen 7 3700X.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skitdumt att lägga pengar på en dyr kylare till en cpu som inte går att klocka. Du kan lika gärna lägga dom pengarna på en bättre processor, typ Ryzen 7 3700X.

Vadå klocka, jag kör min 2700x i 4200 Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skitdumt att lägga pengar på en dyr kylare till en cpu som inte går att klocka. Du kan lika gärna lägga dom pengarna på en bättre processor, typ Ryzen 7 3700X.

2700x håller väl bättre klockhastigheter vid lägre temp? H60 är väl inte en jättebra kylare däremot.

Sedan kan du ju faktiskt klocka manuellt också om du inte vill köra typ PBO.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Kan vara bra att nämna vad den ska användas till, men jag antar att spela på?

Byt till en CPU ur 3000-serien, Ryzen 3600 är svårslagen, 3700X om du spar in lite på förslagen nedan. Du får ett 5700XT för ungefär samma pengar som det 5700 du har valt, ta ett sådant istället. Ta ett par 3200MHz minnen istället, samma pris. AIOn du har valt är ganska klen sett till priset, skulle ha gått på en billigare/bättre AIO av något annat fabrikat eller allra helst en bra luftkylare om du inte måste ha AIO.
En 1TB 970 Evo är onödigt dyr. En sådan ska du enbart köpa om du har råd med värstingkomponenter i övrigt, välj en billigare SSD. Moderkortet du har valt har erkänt dålig VRM. Gå på en MAX modell av MSI istället t.ex.

Skärmen är enligt mig väldigt lågupplöst, välj en 1440p skärm istället, de går att få för ungefär samma pengar.

Permalänk
Medlem

- 3600 istället för en 2700x
- Försök hitta en bättre kylare. Vill du ha en AIO så ta minst en 240mm
- Som sagt, du kan säkert hitta en 5700xt till samma pris.
- Ta 3200Mhz minnen minst, helst 3600Mhz för bättre hastighet.

Permalänk

Gjorde ett bygge baserat på ovan feedback. Dyrare skärm, annars samma pris på komponenterna dock inkluderar jag lagring i priset vilket din länk inte gjorde.

Lite dyrare, men bättre

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU
Intel i7 6700K @4.2GHz GPU MSI Radeon RX 5700 XT 8GB EVOKE OC
MB
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Storage
Samsung 850 Evo 250GB & Kingston 480GB + 4TB EXT HDD + 750GB INT
Screens
Acer 27" IPS XF270HUA @144Hz @1440 | AOC 23" 1080p @144Hz

Permalänk
Inaktiv

Helt ok gaming build

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AIOn du har valt är ganska klen sett till priset, skulle ha gått på en billigare/bättre AIO av något annat fabrikat eller allra helst en bra luftkylare om du inte måste ha AIO.

Vilken luftkylare hade du rekommenderat?
Har ändrat bygget till det här https://komponentkoll.se/bygg/gJqTk/
och bump