Permalänk
Medlem

Vet ej om Gpu är igång?

Hej allihopa !

Jag tänkte fråga Er innan jag lämnar in datorn på service.

Dator typ : Thosiba Satelite P850-SD32

Intel (R) Core (TM) i7-3630QM CPU@ 2,40Ghz
Installerat minne 6 GB

Datorn har två st grafikkort:

Intel (R) HD Graphics 4000
Nvidia GeForce GT 630M

Windows 8.1 64

Anledningen är att jag vill lämna in i service att, jag märkte att dator pallar inte lika mycket som för. ( köpte många år sen 7-8)
Används till music program. Samt att jag upptäcker små gröna prickar på bilder.
En sak till, ser inte gpu i fönstret prestanda ( bifogar en bild ) Ska inte alla dator ha det ?

Det blir en ny dator, men vill inte slänga bärbara datorn heller.
Den kanske fungerar som den ska, men det känns inte så

Tacksam för tips och råd!
https://drive.google.com/file/d/1IqirajqVYhnnOBSkBGTsZ1kKsvke...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva installera drivrutiner från Toshiba's hemsida eller nvidia.

Att den inte orkar med riktigt kan såklart bero på att installationen är gammal, att cpu'n inte hänger med i dagens program och/eller att den är proppad med damm

Permalänk
Medlem

@tcntad: Tack , ska testa det! Damm kan oxå vara, ska se om jag lämnar in eller försöker damma av själv

Tak för dit svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle försöka skruva isär den själv en bit och leta guider/manualer på nätet först. Det löser kanske inte hela grejen men du kommer en bit på vägen.

Skulle även ta bort kylfläns/fläkt och byta kylpasta.

Permalänk
Medlem

Just de gröna prickarna låter som typiskt tecken på att grafikkortet blivit defekt.

Du kan tvinga Windows att använda Nvidia-grafiken genom att högerklicka på ikonen och välja Nvidia, annars används Nvidia-grafiken bara till spel och annat som är mer krävande. Till vanlig webbsurf och sånt används Intel-grafiken.

Mig veterligen är det bara Windows 10 som numera visar GPU-fliken i Aktivitetshanteraren, äldre Windows fick inte stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Just de gröna prickarna låter som typiskt tecken på att grafikkortet blivit defekt.

Du kan tvinga Windows att använda Nvidia-grafiken genom att högerklicka på ikonen och välja Nvidia, annars används Nvidia-grafiken bara till spel och annat som är mer krävande. Till vanlig webbsurf och sånt används Intel-grafiken.

Mig veterligen är det bara Windows 10 som numera visar GPU-fliken i Aktivitetshanteraren, äldre Windows fick inte stöd för det.

Är rätt mycket vanliga program som inte ens kan tvingas att använda Nvidia grafiken, tex för webbläsare så kan Chrome tvingas använda Nvidia, men normalt användes Intel, för Firefox går det inte tvinga alls vad jag vet.

UWP program använder oftast Nvidia default, förutom spel som normalt kör Nvidia, dock även på spel kan man ibland behöva "säga till spelet" att Nvidia ska användas i fortsättningen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@tcntad: Tack ! Jag ska testa det! Ska försöka hitta tid, det känns som att det kommer att ta tid och kräver tålamod. Jag tror oxå att den är proppad med damm och att det kan ställa till med problem. Fläkten låter lite mer än annars, lite så som tuk tuk tuk

Permalänk
Medlem

@dunis90: Så tänker jag oxå, går det att byta den tror du?
Jag uppdaterade Windows till 10 Home, för jag tror oxå så som du skrev om Gpu. Men den visar fortfarande ingenting.
Spel har jag inte på dator. Men jag har testat med Iray rendering som använder Gpu, och det står 0.

Min Gpu har semester någonstans

Tack

Permalänk
Medlem

@dunis90: God Jul och tack.

Du hade rätt, GPU mätaren dök upp efter W10 installeringen, inte på en gång men efter några uppdateringar.

Datorn var inte dammig .
Den fick 8 Ram till och jag byte ssd från den mekaniska.

Mycket snabbare. Gröna prickar kvar, Gpu n fungerar.

Jag gör inget mer med den, då man kan ändå inte byta grafikkort till ett bättre.

Det blir en ny stationära dator för tyngre grejer..

Tack för all hjälp!