Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Köpa wifi extender till villan

Hej

Tänkte köpa wifi extender till huset. Vad är det att tänka på före köpa av extenders ? Fungerar dom man sätter direkt i eluttaget generellt sett bra ?

Kanske är lika bra att direkt köpa ett paket med extender eller ''mesh'' så har jag alla delar av huset och källaren täckta ?

Fungerar olika extenders med varandra eller skall det helst vara av samma märke och modell ?

Lite funderingar alltså !

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i5-4670K 3.4Ghz |Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3|Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz 8GB|
Cooler Master G650M| - Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Problematik:

Hej

Tänkte köpa wifi extender till huset. Vad är det att tänka på före köpa av extenders ? Fungerar dom man sätter direkt i eluttaget generellt sett bra ?

Kanske är lika bra att direkt köpa ett paket med extender eller ''mesh'' så har jag alla delar av huset och källaren täckta ?

Fungerar olika extenders med varandra eller skall det helst vara av samma märke och modell ?

dagens mesh bör fungera rätt bra vet att tidiga varianter var buggiga när det begav sig för mig för ett par år sedan. jag landade själv för unifi AP LR variant som täcker hela mitt hus + nästan hela tomten på ca 2000kvm.
den har samma täckning som min asus rt 87 någonting. problemet med alla vanliga routers är att så fort dom tappar lite i styrka så blir dom extremt ostabila och helt enkelt "hänger"(laddar i oändlighet tills du startar om wifit på enheten) sig trots bra signal. håller du dig inom 10 meter brukar det fungera bra men inte så mkt längre än så.
Min unifi kan jag stå på gränsen till att signalen tappas och det fungerar trots det, mycket nöjd.
värt att tänka på är att min asus springer 8or runt unifyn när det kommer till hastighet.

i dags läget om jag vore dig skulle jag kolla upp olika mesh lösningar.

undvik vanliga repeters som pesten, priset lockar men av egenerfarenhet så är det en seg och buggig upplevelse.

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Jag förstår... jag har en extender sen tidigare och den krånglar hela tiden. Jag får start om den och reseta och hålla på. Så då ska jag fokusera på mesh lösningar !

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i5-4670K 3.4Ghz |Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3|Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz 8GB|
Cooler Master G650M| - Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Problematik:

Jag förstår... jag har en extender sen tidigare och den krånglar hela tiden. Jag får start om den och reseta och hålla på. Så då ska jag fokusera på mesh lösningar !

Kolla upp dom innan givetvis men när jag var sugen på mesh så var dom som sagt i princip odugliga pga extrema buggar men på ett par år borde dessa buggar vara fixade tycker jag. Finns trådär här på forumet där jag själv upptäckte den extrema buggfesten.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Problematik:

Hej

Det man skall tänka på innan man köper en extender är att man INTE skall köpa den
Extenders är inget att ha utan man kör med accesspunkter kopplade med kabel istället, går det absolut inte att ha AP med kabel så väljer man ett mesh som har backhaul band (tri-band).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Har två Asus routrar med deras AiMesh-konfig, en i bottenvåning och en i övre våning med kabel mellan dem. Funkar med en router men får då mycket klen signal längst bort i våning utan router. Nästan samma hastighet överallt med två som kommunicerar över wifi, full speed överallt med kabel i mellan. Långt bättre och mycket enklare än AP och extendrar som också provats, setup, uppdatering av firmware och annat fix kan enkelt göras med en mobilapp om man är bekväm av sig.

Ignorante

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Använd accesspunkter, lite mera jobb men fungerar mycket bättre.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.