Permalänk
Medlem

Hitta en prisvärd projektor

Har bestämt mig att gå projektor istället för en TV, har gjort lite research över vilken som är mest prisvärt och har svårt att bestämma mig. Dels att jag inte kan så mycket om projektorer och dels att informationen man läser överallt delar en på två så det blir omöjligt att göra ett val.
Bor i lägenhet och har ungefär 4m mellan väggarna men om jag förstått rätt och använt online kalkylatorn rätt så ska de flesta projektorer klara detta fint?

Jag skulle vilja ha en 4k projektor men inte ett måste. Kommer med största sannolikhet att använda en Chrome Cast för film/serier genom Plex tillsamans med en förstärkare (okänt vad jag ska köpa än) och 2st Klipsch Reference Premiere RP-280F. Chrome Casten blir nog utbytt mot något annat lite senare, just nu är det fokus på att få upp riggen.

Budget: 5-10k

Följade projektorer har jag tittat på
Optoma HD143X (1080)
Dom flesta youtube videos rekommenderar om man inte ska gå för 4k, den har inga större nakdelar vad jag kan hitta som skulle påverka mig. Och har även stöd för ett "Gaming Mode" som ger 16ms inputlag.

ViewSonic PX727-4K (4k)
Bra omdömmen på diverse sidor samt videos men en nakdel här är ljudnivån som vissa klagar på. Har ingen möjlighet att gömma den för att dämpa.

Acer V6815 (4k)
Helt okänd och jag hittar ingen som har testat denna, de förra versionerna V6810 verkar vara accepterad men har inte hört om Acer i någon utav de större review videos på youtube.
Denna är ju enormt nedsänkt vilket peekar mitt intresse men vill inte välja bara för att den är nedsatt.

Vad anser ni är mest prisvärt av dessa eller vet ni någon annan som jag borde överväga istället?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Kolla gärna nedanstående:
ljusstyrka - om du har ljust eller mörkt rum
lens shift - om du behöver justera upp eller ned beroende på vart du har den
fästen - vart du vill sätta den, bord, vägg, tak
hur stor bild den projicerar på ett visst avstånd - om du vill ha större bild, typ 135" så krävs 3-4 meters avstånd på många.
livslängd på lampan - hur ofta tänker du använda den? (hör ofta ihop med ljusstyrka/ecoläge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kolla gärna nedanstående:
ljusstyrka - om du har ljust eller mörkt rum
lens shift - om du behöver justera upp eller ned beroende på vart du har den
fästen - vart du vill sätta den, bord, vägg, tak
hur stor bild den projicerar på ett visst avstånd - om du vill ha större bild, typ 135" så krävs 3-4 meters avstånd på många.
livslängd på lampan - hur ofta tänker du använda den? (hör ofta ihop med ljusstyrka/ecoläge)

Har möjlighet att göra mitt rum rätt mörkt men har stora fönster så på sommaren kan det bli rätt ljust även med allt nerdraget.

Kommer ha den i taket men är osäker på om jag behöver lens shift isåfall?

Storlek på bild är jag inte säker på än utan får nog testa mig fram, med de listade projektorerna kan jag få 104" som störst enligt https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf...

Kommer använda den hyffsat flitigt men sålänge jag kan byta ut lampan bör jag vara okej?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Bildexpert 📺

Lens shift på många av de DLP som säljs är en "lens shift" och bör mer korrekt beskrivas som en variabel offset som ger 1-2 decimetrar för att finjustera höjden på bilden.

En lens shift som ger rejäl justering likt att välja var i bildens höjd du har projektorn är mer ovanligt på DLP-modeller men finns på flera lite mer påkostade modeller. Samt då Epsons, JVC, och Sonys hemmabiomodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lens shift på många av de DLP som säljs är en "lens shift" och bör mer korrekt beskrivas som en variabel offset som ger 1-2 decimetrar för att finjustera höjden på bilden.

En lens shift som ger rejäl justering likt att välja var i bildens höjd du har projektorn är mer ovanligt på DLP-modeller men finns på flera lite mer påkostade modeller. Samt då Epsons, JVC, och Sonys hemmabiomodeller.

Ah okej, 1-2 decimeter justering tror jag räcker isåfall.

Har du några tips på projektorerna isåfall?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

@Fronix: Om du är förvirrad när det gäller din första projektorköp gör följande: Besök hemmabiobutikens affär. Fungerar ungefär som netonet men de har demorum och kan förklara allt för dig som du behöver veta, dessutom kan du prova de olika projektorerna i deras olika demorum med olika projektordukar, ramspända eller inte. Jag gjorde samma sak när jag köpte min första Optoma dlp och den fungera än idag. Mitt bästa köp någonsin. Hade jag inte besökt butiken hade jag inte heller ägt en ramspänd duk, som jag rekommenderar dig att köpa. Så underbart mycket bättre än att ha en dinglande duk som man drar ner. Dessutom bör du satsa på en projektor i prisklassen 11000-15000 eller dyrare, så den håller, så du får en bra lamptid, bra bild, klarar av ljuset i ditt rum osv, är tyst osv mm. 5000 låter alldeles för billigt för en bra projektor.

Permalänk

Är det någon här som har en aning om värdet för en begagnad projektor? Sony VPL sw235 ? Rasar priset drastiskt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Peter-holmberg1: Som med alla elektronik rasar värdet så fort du öppnar kartongen. Med en projektor är slitaget lampan också betydande.

Men generell tumregel: Börja med halva nypriset, alltså dagens nypris. Inte vad du själv betalade en gång. Är produkten utgången får man jämföra med motsvarande ersättare. Justera sedan uppåt eller nedåt beroende på hur snabb affär du vill. Ser många som hoppas på alldeles för mycket av sin gamla projektor. I ditt fall skulle jag rekommendera nedåt för VPL-SW235 är ingen välkänd projektor för konsumenter/hemmabiobruk. Folk är beredda att betala lite mer för beprövade produkter.

Permalänk

Tack🙏🙂

LaxpuddingLaxpudding

Men Sony är väll ett hyfsat märke..?
Nypriset ligger på mellan 12-13000kr.
Lamptimmar nu ligger uppe i 1230/timmar.

Min tanke var att lägga ut den för 2500-3000kr nånting.. men då kanske jag ska lägga på lite och sätta utgångspriset runt 4500kr istället om jag förstår rätt..?
Jag har inge koll på ”projektorer”😉

Mvh Peter

Permalänk
Bildexpert 📺

@Peter-holmberg1: Omöjligt för mig att svara exakt vilket pris du ska sätta. Kanske ska rådfråga det egna förnuftet lite mer? Får du noll respons på en annons så vet du vad som är fel.

Permalänk

Okej!

Ja de är en riktig djungel ”projektor-träsket” 🤣