Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Huawei P30 Pro Android 11 (?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Huawei P30 Pro Android 11 (?)

Hej!

Sitter och funderar på en Huawei P30 Pro men är väldigt osäker på framtiden för Android och Huawei. Vad jag kunnat hitta så kommer telefonen att få Android 10. Men med tanke på situationen mellan Trump och Kina är jag fundersam på om det är värt att köpa telefonen om fortsatt support inte kan garanteras.

• Så kommer telefonen att fortsätta få Android-uppdateringar för Android 10?

• Kommer telefonen att kunna få Android 11 när det väl släpps?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Det är inga problem att köra Android, eftersom Huawei kan använda AOSP(Android Open Source Project) som bas för sitt OS. AOSP är helt fritt. Det Huawei inte kan använda är Google Services, Playstore och dedikerade Google appar. Huruvida detta kommer att lösas i framtiden vet nog ingen i hela världen.

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 V550S 1070FE NR600 :5406(1004B)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 660p NH-D14 MWE650 GTX980 P400 :F50N(1004B) Ljud: UR22C 32-bit USB3.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

USA förlorar mycket mer än Kina. Kina kan vara hårda i förhandlingarna eftersom alla fabriker i USA är beroende av insatsvaror från Kina. De försöker hitta alternativ i u-länder typ Indien och Vietnam, men det blir antagligen sämre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av the squonk:

Det är inga problem att köra Android, eftersom Huawei kan använda AOSP(Android Open Source Project) som bas för sitt OS. AOSP är helt fritt. Det Huawei inte kan använda är Google Services, Playstore och dedikerade Google appar. Huruvida detta kommer att lösas i framtiden vet nog ingen i hela världen.

Skrivet av Irre:

USA förlorar mycket mer än Kina. Kina kan vara hårda i förhandlingarna eftersom alla fabriker i USA är beroende av insatsvaror från Kina. De försöker hitta alternativ i u-länder typ Indien och Vietnam, men det blir antagligen sämre.

Tack för svar!

De enda sakerna jag är orolig för är ifall USA nu stänger sin handel med Huawei HELT:

• Kommer Androidutgåvor till P30 Pro att påverkas?

• Kommer P30 Pro fortfarande ha tillgång till Google Play (och få fortfarande få uppdateringar)

• Hur påverkas FaceBook/Snap och andra icke-Google produkter?

Jag har varit inne på www.huaweimatters.com men tyckte inte mina frågor besvarades fullständigt

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Mufasa133:

Tack för svar!

De enda sakerna jag är orolig för är ifall USA nu stänger sin handel med Huawei HELT:

• Kommer Androidutgåvor till P30 Pro att påverkas?

• Kommer P30 Pro fortfarande ha tillgång till Google Play (och få fortfarande få uppdateringar)

• Hur påverkas FaceBook/Snap och andra icke-Google produkter?

Jag har varit inne på www.huaweimatter.com men tyckte inte mina frågor besvarades fullständigt

MVH

1: Nej, då blockaden inte påverkar produkter som redan finns på marknaden och P30 har mig veterligen redan fått Android 10, angående fler Android uppdatering se nedanstående.
2: Ja, och säkerhetsuppdateringar kommer den att få i 2år (från det den släpptes på marknaden, inte när den köptes) då Huawei kör med minsta möjliga tid som Google tillåter, Android uppdatering kommer den inte få mer än en (vilket är standard på alla Huawei telefoner).
3: Ingen aning då jag inte använder mig dessa.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jan 2009

@Belzader: Jag har haft flera Huawei som fått mer än 1 ny version av Android, skulle säga att standard för Huawei är 2 stora Android versioner numera sedan P10 och framåt. Jag har haft P9, Mate 8, P10, Mate 10 Pro och P20 Pro som snart får sin andra stora uppdatering (Android 10) och nuvarande Mate 20 Pro som just fått Android 10. Så där har du fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Kan vara värt att läsa på xda om din telefon. Kommer Android 11 inte ut officiellt så kan det hända att xda fixar det ändå.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.