Hur flytta DNS resolution till routern/modem? (Huawei E5186s-22a)

Permalänk

Hur flytta DNS resolution till routern/modem? (Huawei E5186s-22a)

Kör mobilt bredband från Tele2, med Huawei E5186s-22a som router/modem.
I nuläget behöver jag ställa in varenda anslutning till nätverket att använda Cloudflares DNS Server 1.1.1.1, annars hittar den inte ut till nätet.
Det är tjatig lösning, och skulle vilja flytta upp DNS Resolving till routern och slippa ställa in alla anslutningar själv

Körde en ping/traceroute med Huawei's inbyggda diagnos funktion och då nådde den inte nätet ("Network is unreachable")

Tacksam för hjälp med mitt problem

Permalänk

Bör tilläggas att jag googlat detta och lagt in Cloudflares DNS på routern, under Ethernet>Settings, men verkar som det är för vägguttag och inte fungerar för mobilt bredband

Permalänk

Om du lägger cloudflare i routerns dns och routern eller cloudflares ip-adress som dns i dhcp servern borde väl klienterna göra dns uppslag mot cloudflare via routern eller direkt mot cloudflare?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det är DHCP-servern som ansvarar för att ge adresser till klienterna som ansluter, så det är i inställningarna för DHCP-scope som du sätter vilken/vilka dns-servrar klienterna ska använda (förutom vilken adressrymd klienterna ska få sin adress från). Har du väldigt lång tid konfigurerat som klienterna ska behålla sin adress så tar det också lång tid för eventuella ändringar att nå klienterna.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Om du lägger cloudflare i routerns dns och routern eller cloudflares ip-adress som dns i dhcp servern borde väl klienterna göra dns uppslag mot cloudflare via routern eller direkt mot cloudflare?

Skrivet av whisky:

Det är DHCP-servern som ansvarar för att ge adresser till klienterna som ansluter, så det är i inställningarna för DHCP-scope som du sätter vilken/vilka dns-servrar klienterna ska använda (förutom vilken adressrymd klienterna ska få sin adress från). Har du väldigt lång tid konfigurerat som klienterna ska behålla sin adress så tar det också lång tid för eventuella ändringar att nå klienterna.

Dom ända alternativen jag har i DHCP inställningarna är:

• IP Adress

• DHCP Server (På / Av)

• DHCP IP Range

• DHCP Lease Time

Kan jag inte sätta DNS i routern? Är jag tvungen att konfiguera anslutningar till att använda Cloudflare?

Permalänk

@namnlös12:

Om du kör kommandot ipconfig /all i ett kommandofönster vilka dns'er får datorerna? routerns ip eller internetleverantörens?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har likande problem, har ställt in 1.1.1.1 på routern men min telefon defaultar till 8.8.8.8 av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

https://setuprouter.com/router/huawei/e5186s-22a/dns.htm
Har du ändrat DNS-inställningen som beskrivs i den länkade guiden?

Visa signatur

Permalänk

@Stefanp67:
Jag är lite osäker på vad som spelar roll, gissar på att det är dessa du vill åt.

Detta är utan DNS satt till 1.1.1.1 i IPv4 Properties

Windows IP Configuration
Primary Dns Suffix:
Ethernet adapter Ethernet:
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.8.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.8.1
192.168.8.1

Permalänk

@whisky:
Precis, där jag satt Cloudflares 1.1.1.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av namnlös12:

@Stefanp67:
Jag är lite osäker på vad som spelar roll, gissar på att det är dessa du vill åt.

Detta är utan DNS satt till 1.1.1.1 i IPv4 Properties

Windows IP Configuration
Primary Dns Suffix:
Ethernet adapter Ethernet:
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.8.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.8.1
192.168.8.1

Alla dns-uppslag din maskin vill göra, gör den mot din router med ovanstående inställningar. Om din router inte kan svara på frågan från din dator skickar den vidare det till den eller de DNS-servrar som är konfigurerat i routern. Har du inte manuellt angett något i din router för DNS-servrar så får den högst troligt sin inställning från din ISP (via DHCP på WAN-interfacet), annars fungerar inte namnupplösningen för dina klienter.

Visa signatur

Permalänk

@whisky:
Det konstiga är att det verkar inte som att routern själv hittar till Tele2's DNS...
Finns ett diagnosis verktyg i routerns interface som kan pinga/tracerouta, och även där står det att "Network is unreachable"

Permalänk

@namnlös12:

Ser bra ut datorerna använder routern som dns server. Kolla om du kan lägga in cloudflare 1.1.1.1 i routerns wan inställning, då slår datorerna mot routern och routern i sin tur mot cloudflare.

Visa signatur

Permalänk

@Stefanp67:
Det är routern <-> DNS Discovery some verkar vara problemet då routern inte når ut :/

Här är utdrag från Settings>Diagnosis:
Diagnosis method: Ping
Target IP or domain: google.com
Packet size: 32
Timeout period 4

Result: Failed
Details: PING google.com: 32 data bytes
ping: sendto: Network is unreachable

Permalänk

Hittade detta i manualen:

If the Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) server is enabled, certain settings must be configured from clients.
[...]
4. In the Network Protocol (TCP/IP) Properties dialog box, select Obtain an IP address automatically and Obtain DNS server address automatically.
[...]

Så det verkar som det inte går att ställa in DNS i routern?

Permalänk

@namnlös12:

Kolla in https://setuprouter.com/router/huawei/e5186s-22a/dns.htm där står det hur du ställer in routerns dns.

Visa signatur