Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
----
Registrerad
Aug 2014

Rengöra radiatorer.

Hallå allihopa. Nu ör det dax för mig att ränsa eller snarare kolla igenom och kanske rengöra min kylning i min pc. Min fråga lyder. Ätika 24% utspett med vatten/destilerat vatten eller vinäger med vatten/destilerat vatten? Dok bara i radiatorerna.

Mobo : Asus z97 Deluxe CPU : Intel i7 4790k @ 4.4GHz GPU : Asus Strix GeForce GTX 1080 ti OC RAM : 16GB Corsair Dominator 2x8 @ 2000Mhz SSD : Samsung Pro 850 256Gb And 512Gb Case : deepcool quadstellar
Monitor : Benq XL2411T Mouse : Corsair corsair Glaive rgb Keyboard : Corsair Vengeance K70 RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Hagbard84:

Hallå allihopa. Nu ör det dax för mig att ränsa eller snarare kolla igenom och kanske rengöra min kylning i min pc. Min fråga lyder. Ätika 24% utspett med vatten/destilerat vatten eller vinäger med vatten/destilerat vatten? Dok bara i radiatorerna.

Spelar mig veterligen ingen roll då båda innehåller Ättiksyra, bara framställt av olika komponenter.

Fast Vinäger är egentligen mer till för matlagning.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
----
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Belzader:

Spelar mig veterligen ingen roll då båda innehåller Ättiksyra, bara framställt av olika komponenter.

Fast Vinäger är egentligen mer till för matlagning.

Jo det är jo sant. Ska jag spä ut ätikan eller köra det rent?

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo : Asus z97 Deluxe CPU : Intel i7 4790k @ 4.4GHz GPU : Asus Strix GeForce GTX 1080 ti OC RAM : 16GB Corsair Dominator 2x8 @ 2000Mhz SSD : Samsung Pro 850 256Gb And 512Gb Case : deepcool quadstellar
Monitor : Benq XL2411T Mouse : Corsair corsair Glaive rgb Keyboard : Corsair Vengeance K70 RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Hagbard84:

Jo det är jo sant. Ska jag spä ut ätikan eller köra det rent?

Beror på hur mycket vätska radiotorerna rymmer, men 24% är ju redan utspätt, så om de inte rymmer mer än vad som finns i en flaska så hade jag kört det rent.

Det sticker dock rätt så duktigt i näsan av den, så håll näsan på avstånd.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
----
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Belzader:

Beror på hur mycket vätska radiotorerna rymmer, men 24% är ju redan utspätt, så om de inte rymmer mer än vad som finns i en flaska så hade jag kört det rent.

Doften är inga problem jag är van. Användet det när jag tar bort kalk 😀

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
----
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Belzader:

Doften är inga problem jag är van. Användet det när jag tar bort kalk 😀

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2004

Testa Citronsyra och varmt vatten? Brukar använda de för att lösa missfärgningar/smuts mm på gevärshylsor samt att lösa kalk i kaffekokaen. Blir som nytt. Skölj några extra gånger med rent vatten så är de inga rester kvar.

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av carlsson86:

Testa Citronsyra och varmt vatten? Brukar använda de för att lösa missfärgningar/smuts mm på gevärshylsor samt att lösa kalk i kaffekokaen. Blir som nytt. Skölj några extra gånger med rent vatten så är de inga rester kvar.

Kan man skölja radiatorerna med vanligt kranvatten utan det uppstår några problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2013

Jag brukar använda någon typ av syra(ättika, vinäger, citron) och varmt kranvatten som jag kört i vattenkokaren när jag gör rent. Sköljer bort all syra med varmt kranvatten och drar sen igenom allt med destillerat vatten.
Har funkat bra hittils

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM | SSD 2,3TB | Define S | EVGA GQ 750W | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | ASUS GTX 1060 Dual | 16GB RAM | SSD 250GB - HDD 3TB | Define C Mini | Vengeance 650M |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Trädvy Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

Kör på ättika. Vinäger innehåller mer än bara ättiksyra och vatten, less is more

Skrivet av gabriel15:

Kan man skölja radiatorerna med vanligt kranvatten utan det uppstår några problem?

Du kan använda kranvatten när du rengör men det är bäst att skölja radiatorn med destillerat/avjoniserat vatten när man är färdig.

Citera om du vill ha svar! | 8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1 | Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

Jag har använt bakpulver+vatten efter att jag har sköljt med ättika+vatten för att återställa phn, är det ett onödigt steg som jag kan strunta i?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Lånar tråden lite och passar på att fråga om detta med ättika även fungerar för att rengöra vattenblock? Har kört med blå glykol och efter ett gäng timmar har blocket blivit blått. Iofs snyggt men kanske inte superbra för kylprestandan. Om inte ättika tar bort detta, vad ska man då använda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2004

Vet int hur ättika påverkar acetalen. Antar att toppen är gjord av de. Ta lite på en trasa och testa på ett ställe som int syns. Annars tror jag du får skruva isär blocket och fysiskt borsta en ren med en mjuk tandborste och vatten

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Perrablerra:

Lånar tråden lite och passar på att fråga om detta med ättika även fungerar för att rengöra vattenblock? Har kört med blå glykol och efter ett gäng timmar har blocket blivit blått. Iofs snyggt men kanske inte superbra för kylprestandan. Om inte ättika tar bort detta, vad ska man då använda?

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/IMG_20200406_134756.jpg

skruva isär cpu blocket metalldelen tål ättika men jag tror inte akryl toppen gör det Ps kolla in Fridas sidor på Sweclockers om vattenkylning hon har med om att göra rent kylblocken med

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Jygge:

skruva isär cpu blocket metalldelen tål ättika men jag tror inte akryl toppen gör det Ps kolla in Fridas sidor på Sweclockers om vattenkylning hon har med om att göra rent kylblocken med

Kalas. Ska ta en titt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Har du haft färgad vätska? Har du inte det skulle jag bara spola det med vanligt dest.vatten 3-4ggr.

Intel Core i9-9900K @5ghz + HT Custom loop
Asus ROG Strix RTX2080 8GB 1870/15190
Asus ROG Maximus XI Hero (WI-FI)
Corsair Vengeance RGB Pro 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013