Problem med NEC ND-1300A

Permalänk
Medlem

Problem med NEC ND-1300A

Okej, ska försöka förklara detta så bra jag kan.

Köpte denna brännare (BULK) för några dagar sen, installationen fungerade felfritt, men bränningen däremot inte...

Jag använder skivorna SW Technology DVD-R som enligt information (både här och enligt jmeab, där jag köpte dem) ska fungera med min modell.

Först försökte jag bränna med NERO (v. 5.5.10.7), men där får jag antingen felmeddelandet SCSI/IDE error eller Command Sequence Error.

Därefter har jag försökt brännai Stomp RecordNow v. 4.5, och där får jag även felmeddelandet Command Sequence Error.

Så jag tänkte att det kanske är nåt fel på brännaren, men det verkar inte heller så, för genom Stomp RecordNow har jag lyckats bränna en musikskiva felfritt (fast jag kan inte använda Nero till att bränna vanliga CD-R-skivor, får samma felmeddalande där)

Jag har kollat hos både NEROs och Stomps Supportsidor, jag har försökt en massa saker, däribland att byta DVD-brännaren från secondary slave (där den sitter nu) till primary slave. Jag har försökt ladda hem nya drivrutiner till mitt moderkort så dess IDE-drivrutiner blir uppgraderade. Inget av detta har funkat.

Noterbart är att jag försöker göra en kopia av mitt PS2-spel GTA3 genom en image som jag skapar på hårddisken. (Jag har även försökt att bränna en vanlig DVD-skiva med vanliga windows-filer, mp3s och mpegs, vilket heller inte fungerade, samma felmeddelande)

Min dator är en P3 667mhz med VIA Tech chipset. Windows 98SE.

Nu står mitt hopp till er, hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem

SW Technology skivorna är ingen vidare kvalite. Jag köpte 10st från mycom, visst de går att bränna dem, men när jag testade skivan i Nero CD Speed fick jag alltid "Unrecoverable read error" efter ca 3/4 av testet.

Mitt tips är att köpa några enstaka skivor av lite högre kvalite och testa, fungerar inte dem är det ju rätt klart att det är brännaren som är defekt.

Permalänk
Medlem

Du borde uppdatera Nero till senaste versionen. Hur det är med Stompskiten vet jag ej.

Permalänk
Medlem

mm, uppdatera till nyaste Nero, kan kanske funka!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nej, det kan inte vara Nero som är problemet (tror jag). Dessutom har jag den absolut senaste versionen ju, v. 5.5.10.7...

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem

Jag har likadan brännare, den fungerade inte i den version av Nero du kör. Uppdatera till senaste, vilket i skrivande stund är 5.5.10.35.

Permalänk

Re: Problem med NEC ND-1300A

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killis
Okej, ska försöka förklara detta så bra jag kan.

Köpte denna brännare (BULK) för några dagar sen, installationen fungerade felfritt, men bränningen däremot inte...

Jag använder skivorna SW Technology DVD-R som enligt information (både här och enligt jmeab, där jag köpte dem) ska fungera med min modell.

Först försökte jag bränna med NERO (v. 5.5.10.7), men där får jag antingen felmeddelandet SCSI/IDE error eller Command Sequence Error.

Därefter har jag försökt brännai Stomp RecordNow v. 4.5, och där får jag även felmeddelandet Command Sequence Error.

Så jag tänkte att det kanske är nåt fel på brännaren, men det verkar inte heller så, för genom Stomp RecordNow har jag lyckats bränna en musikskiva felfritt (fast jag kan inte använda Nero till att bränna vanliga CD-R-skivor, får samma felmeddalande där)

Jag har kollat hos både NEROs och Stomps Supportsidor, jag har försökt en massa saker, däribland att byta DVD-brännaren från secondary slave (där den sitter nu) till primary slave. Jag har försökt ladda hem nya drivrutiner till mitt moderkort så dess IDE-drivrutiner blir uppgraderade. Inget av detta har funkat.

Noterbart är att jag försöker göra en kopia av mitt PS2-spel GTA3 genom en image som jag skapar på hårddisken. (Jag har även försökt att bränna en vanlig DVD-skiva med vanliga windows-filer, mp3s och mpegs, vilket heller inte fungerade, samma felmeddelande)

Min dator är en P3 667mhz med VIA Tech chipset. Windows 98SE.

Nu står mitt hopp till er, hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack

Du har exakt samma problem som jag hade och det beror inte på skivorna. Stäng av "auto insert notification" så fungerar det som det ska. Vet dock inte varför DVD-R/RW påverkas av det medans vanliga cd-r/rw och DVD+ skivor fungerar ändå.

I win 98 gör du så här för att stänga av auto insert notification:

1. Select the Windows "Start" button -> "Settings" -> "Control Panel"

2. In the Control Panel folder double-click the "System" control panel.

3. Select the "Device Manager" tab

4. Under the "CDROM" branch highlight your CD-ROM drive

5. Click the "Properties" button
Select the Settings Tab

6. Uncheck "Auto Insert Notification"

7. Click "OK"

8. Click the "Close" button to close the "System" control panel. After closing the System Control panel, Windows will prompt you to restart your computer.

I Win xp/2000 gör du så här:

1. First you will need to open the Registry Editor.

2. To do this, click "Start" then click "Run" and type in "regedit" (without the quotes).

3. Next, go to the following registry items:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\
Services\Cdrom\

4. Next, look towards the right side of the registry screen for "AutoRun" or "AutoPlay". Double click on this text then in the "value data" field, enter a "0" to disable Auto Insert Notification.

Permalänk
Medlem

suck...
det där fungerade inte... samma jävla felmeddelande...

får gå och säga till jmeab att skiten är defekt, om inte någon har ett annat tips...

förresten, när jag lägger in de tomma DVD-skivorna i DVD-brännaren så läser den dom som "AudioCD" med Track01.cda i skivan, verkar helt sjukt

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem

Om jag nu återlämnar den imorgon hos JME bör jag få en ny direkt, right?

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Inaktiv

finns inget som säger det.. eftersom de måste ju kolla brännaren först innan man får ett godkännande på garantiåtgärd

Permalänk
Medlem

Hade också en äldre version av Nero, men stoppade in en nyare version och då funkade brännaren.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Nope, funkade inte med den nya versionen av Nero, som NEC-supporten tipsade mig om... Finns det nåt mer att göra?

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem

testa ändra firmware på den

Visa signatur

va?

Permalänk
Medlem

SW tech är värdelösa. Har testat med ND-1300 och med Sony DRU-500AX och skivorna blir värdelösa med bägge. Rekommenderas inte!

Se dock min post här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=1834314... om en bra skiva!

Permalänk
Medlem

Gaaaaaaah... Testade nyss med Memorex DVD+R skivor, vilket gav samma jävla felmeddelande...

Går och byter brännaren imorgon, blir så jävla arg, har slösat många timmar nu på att få skiten å fungera, vilket verkar omöjligt.

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem

killis: kolla på http://www.kastner-online.de/nd1300a.html - så har du en lista av olika skivor som funkar/ej funkar

Visa signatur

va?

Permalänk
Medlem

Eller så flashar du om den med hackade versionen som nämns i andra tråden om 1300:an.

Permalänk

kolla i neros hjälp vad fel meddelandet betyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cezer
killis: kolla på http://www.kastner-online.de/nd1300a.html - så har du en lista av olika skivor som funkar/ej funkar

Värdelös lista som är både inkomplett och i många fall totalt felaktig! Dessutom är kommentarerna på tyska.

Permalänk
Medlem

yrtynm: har du en annan som är bättre?

Visa signatur

va?

Permalänk
Medlem

Enligt Stomp så betyder "Command Sequence Error" att det är en "Software defect", men det står inte vilken software, eller vad man gör åt det.

Har du kollat att du har ASPI drivers installerade, vet ej om det gäller för win98 dock.

http://download.com.com/3000-2098-10161913.html

Kanske kan hjälpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cezer
yrtynm: har du en annan som är bättre?

Nej tyvärr inte, önskar att jag hade det.

Men det är bättre att inte ha nån än att ha hans, eftersom han har skrivit att en del media fungerar, även om de inte alls gör det.

Jag rekommenderar alla media tillverkade av Ritek, dessa är billiga fungerar.

Permalänk
Medlem

testa force ASPI, finns här http://www.heidling.com/files/aspi

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

vad för ASPI-drivers för något? vad uppdaterar dom?

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

och varför vill inte CDRWIN4 hitta min NEC-1300A?
CDRWIN5 hittar brännaren men det programmet kan ju tydligen inte bränna cue/bin, sjukt kasst

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killis
och varför vill inte CDRWIN4 hitta min NEC-1300A?
CDRWIN5 hittar brännaren men det programmet kan ju tydligen inte bränna cue/bin, sjukt kasst

CDRWIN 4 och 5 är feta fejkprogram som inte har nått att göra med orginalet från goldenhawk.com

tanka version 3.9D , den stöder NEC ND-1300A

Funkar alderles utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem

För att CDrwin inte har stöd för ND-1300A. Det är värdelöst numera eftersom de sällan uppdaterar programmet med stöd för nya brännare och när det väl gör det så implementerar de dem fel. T ex NEC ND-1100A har de lagt bara lagt som alias för Ricoh MP5125 och de är inte alls kompatibla.
CDrwin 5 är ett annat program som bara snott/köpt namnet från Goldenhawk. Värdelöst det med.

Testa brännaren i en annan dator om du har möjlighet så kan du lätt avgöra om brännaren är paj eller det din dator som lider av något problem.

Permalänk
Medlem

Okej... SW Technolohy skivorna verkar inte funkar för mig, NERO funkar inte heller för den delen ALLS (varken DVD+/-R eller CD-R), det enda som funkar är Stomp RecordNow.

Jag får leva med det

Visa signatur

Thats your click, huh?

Permalänk
Medlem

har du installerat ASPI divisarna ännu?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive