Metro Exodus är nu officiellt ute för oss övriga!

Permalänk
Medlem

Metro Exodus är nu officiellt ute för oss övriga!

Då Metro Exodus nu officiellt är släppt även för Steam & Stadia (14/2/2020), har jag några generella frågor som jag skulle vilja ställa till Sweclockers forum ang. spelets mottagande, då det för något år sedan blev känt att det skulle vara en tidsexklusiv titel för EGS på PC.

https://www.theverge.com/2020/2/6/21126665/metro-exodus-steam...

  • Var det värt väntan? (-Eller skaffade du spelet via EGS för att slippa vänta?)

  • Kommer du köpa det? (-Även om du redan äger det sedan tidigare för att t.ex. kunna nyttja Steam/Stadia's funktioner?)

  • Vill ni se spelet på fler butiksplattformar? (-Vilka?) Plattformar som officiellt stöds i skrivande stund är: EGS, Steam och Stadia.

  • Vill ni se spelet på fler OS plattformar? (-T.ex. Android/Linux/Mac?)

Fortsätt gärna diskussionen om det finns fler frågor som man undrar över såhär i efterhand.
t.ex. Prestanda, Denuvo, buggar mm.

Personligen kommer jag nog avstå från köp, även om det introduceras med en rabatt på 40% då Denuvo ryktas finnas med i bilden.
Det brukar inte göra sig särskilt väl på Linux-plattformen.

Ha en trevlig helg f.ö.!

Edit: Kanske blir ett köp ändå för min del: https://www.gamingonlinux.com/articles/metro-exodus-is-now-li...
-Skulle verkligen hoppas på det då jag älskar de föregående spelen i serien.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Spelade igenom det på Xbox Game pass på PC, så man slapp EGS
Förövrigt ett helt okej spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Exodus

Hej, Metro Exodus kostar 23,99€ på Steam idag och det tycker jag är ett helt ok pris. Jag har spelat några timmar och tycker det är snyggt och helt i min smak då jag gillar fps.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, Metro Exodus kostar 23,99€ på Steam idag och det tycker jag är ett helt ok pris. Jag har spelat några timmar och tycker det är snyggt och helt i min smak då jag gillar fps.

Jag var orolig steam skulle försöka mjölka ur spelet till fullpris i början eller liknande, men nu när det hamnade på 23,99 så passade jag på att slå till direkt.
Får se när man hinner med att spela det bara

Jag har inte något EGS konto, så har tålmodigt väntat...
Personligen har jag inget behov att se spelet på någon annan plattform.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

-40% 23.99£ T-Minus 04:45..

Permalänk

Funderar starkt på att köpa detta spel..

Är det värt det?

Om jag gillar spel såsom Battlefield, Destiny 2, Call of Duty, Pubg, Counterstrike, Half Life etc - kommer detta spel passa mig bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soldierofwar1985:

Är det värt det?

Ja, det är extremt värt det och dom två DLC som finns är otroligt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
  • Var det värt väntan? (-Eller skaffade du spelet via EGS för att slippa vänta?)
    Köpte spelet genom någon butik, Webhallen kanske, som aktiverades på EGS.

  • Kommer du köpa det? (-Även om du redan äger det sedan tidigare för att t.ex. kunna nyttja Steam/Stadia's funktioner?)
    Kommer inte köpa spelet igen. Redan spelat igenom det och upplevt det jag vill uppleva. Om jag vill spela det igen gör jag det via EGS.

  • Vill ni se spelet på fler butiksplattformar? (-Vilka?) Plattformar som officiellt stöds i skrivande stund är: EGS, Steam och Stadia.
    Absolut, det får gärna komma till så många plattformar som möjligt så att alla kan spela det på den platform de föredrar.

  • Vill ni se spelet på fler OS plattformar? (-T.ex. Android/Linux/Mac?)
    Självklart, desto fler som kan uppleva det på sin valda plattform desto bättre. Ser ingen anledning att motarbeta spel på andra plattformar?

Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Ja, det är extremt värt det och dom två DLC som finns är otroligt bra.

Då kommer jag nog skaffa det! Vet du var man kan köpa det för bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Då kommer jag nog skaffa det! Vet du var man kan köpa det för bra pris?

Finns på Xbox Game Pass för PC om du råkar ha det. Annars kostar det väl 35 spänn i månaden typ. Finns säkert en gratismånad att få på nåt sätt också. Nackdelen med Game Pass är att det låser spelfilerna så att de är halvt omöjliga att hitta om man vill råkar vilja tweaka lite i .ini-filer och sånt.

För att svara tråden, så nej - lär inte köpa det bara för att ha på Steam i dagsläget. Nästa gång en genomspelning lockar, lär jag dock inhandla det. Spelet är bra nog, och det känns värt att sponsra ukrainarna. Vet inte om Epics launcher låser alla filer på samma sätt som Xbox Game Pass gör, men med Steam kommer man ju åt spelfiler och sånt i alla fall. Känns som att spelbarheten skulle kunna må rätt bra av en del tweaks och mods. Ibland känns det onödigt tungdrivet.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag väntar med att köpa det då jag behöver en ny dator först.

Dessutom så har jag inte spelat igenom Last Light än... möjligtvis väntar jag med det också då det verkar vara lika dåligt optimerat som Metro 2033.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Har inga direkta invändningar mot spelet i sig, älskar verkligen föregångarna.
Har bara inte gillat spelplattformarna där spelet funnits att köpa tillräckligt mycket för att kunna motivera ett köp.

-Men NU kan jag VERKLIGEN inte motstå det längre:

https://www.gog.com/game/metro_exodus?pp=bf51709a8d1a449e1eea...

Cancel all weekend activities! (hade ändå inte så mycke planerat p.g.a. den rådande situationen)

Bye bye Denuvo! -Ett steg i helt rätt riktning! Tack för att ni till sist tog ert förnuft tillfånga!

https://www.overclock3d.net/news/software/metro_exodus_ditche...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.