144hz från bärbar till skärm?

Permalänk
Medlem

144hz från bärbar till skärm?

Hej.
Relativt okunnig inom området, eller jävligt okunning är nog rättare sagt. Så skulle vilja ha lite hjälp.
Undrar om det är möjligt att koppla en 144hz extern skärm till min nyköpta laptop?

Det är en Lenovo Legion Y540 144hz
Dom här anslutningarna finns:

USB-C 3.1 Gen 2 / DisplayPort 1.2 | USB 3.1 Gen 1 (Always On) |
2x USB 3.1 Gen 1 | HDMI 2.0 | Mini DisplayPort 1.4 

Sen i specen på datorn står det så här:

Supports external digital monitor via HDMI, Mini DP or USB Type-C; supports three independent displays; Max resolution:3840x2160@60Hz (HDMI); 7680x4320@60Hz (Mini DP 1.4); 3840x2160@60Hz (USB Type-C)

Kanske redan har fått svaret där, Bara 60hz som gäller?
Tacksam för input i frågan och kanske vad för grejjer man ska köpa för att det ska funka om det nu är möjligt på något sätt.

Mvh/Krille

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kribbe77:

Hej.
Relativt okunnig inom området, eller jävligt okunning är nog rättare sagt. Så skulle vilja ha lite hjälp.
Undrar om det är möjligt att koppla en 144hz extern skärm till min nyköpta laptop?

Det är en Lenovo Legion Y540 144hz
Dom här anslutningarna finns:

USB-C 3.1 Gen 2 / DisplayPort 1.2 | USB 3.1 Gen 1 (Always On) |
2x USB 3.1 Gen 1 | HDMI 2.0 | Mini DisplayPort 1.4 

Sen i specen på datorn står det så här:

Supports external digital monitor via HDMI, Mini DP or USB Type-C; supports three independent displays; Max resolution:3840x2160@60Hz (HDMI); 7680x4320@60Hz (Mini DP 1.4); 3840x2160@60Hz (USB Type-C)

Kanske redan har fått svaret där, Bara 60hz som gäller?
Tacksam för input i frågan och kanske vad för grejjer man ska köpa för att det ska funka om det nu är möjligt på något sätt.

Mvh/Krille

Vad är det för skärm?

Köpte nyligen en Deltaco Usb Typ-C till DisplayPort adapter från inet som jag använder till min 1080p @144hz skärm.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för skärm?

Köpte nyligen en Deltaco Usb Typ-C till DisplayPort adapter från inet som jag använder till min 1080p @144hz skärm.

Ja du, har inte köpt någon skärm för jag vet ju inte om det funkar 😄
Spelar det någon roll vilken? Tänkte att det bara räckte med en som var i 144hz😊 Exakt vad behövs? Dockningsstation? Kablar? Vilken sort? Etc. Helt novis här😅

Permalänk
Medlem

Med den specen så misstänker jag att du kan få ut 1440p@144hz via USB-C med exempelvis den här:

https://www.webhallen.com/se/product/289750-Deltaco-USB-C-Dis...

Visserligen kräver väl 2560x1440p@144hz lite mer bandbredd än 3840x2160@60Hz men jag tror det kommer funka, i värsta fall kan man ju sänka sig lite till 120hz. Om du kör 1080p så lär det inte vara några som helst problem, och det kanske är att rekommendera för att kunna trycka ut den höga mängden fps.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

@Kribbe77: Listan är mer en lista på högsta möjliga upplösning där man kan nå 60 Hz, sänker man upplösningen så kan man öka frekvensen.

Eftersom datorn har en mDP 1.4-utgång så är det troligtvis enklast att bara använda den, DP 1.4 är i dagsläget den snabbaste bildanslutningen som används på konsumentutrustning vilket innebär att datorn i stort sett klarar vilken skärm som helst via den porten.

Du kan dock behöva köpa till en mDP-DP-kabel eftersom skärmar vanligtvis bara inkluderar en vanlig DP-DP-kabel (mDP och DP är samma anslutning, mDP är bara lite mindre rent fysiskt). Det går även att använda en mDP-DP-adapter, men adaptrar är bäst att undvika om man klarar sig utan.

Via USB-C så får du DP 1.2, vilket räcker till t.ex. 1920x1080@240Hz eller 2560x1440@165Hz. Så även den porten klarar det mesta, men inte t.ex. 2560x1440@240Hz eller 3840x2160@120Hz som DP 1.4 klarar.

HDMI-porten är den mest begränsade av utgångarna när det gäller bandbredd, men även den klarar t.ex. 1920x1080@240Hz eller 2560x1440@144Hz. Det är dock inte alla skärmar som har stöd för att ta emot en HDMI-signal med hög frekvens, så DP är i regel ett säkrare kort när det gäller datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Med den specen så misstänker jag att du kan få ut 1440p@144hz via USB-C med exempelvis den här:

https://www.webhallen.com/se/product/289750-Deltaco-USB-C-Dis...

Visserligen kräver väl 2560x1440p@144hz lite mer bandbredd än 3840x2160@60Hz men jag tror det kommer funka, i värsta fall kan man ju sänka sig lite till 120hz. Om du kör 1080p så lär det inte vara några som helst problem, och det kanske är att rekommendera för att kunna trycka ut den höga mängden fps.

Ja 1080p kanske man får sikta på för det är ju ingen superdator direkt utan man är väl ute efter tillräckligt hög fps antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Kribbe77: Listan är mer en lista på högsta möjliga upplösning där man kan nå 60 Hz, sänker man upplösningen så kan man öka frekvensen.

Eftersom datorn har en mDP 1.4-utgång så är det troligtvis enklast att bara använda den, DP 1.4 är i dagsläget den snabbaste bildanslutningen som används på konsumentutrustning vilket innebär att datorn i stort sett klarar vilken skärm som helst via den porten.

Du kan dock behöva köpa till en mDP-DP-kabel eftersom skärmar vanligtvis bara inkluderar en vanlig DP-DP-kabel (mDP och DP är samma anslutning, mDP är bara lite mindre rent fysiskt). Det går även att använda en mDP-DP-adapter, men adaptrar är bäst att undvika om man klarar sig utan.

Via USB-C så får du DP 1.2, vilket räcker till t.ex. 1920x1080@240Hz eller 2560x1440@165Hz. Så även den porten klarar det mesta, men inte t.ex. 2560x1440@240Hz eller 3840x2160@120Hz som DP 1.4 klarar.

HDMI-porten är den mest begränsade av utgångarna när det gäller bandbredd, men även den klarar t.ex. 1920x1080@240Hz eller 2560x1440@144Hz. Det är dock inte alla skärmar som har stöd för att ta emot en HDMI-signal med hög frekvens, så DP är i regel ett säkrare kort när det gäller datorskärmar.

Grymt bra info!
Tackar sååå mycket.
Något förslag på kabel? Märke osv.
Sen om man skulle vilja använda laptopen som bara en sk. Stationär dator med externt tangentbord, mus och skärm inkopplat är det då en sk dockningsstation används? Funkar 144hz då med? Eller måste det gå en kabel direkt från laptop till skärm för att det ska funka?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Visserligen kräver väl 2560x1440p@144hz lite mer bandbredd än 3840x2160@60Hz men jag tror det kommer funka,

Ungefär samma, de ca 18 Gbps som troligen är gränsen på TS bärbara. Tabeller finns i denna artikel:
https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

@Kribbe77: Så länge skärmen kan med signalen du vill köra bör egentligen alla anslutningar fungera ut ur din dator. Det enklaste och säkraste kortet är då MiniDP och där är det inte mer komplicerat än att hitta en fungerande mDP-DP-kabel för några hundralappar. Vilket iofs kan vara nog så svårt ibland, men det är vad artikeln ovan tar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kribbe77:

Sen om man skulle vilja använda laptopen som bara en sk. Stationär dator med externt tangentbord, mus och skärm inkopplat är det då en sk dockningsstation används? Funkar 144hz då med? Eller måste det gå en kabel direkt från laptop till skärm för att det ska funka?

Någon som förstår sig på detta?
Har sökt runt men inte hittat något som gör mig klokare.
Hade varit smidigt om det fungerade att bara ansluta 1 kabel till laptopen som man verkar göra från en sån där dockningsstation med allt inkopplat , men vet inte om man får ut 144 hz till skärmen då?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kribbe77: Dockningstationer är en kedja och som alla andra kedjor är det lika starkt som den svagaste länken. Så dockningstationen måste klara av den signal du vill skicka om du prompt måste koppla via dockan.

Det svåra är att ta reda på vilka dockor som fungerar som du vill för informationen från tillverkarna är rätt usel på de detaljerna. Produkterna byggs för kontorsbruk och där brukar krävande bildsignaler inte vara en del av dockans funktioner. Men så längde du kör kabel direkt från datorn, mDP då, bör du kunna köra vilka skärmar du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kribbe77: Dockningstationer är en kedja och som alla andra kedjor är det lika starkt som den svagaste länken. Så dockningstationen måste klara av den signal du vill skicka om du prompt måste koppla via dockan.

Det svåra är att ta reda på vilka dockor som fungerar som du vill för informationen från tillverkarna är rätt usel på de detaljerna. Produkterna byggs för kontorsbruk och där brukar krävande bildsignaler inte vara en del av dockans funktioner. Men så längde du kör kabel direkt från datorn, mDP då, bör du kunna köra vilka skärmar du vill.

Ok, så kabel direkt till extern skärm och mus och tangentbord via docka så ska det funka som man vill?
Och vill man köra allt genom docka så vet man inte vad man får helt enkelt?
Är det rätt uppfattat?

Borde väl var fler som försökt sig på detta?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kribbe77:

Ok, så kabel direkt till extern skärm och mus och tangentbord via docka så ska det funka som man vill?
Är det rätt uppfattat?

Ungefär så. Jag köpte en docka som enligt specifikationerna klart och tydligt skulle klara 4K i 60 Hz, men den klarade bara 4K i 30 Hz i verkligheten. Tillverkarna verkar inte bry sig.

EDIT:

Skrivet av perost:

@Alling: Manualen till dockan säger faktiskt att 4K@30Hz är max när man ansluter den till en USB-C-port med DP 1.2, för högre upplösning krävs DP 1.4. Lenovo skriver dock inte ut vad datorn i fråga har, men eftersom den endast verkar ha Intel-grafik så är det ju DP 1.2 som gäller. Så begränsningen finns där om man läser tillräckligt noggrant (och lite mellan raderna), men de gör det ju inte direkt enkelt att hitta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Kribbe77:

använd sök funktion och leta i forumet
rätt person har säkert svarat på den här frågan tidigare

du har redan fått stor hjälp från laxpudding

det enda erfarenhet jag kan dela är att, köp inget billigt dockningstation som går över usb a, då den ska driva allt på 0.5a 5v?
har exempel där det inte är så smart att köra det med mus tangentbort och extern hdd. blir signalförlust då strömmen inte räcker till.

tippar att en dockningstation över usb c är inga problem då usb c "kan" köra 100watt genom en kabel, men det betyder inte att den porten klarar av att leverera det. kolla i boken över dina portar så vet du

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

@Kribbe77:

använd sök funktion och leta i forumet
rätt person har säkert svarat på den här frågan tidigare

du har redan fått stor hjälp från laxpudding

det enda erfarenhet jag kan dela är att, köp inget billigt dockningstation som går över usb a, då den ska driva allt på 0.5a 5v?
har exempel där det inte är så smart att köra det med mus tangentbort och extern hdd. blir signalförlust då strömmen inte räcker till.

tippar att en dockningstation över usb c är inga problem då usb c "kan" köra 100watt genom en kabel, men det betyder inte att den porten klarar av att leverera det. kolla i boken över dina portar så vet du

Har sökt och sökt men blir inte klokare för det
Hittade någon med exakt samma funderingar. Likadan dator t.o.m. men han hade inte fått några svar tyvärr
Läste något om någon Thunderboltdocka som kanske kunde klara biffen men har ingen sådan port.
Får införskaffa skärmen och det andra och koppla in allt i laptopen och hoppas att man kanske kan hitta en docka som klarar det framöver:)

Permalänk
Skrivet av Kribbe77:

Är det rätt uppfattat?

Skrivet av Alling:

Ungefär så. Jag köpte en docka som enligt specifikationerna klart och tydligt skulle klara 4K i 60 Hz, men den klarade bara 4K i 30 Hz i verkligheten. Tillverkarna verkar inte bry sig.

@perost kom med ett bra påpekande i den tråden:

Skrivet av perost:

@Alling: Manualen till dockan säger faktiskt att 4K@30Hz är max när man ansluter den till en USB-C-port med DP 1.2, för högre upplösning krävs DP 1.4. Lenovo skriver dock inte ut vad datorn i fråga har, men eftersom den endast verkar ha Intel-grafik så är det ju DP 1.2 som gäller. Så begränsningen finns där om man läser tillräckligt noggrant (och lite mellan raderna), men de gör det ju inte direkt enkelt att hitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

@perost kom med ett bra påpekande i den tråden:

Ok, så om dockan säger sig klara 4K i 60hz genom DP 1.4 så borde det ju funka med mina tänkta 1920x1080 / 144Hz =11Gbps
då (4K) 3840x2160 / 60 Hz = 16 Gbps

Står såhär

• If the USB-C connector or Thunderbolt 3 connector supports DisplayPort 1.4,
– One video output connector: up to 3840 x 2160 pixels / 60 Hz
– Two video output connectors: up to 3840 x 2160 pixels / 30 Hz
– Three video output connectors: up to 1920 x 1080 pixels / 60 Hz

Jag har ju en mini displayport 1.4 så då borde det fungera.
Eller är mini displayport sämre än displayport eller är det samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kribbe77:

Eller är mini displayport sämre än displayport eller är det samma?

mDP är bara en lite mindre variant av DP-kontakten, i övrigt är det ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av Kribbe77:

Ok, så om dockan säger sig klara 4K i 60hz genom DP 1.4 så borde det ju funka med mina tänkta 1920x1080 / 144Hz =11Gbps
då (4K) 3840x2160 / 60 Hz = 16 Gbps

Står såhär

• If the USB-C connector or Thunderbolt 3 connector supports DisplayPort 1.4,
– One video output connector: up to 3840 x 2160 pixels / 60 Hz
– Two video output connectors: up to 3840 x 2160 pixels / 30 Hz
– Three video output connectors: up to 1920 x 1080 pixels / 60 Hz

Jag har ju en mini displayport 1.4 så då borde det fungera.

Nej, du missar en viktig detalj: Det är USB‑C-porten du ska ansluta dockan till som måste klara DP 1.4 för att 4K @ 60 Hz ska fungera med den dockan. Din USB‑C-port verkar bara stöda DP 1.2.

Däremot råkar det vara så att 4K i 30 Hz motsvarar 1080p i 120 Hz, så minst det bör™ fungera med den dockan, och kanske även 144 Hz. Men omöjligt att veta. Det är förvånansvärt ofta det bara inte fungerar att tillämpa sunt förnuft på detta område. ¯\_(ツ)_/¯

Jag vill oavsett vilket avråda från den dockan, då jag tycker den är en dålig produkt. Du kanske vill ansluta en 4K-skärm någon gång till exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, du missar en viktig detalj: Det är USB‑C-porten du ska ansluta dockan till som måste klara DP 1.4 för att 4K @ 60 Hz ska fungera med den dockan. Din USB‑C-port verkar bara stöda DP 1.2.

Däremot råkar det vara så att 4K i 30 Hz motsvarar 1080p i 120 Hz, så minst det bör™ fungera med den dockan, och kanske även 144 Hz. Men omöjligt att veta. Det är förvånansvärt ofta det bara inte fungerar att tillämpa sunt förnuft på detta område. ¯\_(ツ)_/¯

Jag vill oavsett vilket avråda från den dockan, då jag tycker den är en dålig produkt. Du kanske vill ansluta en 4K-skärm någon gång till exempel.

Jaha det sket sig där med ser jag. Jag orkar inte mer snart
Jösses vad invecklat det ska vara med lite signaler hit och dit.
Ok, vad gör min mini Displayport 1.4 för något då? Är det bara signal ut? Till extern skärm t.ex.?
Ok tror nu jag ger upp försöket att få allt igenom docka, om det "nästan" i praktiken inte går att få 1080p / 144Hz genom min USB-C port.
Skaffar mig en iaf för att koppla in mus, tangentbord, extern hårddisk. Finns säkert nåt mer som behöver kopplas in ibland.

Något tips på en hyffsad billig docka som klara av mina nya lägre krav?

Permalänk
Skrivet av Kribbe77:

Jaha det sket sig där med ser jag. Jag orkar inte mer snart
Jösses vad invecklat det ska vara med lite signaler hit och dit.

Ja. Mycket värre än man tror.

Citat:

Ok, vad gör min mini Displayport 1.4 för något då? Är det bara signal ut? Till extern skärm t.ex.?

Din Mini DisplayPort-utgång kan bara användas för skärm, ja.

Citat:

Ok tror nu jag ger upp försöket att få allt igenom docka, om det "nästan" i praktiken inte går att få 1080p / 144Hz genom min USB-C port.
Skaffar mig en iaf för att koppla in mus, tangentbord, extern hårddisk. Finns säkert nåt mer som behöver kopplas in ibland.

Något tips på en hyffsad billig docka som klara av mina nya lägre krav?

Nej, gör inte det! Det ska inte vara några problem att hitta en docka som klarar av allt du vill göra, inklusive 1080p @ 144 Hz. Jag vågar bara inte garantera att Lenovo-dockan gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja. Mycket värre än man tror.

Din Mini DisplayPort-utgång kan bara användas för skärm, ja.

Nej, gör inte det! Det ska inte vara några problem att hitta en docka som klarar av allt du vill göra, inklusive 1080p @ 144 Hz. Jag vågar bara inte garantera att Lenovo-dockan gör det.

Ok, men trodde att min USB-C port på datorn var relativt begränsad för att få som jag vill?
Eftersom det tydligen är en USB 3.1 Gen 1 Type-C = 5Gbps
Men läste nyss ditt mycket utmärkta inlägg "DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke"
Och fattade för att det var ganska begränsat när man körde "USB" Men om porten var displayport kompatibel så var det helt andra hastigheter.
Men hur vet jag om min port är det?

Permalänk
Skrivet av Kribbe77:

Ok, men trodde att min USB-C port på datorn var relativt begränsad för att få som jag vill?
Eftersom det tydligen är en USB 3.1 Gen 1 Type-C = 5Gbps
Men läste nyss ditt mycket utmärkta inlägg "DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke"
Och fattade för att det var ganska begränsat när man körde "USB" Men om porten var displayport kompatibel så var det helt andra hastigheter.
Men hur vet jag om min port är det?

Jag tolkar "USB-C 3.1 Gen 2 / DisplayPort 1.2" som att den porten stöder DP Alt Mode, varför jag tycker att en docka borde funka bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag tolkar "USB-C 3.1 Gen 2 / DisplayPort 1.2" som att den porten stöder DP Alt Mode, varför jag tycker att en docka borde funka bra.

Ok, så det är min in port på datorn?
Finns det fler in portar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kribbe77: DP alt mode är så gott som alltid en signal UT från datorn. Finns ingen normal laptop som tar emot och visar en DP-signal.

Permalänk
Skrivet av Kribbe77:

Ok, så det är min in port på datorn?
Finns det fler in portar?

Det är möjligt att jag inte helt förstår frågan, men om du ansluter en docka till din USB‑C-port kommer det skickas data både in och ut genom porten. (Videosignalen kommer förstås endast gå ut – från datorn till dockan – men det kommer kunna gå USB- och typ EDID-data in i datorn.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är möjligt att jag inte helt förstår frågan, men om du ansluter en docka till din USB‑C-port kommer det skickas data både in och ut genom porten. (Videosignalen kommer förstås endast gå ut – från datorn till dockan – men det kommer kunna gå USB- och typ EDID-data in i datorn.)

Ok, är nog mest jag som inte förstår hur det funkar därav den "konstiga" frågan
Men tack för svaret !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kribbe77:

Ok, är nog mest jag som inte förstår hur det funkar därav den "konstiga" frågan
Men tack för svaret !

T.ex. som att jag inte förstod att min mini dp 1.4 inte kunde användas till att koppla dockan.
Vet inte riktigt vad alla portar gör. In och ut, eller bara ut etc.