"noob" behöver lite hjälp med HTPC bygge

Permalänk
Medlem

"noob" behöver lite hjälp med HTPC bygge

Tjenare,

Aldrig byggt en HTPC så vet ej vilken hårdvara jag skall köpa, är väl där jag behöver lite hjälp.

Testade att använda plex server på min dator (ryzen 5 2600, 16gb ram, något äldre radeon gfx) och köra en klient på ps4an. Försöket att streama 4k var inte lyckat, buffrade konstant.

Jag vill inte köpa någon nvidia shield + NAS då det känns som det blir lite dyrare än att bygga en HTPC och lägga på en del diskar så jag kan lagra mina filmer direkt på den. Vilket är rutten jag vill gå.

Jag har en förstärkare, en yamaha RX-v775 som ska kunna klara 4k passthrough så datorn kommer ligga ansluten via HDMI mot den.

Behöver jag något ljudkort för att få igenom 5.1 ljud till förstärkaren eller är det något det inbyggda på moderkortet klarar av?

Vill såklart komma så billigt undan som möjligt men vill inte heller kompromissa, vill att den spelar igenom det problemfritt, utan buffringar eller lagg.

Hur viktigt är grafikkort för det jag söker? Har läst lite löst att man verkar kunna klara sig på inbyggda grafiken hos ryzens "G" processorer - vilket hade varit riktigt smidigt.

TLDR; Vad behöver jag för hårdvara för att felfritt spela 4k/UHD, 5.1 filmer i MKV kontainrar helst så jag kan smälla in allt i ett HTPC chassi. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att bygga ny htpc till mig själv snart, för min intel nuc är väldigt tött nu. Men personligen kommer jag köpa det här.

Asrock a300

Ryzen 5 3400g

Eventuellt denna kylaren från Noctua

Sen köper jag nog 2x4gb ddr4 ram. Äger redan en 120gb m.2 ssd till windows och en 1tb sshd för lagring. Kan även bli en 3200g från amd istället, det lär räcka gott och väl.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag har en 2400G kopplad till UHD, har du något exempel på vad du vill testa som jag lätt kan få tag på kan jag ställa upp. Funkar det på min sådan borde nyare generationer vara utan problem. Än så länge har saker jag tittat på fungerat väl men har inte haft något 4K-material utöver youtube..
4K funkar i 60 Hz också, var noga med moderkort då en del inte stöder det utan bara 30 Hz.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag har en 2400G kopplad till UHD, har du något exempel på vad du vill testa som jag lätt kan få tag på kan jag ställa upp. Funkar det på min sådan borde nyare generationer vara utan problem. Än så länge har saker jag tittat på fungerat väl men har inte haft något 4K-material utöver youtube..
4K funkar i 60 Hz också, var noga med moderkort då en del inte stöder det utan bara 30 Hz.

Testade att koppla datorn direkt till tvn. Grafikkortet jag har är ett riktigt gammalt radeon hd6870 men har hdmi 1.4a, vilket vad jag vet skall stödja 4k. Dock så får jag bara max upplösning 1920x1080p.

Datorn är ansluten till förstärkaren på en ingång, som skall klara 4k, men vet ej varför det ej funkar.
Är det bara gamla komponenter eller något annat?

Tänkte så jag intr köper nya grejer o ändå inte lyckas få 4k till tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_m:

Testade att koppla datorn direkt till tvn. Grafikkortet jag har är ett riktigt gammalt radeon hd6870 men har hdmi 1.4a, vilket vad jag vet skall stödja 4k. Dock så får jag bara max upplösning 1920x1080p.

Datorn är ansluten till förstärkaren på en ingång, som skall klara 4k, men vet ej varför det ej funkar.
Är det bara gamla komponenter eller något annat?

Tänkte så jag intr köper nya grejer o ändå inte lyckas få 4k till tvn

Googlade runt och verkar som 6870 max stöder 1920x1080 via HDMI och upp till 2560x1600 via DVI/DP. Så du behöver uppgradera där. Vilken TV har du?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Googlade runt och verkar som 6870 max stöder 1920x1080 via HDMI och upp till 2560x1600 via DVI/DP. Så du behöver uppgradera där. Vilken TV har du?

Ja, var typ det jag kom fram till med.

Har en https://www.webhallen.com/se/product/286548-Philips-55-LED-TV... och den har ju ingen DP ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_m:

Ja, var typ det jag kom fram till med.

Har en https://www.webhallen.com/se/product/286548-Philips-55-LED-TV... och den har ju ingen DP ingång.

Väldigt få TV-apparater har DP. Har själv en Philips OLED854 och kör via HDMI från min HTPC. Testade nu att med VLC köra 4K HDR-demo från Samsung, LG och Sony, som mest 75 mbit (från den här sidan), och det gick helt utan problem med en stock 2400G.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Väldigt få TV-apparater har DP. Har själv en Philips OLED854 och kör via HDMI från min HTPC. Testade nu att med VLC köra 4K HDR-demo från Samsung, LG och Sony, som mest 75 mbit (från den här sidan), och det gick helt utan problem med en stock 2400G.

Ah nice. Visst är det så med 2400g tex så måste moderkortet ha en HDMI anslutning rakt av? Dum fråga men aldrig kört en cpu men inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem

Din receiver har bara stöd för passthrough av 4k i 30hz, så det är ju även något som kan ha spökat för dig och värt att tänka på framöver. Jag sålde av min för ett par veckor sedan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Ja, dom flesta har det

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_m:

Ah nice. Visst är det så med 2400g tex så måste moderkortet ha en HDMI anslutning rakt av? Dum fråga men aldrig kört en cpu men inbyggd grafik.

Som jag skrev tidigare så måste du se till att skaffa ett moderkort med HDMI som stöder 4K i 60Hz, de har lite olika specifikationer där. De kan dela upp minnet mellan GPU och CPU olika också men det är mindre viktigt. Men ja, HDMI behövs på moderkortet och du kopplar bara in din sladd där så ska det fungera

Jag gjorde lite mer tester med jellyfish-filmer i 200 och 400 mbit. Den tappade några rutor då men verkade mest vara i början när den startade upp klippet och inte under själva uppspelningen, så du är nog helt trygg med det mesta.

EDIT: Kollade med aktivitetshanteraren och i 400 Mbit är det på gränsen att dekodern hänger med ibland men fick den att köra klippet med noll tappade rutor (pendlade mellan 80-100%). i 200 Mbit var det ingen fara (60-70%)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Din receiver har bara stöd för passthrough av 4k i 30hz, så det är ju även något som kan ha spökat för dig och värt att tänka på framöver. Jag sålde av min för ett par veckor sedan.

Jo, blir väl en framtida uppgradering, men tror som vi kom fram tidigare att det är ett mycket gammalt grafikkort som inte vill trycka 4k genom hdmi.

Men tack, var något jag inte visste faktiskt om min förstärkare

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13426693

Chassi, hårddisk etc köper jag separat. Men vad jag kan utläsa så klarar moderkortet 3rd gen ryzen via bios uppgradering samt 4k 60hz via HDMI utgångarna.

RAM - hur mycket behöver jag egentligen? Har 16gb i datorn jag har nu, för min del kör jag gärna på lägre om jag nu inte behöver 16gb t.ex.

Hårddisk - vilken hastighet är att rekommendera? Tänkte köpa en m.2 för att ha OS på och sedan en eller två större mekaniska för att lagra all film på. 5400rpm verkar vara "norm" när jag kollar på 2-4tb diskar. Hur håller de sig vid uppspelning?