Får inte till uniforma färgmönster i GUI. Är ögats färguppfattning 'icke-linjär'?
Jag håller på och designar ett eget grafiskt tema, i ett program som tillåter egna teman. Jag är inte direkt någon grafiker eller har avancerade grafiska kunskaper på avancerad nivå. Så det innebär att jag kört fast lite, speciellt i hur jag nyttjar färger rätt.
Jag ska t.ex. göra 12 knappar, och vill då ge varje knapp sin egna unika färg. Hittills har jag valt tekniken att välja färger genom fasta RGB-värden. t.ex. [255.0.0], och sen nästa knapp i färgvärdet [0.255.0], och nästa i RGB-värdet [0.0.255], och sen fortsätter man i liknande mönster:
[255.255.0]
[0.255.255]
[255.0.255]
osv tills alla knappar fått sin unika färgkod.
Men när jag tittar på resultatet, så fungerar det bara nästan som tänkt. Alla RGB-värden är uniforma i sina nummer-värden, men ändå så syns vissa av färgerna som nästan dubbelt så framträdande än andra färger. Grön och Röd t.ex. är skrikande framträdande, även gul och ceris till stor del. Men färger som orange, lila och turkos är betydligt mindre framträdande – betydligt.
För säkerhets skull tog jag och kollade färgkorrigeringen på min skärm, och som jag anade så var min färgåtergivning på skärmen rätt bra och är säkert inte mycket bidragande till att vissa färger hoppar fram tydligare än andra. Jag har dessutom fått mitt färgseende kollat hos optikern för nåt år sen, och avvikelsen i min färguppfattning är ’normal’, alltså inte särskilt stor. Och jag känner dessutom igen den här effekten ifrån andra tillfällen i livet, vissa färger hoppar bara fram och lyser starkare mot en bara för att det är den färg det är.
Jag börjar ana att det är det mänskliga ögat som är olika känslig för olika färger (?) Och om man ska få till färgerna på knapparna i mitt tema så att alla knappar ’lyser fram’ lika starkt, så .. kanske måste man anpassa färgvärdena så att det blir så, och om man bara använder fyrkantiga RGB-värden så får man inte fram uniforma färgmängder?
Undrar om min lilla konspirationsteori är mer rätt än fel?
Och om den är mer rätt än fel, finns det då någon slags standard eller optiska scheman eller mallar som man kan använda sig av för att göra alla färgerna i princip lika framträdande - så som ögat ser färger?
Tackar för råd och tips