Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:

Kollade till min gamla processorkylare (intel standard) och efter jag blåste ur den lite så sjönk tempen ganska mycket (sablar va damm är en tempraturbov). Så hade kanske kunnat klara mig på att bara damma ur datorn.

Men jag bestämde mig ändå för att klämma in en ny processorkylare (Be Quiet! Pure Rock)
...för vem tycker inte om nya delar?
Fick inte helt plats då det var trångt, för mina RAM är ganska höga. Kylaren är väldigt flexibel då man kan bestämma höjden på fläkten, så jag kunde höja upp den lite så den är precis över RAM:en. Problemet med att höja upp fläkten var att chassilocket nästan inte gick på.. så jag jobbar verkligen med millimetermarginal. Fläkten är nu millimeter över minnena och locket går precis på. Kanske inte helt optimalt men det funkar och det är bättre än tidigare.

Resultat:
Utan överklockning (3,4GHz) ligger CPU tempen på kanske 40 grader.
Med spelet igång och överklockning till 4,2 - 4,4GHz ligger tempen nu max på 70 grader.
Spelet flyter lite bättre nu.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Mitt tips är att installera windows 10 till att börja med.
En kompis hade massa problem med det spelet trots bra hårdvara. Dock satt han på windows 7.
Sa åt han att byta och efter byte så var alla problem som bortblåsta och det flöt som smör.

Finns det möjlighet att uppgradera till windows 10 fortfarande kostnadsfritt?
Hur går man tillväga?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Finns det möjlighet att uppgradera till windows 10 fortfarande kostnadsfritt?
Hur går man tillväga?

Har du inte lyckats med det så ska det nog fortfarande gå
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det får du gärna göra med klippet och länka men kan du inte testa warzone, battle royal läget. För det är dumt att anta att prestandan är densamma för groundwar och battle royal.

Rätt sent svarat men har fått chansen att kolla Warzone nu och burken och får samma fps som innan med groundwar, slänger upp ett klipp i morgon här när man ändå är hemma
Får bara be några om hjälp så att man inte dör precis när man börjat, aldrig varit bra på BR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Videon känns tämligen orelevant, jag menar CPU belastning på ett spel för en spelare kan man inte dra en slutsats för hur processorn presterar under en last med 150 spelare. Förövrigt körde TS på LOW vilket sänker belastningen nämnvärt på GPU:n och därför är det desto mer troligt att GPU:n ej är en flaskhals i just Warzone utan att det är något annat som spökar.

Jag antar att du ämnade att skriva "det tydligt GPU som bottleneckar så det kvittar. " dvs inte CPU.

(Jag har dygnat och är galet trött, hoppas att mina svar i tråden är begripliga ändå )

Så nu har jag spelat in ett klipp och vet inte om Cod buggar idag men BR kickar ut en och Pingen är hög men annars så funkade det bra.
Valde att springa igenom den "groundwar" delen som är mest krävande och Plunder flyter på något bättre då BR droppar fpsn något men annars så flyter det på rätt bra, får cirka 69-90 fps när jag sprang igenom det och spelet körs med SSD från min 9590 så det kanske påverkar det lite. Men hoppas att den dög men det blev mycket svordomar eftersom kartan valde att glitcha ut helt och launchern vägrade tanka ner spelet men det löste sig efter ett x antal timmar. Kommer nog installera om helt och göra om det riktigt fram över.

Edit : Här har du min 4770K att jämföra med om du vill, inte så farligt stor skillnad dock är detta Plunder.
https://www.youtube.com/watch?v=ZcKnq4o99FQ&t=97s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så nu har jag spelat in ett klipp och vet inte om Cod buggar idag men BR kickar ut en och Pingen är hög men annars så funkade det bra.
Valde att springa igenom den "groundwar" delen som är mest krävande och Plunder flyter på något bättre då BR droppar fpsn något men annars så flyter det på rätt bra, får cirka 69-90 fps när jag sprang igenom det och spelet körs med SSD från min 9590 så det kanske påverkar det lite. Men hoppas att den dög men det blev mycket svordomar eftersom kartan valde att glitcha ut helt och launchern vägrade tanka ner spelet men det löste sig efter ett x antal timmar. Kommer nog installera om helt och göra om det riktigt fram över.https://youtu.be/QYaPq2M4Wl4

Edit : Här har du min 4770K att jämföra med om du vill, inte så farligt stor skillnad dock är detta Plunder.
https://www.youtube.com/watch?v=ZcKnq4o99FQ&t=97s

Tusen tack. Ser ut att flyta på fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tusen tack. Ser ut att flyta på fint.

Helt ok, får installera om burken och hoppas på att dom fixar spelet från buggarna spelare klagat på. Kör ju som sagt med 9590s ssd och vissa saker funkade inte och spelet krånglar men brukar ligga runt 90fps. Märks ganska rejält om man kollar på mina äldre videos så jobbar grafikkortet mer i 1080p än vad det gjorde nu så något fel är det.
Men som sagt, kan min 920 så kan vilken nyare i7 som helst spela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Resultat:
Utan överklockning (3,4GHz) ligger CPU tempen på kanske 40 grader.
Med spelet igång och överklockning till 4,2 - 4,4GHz ligger tempen nu max på 70 grader.
Spelet flyter lite bättre nu.

Tack för all hjälp!

Vad kör du du för spänning på 4.4?

Köp en ordentlig CPU-kylare och dra upp den till ~4.8 så har du säkert inga problem i warzone sen

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram