Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Ultrawide eller Dual monitor setup?

Hej,

Jag går i tankar om att ändra min skärm ”setup”. Jag har idag två 27" skärmar, en 27” 1440p / 144Hz / IPS och en sämre 27” 1080p TN. Båda skärmarna sitter på ett skärmstativ som jag tyvärr inte heller är helt nöjd med då det inte är höj och sänkbart (i alla fall inte utan att skruva osv).

Jag använder idag datorn för spel och arbete.

Mina två alternativ som jag ser är följande:
Alternativ 1: 2x 27” 1440p
Alternativ 1 är att ersätta min sämre 27” 1080p TN med en 27” 1440p IPS/VA. Samt köpa ett nytt gasdrivet skärmstativ för att få höj och sänk funktionalitet.
+ Enkelt att dela upp skärmarna
+ Billigare
- Blir förmodligen 2 olika skärmar vilket kan störa ögat

Alternativ 2: 1x 43” Ultra Wide eller 1x 49” Ultra Wide
Alternativ 2 är att ersätta allt med en stor ultrabred skärm.
Har kollat på samsungs 49” och Philips 43”.
+ Blir snyggt! Uniform setup
+ Ingen kant i mitten
- Blir dyrare än alternativ 1
- Kanske inte möjligt att hantera fullskärmsapplikationer uppdelat?

Dilemmat:
Mitt dilemma är att jag egentligen att jag kör en del fullscreen applikationer.
Ex. Jag vill alltså köra ett spel i fullskärm 21:9 och resterande av skärmen dedikerat till webbläsare osv.
Ex. Jag vill köra RDP i 16:9 och annat ex. kommunikationsverktyg på andra delen.

Som jag förstår det så kan man endast dela upp ultrabreda skärmar virtuellt där fullscreen inte fungerar. Det finns alltså ingen möjlighet att få två separata skärmar i ett?
Tack på förhand!

|| CPU: Intel Core I5-4690k @ 4.2GHz ||GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 OC ||Chassi: Fractal Define R3 Black Pearl ||Skärm: Acer XB270HU||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Någon gång har jag sett en ultrabred skärm med två ingångar och som kan dela upp skärmen mellan de två. Men jag tror att det är ganska ovanligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Findecanor:

Någon gång har jag sett en ultrabred skärm med två ingångar och som kan dela upp skärmen mellan de två. Men jag tror att det är ganska ovanligt.

Ja, Samsungs 49" https://www.samsung.com/se/monitors/c49rg9/ har den möjligheten. Du kan ansluta två kablar till samma dator och sedan dela upp respektive input i antingen 16:9 + 16:9 eller 21:9 + 11:9. Nackdelen är att när man aktiverar PBP så försvinner Freesync och en massa andra funktioner.

|| CPU: Intel Core I5-4690k @ 4.2GHz ||GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 OC ||Chassi: Fractal Define R3 Black Pearl ||Skärm: Acer XB270HU||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

För mig blev det 2 27" 1440p skärmar.
En LG 27'' UltraGear 27GL850 och en Voxicon D27QO med höj och sänkbar gasarm

Jag har provat 34" och 49" men problemet är fortfarande att jag behöver en dedikerad skärm för irc, netflix, twitch etc. Det blir aldrig bra att köra allt på en 34" eller större.
Jag vill iallafall ha spelet i mitten och forfarande bra storlek för film, serie eller vad det nu kan vara på sidan. med en 34" eller större tycker jag inte att det blev tillräckligt med bild på sidan av för det sekundära.

Det är min helt personliga åsikt såklart.

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 16 GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av PierreB:

För mig blev det 2 27" 1440p skärmar.
En LG 27'' UltraGear 27GL850 och en Voxicon D27QO med höj och sänkbar gasarm

Jag har provat 34" och 49" men problemet är fortfarande att jag behöver en dedikerad skärm för irc, netflix, twitch etc. Det blir aldrig bra att köra allt på en 34" eller större.
Jag vill iallafall ha spelet i mitten och forfarande bra storlek för film, serie eller vad det nu kan vara på sidan. med en 34" eller större tycker jag inte att det blev tillräckligt med bild på sidan av för det sekundära.

Det är min helt personliga åsikt såklart.

Det är just detta som är mitt dilemma med Ultra Wide. Det som ändå gör mig sugen på en UW är att det verkar vara en cool upplevelse.

Ett alternativ är att köra en 34" 21:9 och en annan skärm ovanför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Jag skaffade en 34" 21:9 och smällde samtidigt upp min gamla 27" 1080p bredvid bara för att.
Nu när jag jobbar hemma kan jag använda 34" till jobb, och har lite youtube eller musikkontroller på 27". Fungerar faktiskt helt okej.
Använder också Microsofts återsläppta PowerToys med FancyZones för att dela upp bildskärmen i bättre ytor än Windows 10 normalt erbjuder.

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* 🖥️ i5 8600K | Z370 | 32GB | GTX 1080 | 34" 21:9
* ⌨️ G710+ | ⌨️ G13 | 🖱️ G700 | 🎧 G533 | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

@MrTowle: om du kör på 34" och extra skärm säg till hur du tycker det blir

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 16 GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W

Trädvy Permalänk
Kampanjkod
Plats
Örebro / Västerås
Registrerad
Sep 2010

@MrTowle: Dilemmana här är :

*Super ultrawide - du får bara 1 skärm och spel suger att lira i borderless annars fullt amazing
*2x27 - mindre yta , men du får gamingflow - om du har OCD kräver det 2st exakt likadan kan bli dyrt
*34+27 - Mer yta , UW e nice, dock problem med att du får leva med bezels och båda ser inte likadana ut.

För mig föll det på 2x27 då jag endå äger ett VR headset som fyller funktionen 49:an skulle ha med SP spel. (Kör big screen + kontroll + beanbag = Ultimate chill)

LOQUE | 3700X | X470i | 2x8GB | 1TB m.2 | 2080TI | PG348Q | INDEX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

@PierreB @andra94:

Det blev en 34" ultrawide https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-34gk950g/10...

Rätt dyr men efter en hel del läsande så tror jag att det är ett bra val för både spel och jobb. Känner att 34" är lagom, är rädd för att en 49" blir lite väl brett.

Har en tanke på att sätta 27" skärmen övanför för youtube osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

@MrTowle:
Fråga: kör du jobb o spel på samma dator, eller hur tänkte du koppla in olika datorer? För mig föll den skärmen eftersom den inte hade dubbla DP-ingångar, vilket jag såg som ett krav för att få tillräckligt med bandbredd från båda datorerna i mitt fall.

* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

@Shudnawz:

Kör min privata idag då jag har så mycket uppkopplat. Fungerar bra då jag kör VDI för corp appl. osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

@MrTowle:
Ah, dåså.
Ja, jag hade också hellre tagit LGn, men alas... Men min Acer 34" Nitro XV340CKP får helt enkelt duga.
Sen sparade jag ju 3500 kr också, som jag kan lägga på nytt grafikkort nu när det visar sig att jag knappt kommer över 70 fps i Assassin's Creed: Odyssey längre. =P

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Shudnawz:

@MrTowle:
Ah, dåså.
Ja, jag hade också hellre tagit LGn, men alas... Men min Acer 34" Nitro XV340CKP får helt enkelt duga.
Sen sparade jag ju 3500 kr också, som jag kan lägga på nytt grafikkort nu när det visar sig att jag knappt kommer över 70 fps i Assassin's Creed: Odyssey längre. =P

Attans frågan är hur länge mitt 1070 håller spelar iof mest wow classic 😝

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av MrTowle:

@PierreB @andra94:

Det blev en 34" ultrawide https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-34gk950g/10...

Rätt dyr men efter en hel del läsande så tror jag att det är ett bra val för både spel och jobb. Känner att 34" är lagom, är rädd för att en 49" blir lite väl brett.

Har en tanke på att sätta 27" skärmen övanför för youtube osv.

Nu har du haft 34 ett tag. Blev det så bra som du hoppades?
Lyckats få dit 27" som komplement?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av PierreB:

Nu har du haft 34 ett tag. Blev det så bra som du hoppades?
Lyckats få dit 27" som komplement?

Jag har faktiskt valt att köra endast 34" skärmen. Det ser mer "clean" ut och ville testa om det fungerar bra!

För arbete:
Överlag så är jag supernöjd. När jag jobbar så fungerar det alldeles utmärkt, behöver inte vrida lika mycket på huvudet som jag behövde innan med två 27" skärmar men jag har fortfarande produktiviteten av två skärmar (med något mindre arbetsyta såklart).

För spel
För spel fungerar det också väldigt bra. Var inte så mycket fler pixlar än min tidigare 2560x1440 skärm så gamla bettan i signaturen levererar även med den nya skärmen. Den enda nackdelen jag har sett hitills är att jag inte riktigt har någon yta att ha youtube / film på när jag spelar, fördelen med detta är däremot att jag är mer fokuserad när jag spelar...

Övrigt / Ergonomi
Utöver det så jag nu beställt en gasarm för skärmen. Stativet som följer med skärmen är höj, sänk och tilt/svivel bar, men beroende på hur jag sitter i stolen och vad jag gör så vill jag ibland flytta skärmen närmare eller längre ifrån mig. Därav blev det en gasarm.

Har snyggat till nördstationen / arbetsplatsen en del med kabeldragning, laminerade skrivbordet, satt dit en växt osv så tänkte göra ett litet galleri när gasarmen är på plats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

@MrTowle: Låter bra det där. Blir inte lättare för en själv dock. Börjar få lite beslutsångest om jag ska byta ut en 27 mot 34. Jag får nog sitta på det här i nåt år, blir svårt att motivera ett byte